Senaste nytt

Dödsfall på Swiss flight 17-JUL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?

Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.

Det är väl självklart att man försöker landa så snart som möjligt. Detta finns i deras instruktioner. Det gäller ju att komma till sjukhusvård så snabbt som möjligt. I detta fall nådda man ju inte riktigt ända fram. Att flyga vidare med någon som dött på planet förekommer ju då och då och är inte så konstigt. Jag förstår den anhörige som säkert har godkänt detta förfaringssätt.

Hur det är med dödförklaringen kan jag inget om men jag vet att @ACervin har erfarenheter av liknande och kanske kan ge ett fackmannamässigt svar på detta.

Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?

Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.

Det är väl standard att man gör det som jag förstått det. Har "hört" om fulla plan där endast en filt lags över den avlidne.
Från Lufthansas "Handbook of Aviation Medicine and Inflight Medical Emergencies"
IMG_2700.JPG

I Sverige är alla dödsfall utanför sjukvårdsinrättning polisärenden, även om det saknas brottsmisstanke. Har ingen kunskap om hur det fungerar i Wales men det är en hög grad av sannolikhet att både läkare och polis var inkopplade när planet stod på marken.

I Sverige är alla dödsfall utanför sjukvårdsinrättning polisärenden, även om det saknas brottsmisstanke. Har ingen kunskap om hur det fungerar i Wales men det är en hög grad av sannolikhet att både läkare och polis var inkopplade när planet stod på marken.
OT: Nej, så är det inte. Men finns minsta misstanke om onaturlig död är det ett polisärende, även inom sjukvårdsinrättning. Det är många gamla som dör i hemmet, som den jourhavande allmänläkaren ("husläkaren") åker hem till och skriver dödsbevis, utan att Polisen behöver kopplas in.

Edit: Referens Akutmedicin. Dödsbevis - Praktisk Medicin

Last edited:
Usch...tråkigt när sånt händer.
Om dem förklarar för passagerarna om vad som händer så tror jag väl inte någon klagar, men om passagerarna inte informeras om vad som händer och dem bara landar och låter folk vänta utan att veta något så tror jag säkert alla klagar.

Mig veterligen får endast läkare dödförklara i Sverige. Undantagsfallet skall vara när huvudet är skiljt från kroppen.

Det är vad jag hört från bekanta inom ambulans och brandkåren.

Mig veterligen får endast läkare dödförklara i Sverige. Undantagsfallet skall vara när huvudet är skiljt från kroppen.

Du har rätt. Jag var otydlig. Till onaturlig död hör dödsfall som är plötsliga och oväntade. Om den aktuella kvinnans sjukdomshistorik vet vi inget.

*Slut på OT*

Nej.

Sluta gissa baserat på vad ni hört från bekanta.

Det finns fler fall, förruttnelse till exempel så behöver inte en läkare konstatera dödsfallet.

Polisiära dödsfall är flera av olika anledningar. T.ex. självmord, vilket inte behöver vara varken plötsligt eller oväntat.

Dödförklaring regleras i lag och används ofta felaktigt.

Gissa? Hur menar du @danielhog ? Det @Nemo skriver är helt korrekt och jag tog på mig att jag var otydlig i mitt inlägg. Och ja - det finns fler exempel på onaturliga dödsfall; skador av olika slag, misstanke om förgiftning, när någon dör som resultat av myndighetsingripande, missbruk etc. Men dessa exempel är såvitt jag förstår med god marginal OT.

Fruktansvärt tragiskt. Dessutom kommer säkert en del ha mage att klaga över att dom blev två timmar försenade och begära ersättning för detta.

Det där måste väl ändå vara själva definitionen av extraordinary circumstances vilket därför inte ger rätt till ersättning. Inte för att Swiss någonsin brytt sig om EU261/2004 till att börja med, men ändå.

Vad gäller det här med dödsförklaring o.dyl undrar jag om det finns liknande befogenheter för piloten som man har som skeppsbefäl till sjöss?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen