agehall
Medlem
Problemet med alla dessa listor är att de tar hårda fakta (Flygbolag X har kraschat Y gånger och Z personer dött) och försöker göra om det till någon slags enkel lista. Det är ett mått på någonting, men jag är inte alls övertygad om att det beskriver säkerhet, iallafall inte någon säkerhet som jag vill förlita mig på.Det finns ju många sätt att läsa statistik.
airlineratings.com får ofta mycket uppmärksamhet för sina "topp- och bottenlistor" som publiceras regelbundet.
Det finns en annan sajt som heter airsafe.com och som har räknat på antalet haverier ända tillbaka till 1970 - och sen gjort diverse uträkningar på detta.
Jag länkar till deras sida över europeiska flygbolag - sen är det bara att studera och dra egna slutsatser.
Plane crashes for selected airlines in Europe
När man tittar på detta, är det flera faktorer jag anser måste spela in och en djupare analys måste göras. Tillexempel är det mycket mer allvarligt om tillbud sker på grund av pilot error än om det är någon form av problem med planet i sig. Båda typerna av problem är givetvis allvarliga, men den ena är ändå värre än den andra enligt mig. Nästa del i det hela är att titta på om problemet är återkommande. Alla kan ha ett problem en gång, men om det börjar dyka upp om och om igen i historiken så är det något som är väldigt fel.
Man måste även titta på om bolaget faktiskt på något sätt kan klandras för olyckan - ta tex SAS olycka på Linate; vem kan påstå att SAS var skyldiga där?
På grund av allt det som krävs, så blir det väldigt svårt att koka ner allt till en lista där man på något sätt betygssätter ett bolags säkerhet. Ska jag bilda mig en (någotsånär objektiv) uppfattning så är det många källor jag behöver ta in information ifrån. En väldigt viktig komponent är tex att läsa utredningar från tidigare händelser för att just förstå vad som faktiskt gått fel.