Senaste nytt

Dag 3 med "SAS finest" (A350)

Hade jag något att säga till om inom SAS vore det rätt självklart att detta forum och speciellt trådar som dessa skulle bevakas. Men det är kanske en naiv tanke från min sida? :(
Har svårt att tänka mig att man inte gör det. Drev en site i ett tidigare liv och de mest frekventa besökarna var de som omskrevs på sidan. Då pratar vi bolag i samma storlek och styrka som SAS fast i en helt annan bransch.

Tycker absolut inte man kan skylla på att det är ett nytt plan. 350 ser ju ut som vilket Airbus plan som helst. Har man satt ugnarna i taket och varmvattnet under en lucka i golvet kan jag nog tycka att det kan vara svårt att lära sig men vagnarna med mat och cola står nog på precis samma ställe oavsett flygplanstyp.
Här har du dock helt fel om du tror att det ser lika dant ut och att allt står på samma ställe.
A350 har en helt annan layout på galley för ekonomi som exempel, det är inte det minsta likt det gamla då man byggt det på bredden istället för längden.
I Business har det nu tillkommit nya glas för de nya drinkarna, nya kaffe-pressar, nytt sortiment på drinkar mm. Allt står med andra ord inte på exakt samma ställe som innan och när en grej inte står där det tidigare har stått är det rätt mycket skåp och luckor att gå igenom och det finns dessutom lådor med grejer i skåpen som står bakom lådan längst ut mm (man har typ ett "pulkasnöre" för att dra fram den bakre lådan).

Det är ju dock inte så att man kört hela havet stormar och flyttat allt, men variationre finns helt klart och då kan det ta lite tid att hitta detta.

Galley skiljer sig ju även på shorthaul på en A320 och en A320neo. Snarlika absolut, men inte identiska.

Tycker absolut inte man kan skylla på att det är ett nytt plan. 350 ser ju ut som vilket Airbus plan som helst. Har man satt ugnarna i taket och varmvattnet under en lucka i golvet kan jag nog tycka att det kan vara svårt att lära sig men vagnarna med mat och cola står nog på precis samma ställe oavsett flygplanstyp.

Annars ska man ju få träning om det behövs, det är inget som en kund ska behöva se. Har svårt att se att det skulle funka i andra branscher. Du ska klippa dig och frisörskan skär dig och skyller på att det var ny salong, eller nya verktyg, eller på verkstaden, eller du sitter på Pontus och väntar på maten som aldrig kommer för "köket är ju nytt"..

För egen del har jag nog bivit lite färgad av Qatar, Emirates osv. där en biljett oftast kostar mindre än den gör på SAS men helt klart ger en bättre service. Att prata om pris här verkar dock vara väldigt känsligt och många har ju lite förkärlek till SAS så det är en väldigt känslig fråga.

Jag skulle helt klart reagera på samma sätt. Om man i marknadsföringsmaterial skyter om att man faktiskt har vissa egenskaper på sin produkt då ska väl dessa också finnas i verkligheten? Just "SAS baren" är ju en av deras genidrag och jag har åkt business på 330 ett antal ggr. och varit den som först tagit en öl, för att senare komma tillbaka och upptäcka att jag nog var den som tog "ölen"..

OT, men du får gärna fundera på varför dessa bolag är så mycket billigare, men ändå kan leverera den service de gör.

Någonstans måste de ju kapa kostnaderna. Om du vill ha ledtrådar till svaret får du gärna skicka pm.

Intressant att de till och med i businnes class har annamant samma konceptet som i ekonomi att man måste beställa allt man vill dricka till middagen på samma gång.

Jag varför inte CC där fram ska väl inte behöva arbeta mer än de där bak.

Jag hade jublat om jag var konkurrent o läste detta.....
Det här stämmer inte heller. Först kommer de ut och serverar fördrink och nötter, efter det kommer de ut en ny runda med vagnen för vad man vill dricka till förrätt och huvudrätt. Mellan förrätt och varmrätt fick jag frågan om jag ville fortsätta med samma dryck elle rville ha något annat. När efterrätten serverades så kom de ut med den dryck som normalt dricks till efterrätt.

Jag hade med andra ord minst 4 tillfällen där crew erbjöd dryck till mig under första serveringen.

OT, men du får gärna fundera på varför dessa bolag är så mycket billigare, men ändå kan leverera den service de gör.
Förstår inte riktigt varför påhoppet? Eller det gör jag ju, vilket jag också skrev, som nu bekräftades.
OT #2: Varför har SAS ett bolag på Irland?

Det hade räckt om man gjort som andra flygbolag. Skicka det lite på shorthaul inom Europa ett tag.
Hur ska de kunna testa täckning över Nordsjön, Grönland, norra Kanada om man flyger inom Europa hade du tänkt?
Under vår flight fungerade wifi under hela flighten även fast man dolt det under första 4 timmarna när de utförde tester.

Nu vet ju ingen av oss varför wifi inte fungerade på någon av de senaste flighterna. Kan har varit problem med utrustningen ombord eller med sateliterna.

Här har du dock helt fel om du tror att det ser lika dant ut och att allt står på samma ställe.
Trodde det var tydligt vad jag menade då jag refererade till att varmvattnet inte sitter i en lucka under golvet.

Jag försökte faktiskt ge hårt arbetande CC några hjärnceller, inte plocka bort dessa. Helt övertygad om att dom själva kan hitta i ett nytt pentry och att det inte är så konstigt. Det ingår ju i deras rutiner att faktiskt säkerställa att allt kommit med, att det finns på rätt ställe innan avgång så att man har det man behöver.

Det var ju tydligt på video från Jeb att det var rätt dålig service, och jag tycker han har varit rätt uppriktig i alla sina videos. Förstår inte att det hela tiden måste försvaras?

Trodde det var tydligt vad jag menade då jag refererade till att varmvattnet inte sitter i en lucka under golvet.

Jag försökte faktiskt ge hårt arbetande CC några hjärnceller, inte plocka bort dessa. Helt övertygad om att dom själva kan hitta i ett nytt pentry och att det inte är så konstigt. Det ingår ju i deras rutiner att faktiskt säkerställa att allt kommit med, att det finns på rätt ställe innan avgång så att man har det man behöver.

Det var ju tydligt på video från Jeb att det var rätt dålig service, och jag tycker han har varit rätt uppriktig i alla sina videos. Förstår inte att det hela tiden måste försvaras?
Jeb säger också att servicen var 5 stjärnor i sin bedömning så det kan ju inte varit helt katastrofalt. Han säger också att man kan förvänta sig att det är lite strul när något är helt nytt, vilket få verkar ha förståelse för här utan allt ska fungera "nästan som innan" på direkten,

Klart crew hittar i galley rent generellt, men ibland måste de rota i 4-5 lådor inann de hittar vad de är ute efter. Det händer i stort sätt på alla mina flygningar när jag frågor om en till Mikkeller på glasflaska. Sällan de har koll på var de hittar dessa och måste ofta rota i 3-4 vagnar innan de hittar detta.

Kontentan är ju att allt som hände på denna första flight ska tas med rejäl nypa salt, Jebs 5 stjärnor på serveringen har ingen relevans när man tar det ur kontextet av den första flygningen. Wifi eller vad som ingick i Plus på premiärflyget har heller ingen relevans i hur det blir/blev på senare flyg.

Förstår inte riktigt varför påhoppet? Eller det gör jag ju, vilket jag också skrev, som nu bekräftades.
OT #2: Varför har SAS ett bolag på Irland?

Jag är inte heller ett fan av SAS Irland, men jag vill påstå att det är avgrundsdjup skillnad på det och vad de flygbolag du nämner gör för att kapa kostnader.

Det hade varit en mer rättvis jämförelse om du jämfört med British Airways, Lufthansa eller KLM, för att nämna några.

Toppen