Senaste nytt

Dödsfall på Swiss flight 17-JUL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gällande dödsförklaring ombord kan kapten ej göra detta, men som sagt avbryta eventuella återupplivningsförsök om det anses vara osäkert.

På långlinjerna hos de många flygbolag kan en tjänst som kallad MedLink användas där läkare kontaktas via telefon. Dessa läkare kan dödsförklara en person med hjälp av de uppgifter ombordpersonalen förser dem med. Med bra övervakning av både syrehalt i blodet, eventuell puls osv samt användning av AED kan man få fram bra uppgifter för att läkarna som kontaktas ska kunna berätta vad nästa steg ska vara.

Om någon dödsförklaras landar man generellt sett inte. Om personen dock anses kunna räddas och behöva sjukvård landar man.

Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis.
Jag kan inte ta gift på att det inte kom på en doktor när vi stod där, men isf var det en enda ensam för ambulanspersonalen stod kvar utanför, så det verkar märkligt också.
Det uppstår inte obetydliga - juridiska (inte minst karantän) såväl som logistiska - problem med att avlasta ett lik i tredje land. Att ta med den döde, och dess eventuella sällskap, till den ursprungligen avsedda destinationen är i normalfallet absolut mest rationellt.

Var inatt med om något för första och förhoppningsvis sista gången.

Jag och mitt sällskap sitter i mitten på rad 5 på LX53 BOS-ZRH som är en A340 med en den lilla separata business kabinen för rad 4 och 5 mellan first och resten av business. Framför oss sitter ett äldre par.

Seriöst, jag vet inte vad jag ska säga eller vad du vill uppnå när du återger hela förloppet från din point of view.

Ska anhöriga behöva läsa det här?
Till vilken nytta?
Fine, berätta vad du råkade ut för men visa lite respekt för det som hände och fråga dig själv om du skulle tycka det är OK om någon skrev för detaljerat om någon du höll kär drabbades.

Seriöst, jag vet inte vad jag ska säga eller vad du vill uppnå när du återger hela förloppet från din point of view.

Jag håller inte med. Händelsen är väl ganska tydligt relevant för målgruppen på det här forumet, och den är beskriven lugnt, respektfullt och tillsynes korrekt. Inga onödiga identifierande uppgifter finns. Om de anhöriga skulle läsa detta, är det inte troligt att de finner någon information som inte redan delgivits dem av flygbolaget.

Jag håller inte med. Händelsen är väl ganska tydligt relevant för målgruppen på det här forumet, och den är beskriven lugnt, respektfullt och tillsynes korrekt. Inga onödiga identifierande uppgifter finns. Om de anhöriga skulle läsa detta, är det inte troligt att de finner någon information som inte redan delgivits dem av flygbolaget.

Jag håller med dej till 100 procent. Händelsen är mycket nyanserat beskriven utan några som helst överdrifter eller andra onödiga kommentarer. Detta är en traumatisk händelse att vara med om och @srg har beskrivit händelsen från sitt perspektiv. Inte ens en nyhetstidning skulle kunna skriva så nyanserat om händelsen.

Fördöm istället de marodörer som filmar trafikolyckor och lägger ut detta på nätet. Det saknar helt respekt mot de som är drabbade.

Tragiskt, särskilt för den avlidnes resesällskap, att komma hem ensam kan inte vara lätt!

Jag kan inte detaljerna men en kompis är tysk läkare. Han har berättat om Lufthansas frivilliga program för läkare, där man på förhand kan identifiera sig som läkare i passagerarlistorna samt få någon liten symbolisk present som tack. Lufthansa klargör då också i informationsmaterialet att man aldrig kan/kommer bli personligt ansvarig om man ställt upp som behandlande läkare i en nödsituation ombord. Skulle så ändå ske lovar Lufthansa något i stil med att ”ställa sin armé av advokater och sin egen ansvarsförsäkring till 100% förfogande”. Min kompis menar att det trots det inte är särskilt många av hans kollegor som väljer att på förhand registrera sig i Lufthansas läkarprogram, däremot kan de flesta tänka sig att ställa upp om det skulle efterfrågas ombord.

Tragiskt, särskilt för den avlidnes resesällskap, att komma hem ensam kan inte vara lätt!

Jag kan inte detaljerna men en kompis är tysk läkare. Han har berättat om Lufthansas frivilliga program för läkare, där man på förhand kan identifiera sig som läkare i passagerarlistorna samt få någon liten symbolisk present som tack. Lufthansa klargör då också i informationsmaterialet att man aldrig kan/kommer bli personligt ansvarig om man ställt upp som behandlande läkare i en nödsituation ombord. Skulle så ändå ske lovar Lufthansa något i stil med att ”ställa sin armé av advokater och sin egen ansvarsförsäkring till 100% förfogande”. Min kompis menar att det trots det inte är särskilt många av hans kollegor som väljer att på förhand registrera sig i Lufthansas läkarprogram, däremot kan de flesta tänka sig att ställa upp om det skulle efterfrågas ombord.

Går att läsa lite om Lufthansas "doctor on board" här: Doctor On Board | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Alf Konstatera dödsfall kan endast göras av läkare som påpekats ovan. Dör man i hemmet är det vanligen behandlande läkare som känner patienten sedan tidigare som avgör om händelsen skall betraktas som ett naturligt dödsfall eller om polisen skall kopplas in. Flyygpersonal kan inte konstatera dödsfall. Så någon läkare måste ha varit inblandad. Det känns här som det vore mer värdigt mot den avlidna och hänsynfullt mot medpassagerare om den avlidna transporterades i kista i ett senare flyg.

@Alf Konstatera dödsfall kan endast göras av läkare som påpekats ovan. Dör man i hemmet är det vanligen behandlande läkare som känner patienten sedan tidigare som avgör om händelsen skall betraktas som ett naturligt dödsfall eller om polisen skall kopplas in. Flyygpersonal kan inte konstatera dödsfall. Så någon läkare måste ha varit inblandad. Det känns här som det vore mer värdigt mot den avlidna och hänsynfullt mot medpassagerare om den avlidna transporterades i kista i ett senare flyg.
Nej du har fel. Det finns andra än läkare som kan konstatera dödsfall, även i hemmet.

Sluta gissa eller var tydliga med att ni tror något.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen