Senaste nytt

Då blir äntligen Tokyo verklighet. Tips på boende för familj på fyra med sansad budget?

joa

Medlem
Låter spontant som lite väl mycket, vi tog 1 stadsdel per dag vilket vi tyckte var lagom.

Ett tips är att åka upp i City Hall, det är gratis och utsikten är magnifik
Kanske det. Men man behöver ju börja någonstans
Blir 9 hela dagar i Tokyo.
 

Sullon

Medlem
Den linje som ger bäst räckvidd för hela staden är Yamanote linje som är en cirkellinje. Den går ovan jord nästan hela tiden vilket gör att samtliga stationer är lättillgängliga utan långa promenadtunnlar. Räkna inte med buss någonstans i Tokyo, det är tunnelbana som gäller. Det är väldigt få ställen som inte har någon form av restaurangområde inom promenadavstånd.

- Disneyland är verkligen inte värt tiden. Till skillnad från Universal Studios i Osaka som jag gärna besöker igen.
- Kawaguchiko är vackert. Är det klart väder så kan det vara värt att ta en natt på något hotell i närheten för morgonutsikten över Fuji.
- Shibuya Sky och Pokémon Cafe är kul besök.
- Tokyo Skytree, bra mat och shopping. Är det långa köer för att åka upp i tornet kan man köpa en lite dyrare turistbiljett för att skippa kön.
- Tokyo Tower är lite fnuttigt i jämförelse med Skytree, finns lite shopping.
- Odaiba öarna. Team Labs om det är kvar. Regnbågsbron och Statue of Liberty. Tokyo Expo.
- Från Osaka har du ungefär 20 minuters pendeltåg till Nara och ytterligare 20 min till Kyoto. Så med den cirkellinjen hinner du göra dagsbesök.
- Från Osaka tar det även 30 min shinkansen till Himeji om du vill se slottet.
 

Maja

Medlem
Kawaguchiko går det bra bussar till! Boka online via t.ex. https://highway-buses.jp/course/kawaguchiko.php
Använde dem senast nu när jag var där för knappt 2 veckor sedan.

Biljetter till Disney behöver du boka hemifrån! Vissa har problem att betala för biljetterna via Disneys hemsida, men har för mig att det var Amexkortet som fungerade till slut. Vi var där i november när de precis hade öppnat upp för turister igen och tror inte jag överdriver om jag och dottern var enda europeerna i hela parken den dagen. Japan är underbart men börja med att märk ut allting på en karta och gruppera sedan efter område. Laddade Suica via telefonen som jag sedan fyllde på via Apple Pay. Enormt smidigt! Dock behöver ju barnen egna telefoner för att kunna blippa sig in och ut. Annars finns det 24, 26 eller 72h metrokort, dock så ingår inte alla linjer då det är olika bolag som kör de olika t-banelinjerna. Fungerar utmärkt att få anvisningar via Google Maps eller Kartor direkt i iPhone om du kör Apple.

Halloween vid Shibuya Crossing är säkerligen häftigt men jag är tveksam om jag skulle dra med mig barn på 7 och 11 år dit. Var i NYC en Halloween och dotter var 8,5 år och tyckte till slut att paraden blev lite väl jobbigt då det blev så mycket folk och väldigt mycket trängsel och vissa utklädnader blev helt enkelt lite för mycket för henne. Då ska jag tillägga att vi har besökt Pride paraden i NYC och det gick hur bra som helst trots att det var väldigt mycket folk då också, men Halloween blev värre på alla sätt och viss. Riktigt trångt och väldigt mycket människor. Har ej upplevt Halloween i Tokyo men vad jag har sett/läst så ser det ut att vara rejält mycket folk, men du känner självklart dina barn bäst och vet vad de gillar/klarar av.

Gashapon Department Store är säkert häftigt men du hittar capselmaskiner lite över allt. Kabukicho Tower i Shinjuku ligger närmare och har en ganska många capselmaskiner också om ni hamnar i tidsnöd.

Pokémon café behöver förbokas i god tid och många har problem med att få till sina bokningar.

Oavsett, ha en fantastisk resa! Japan är ett land som hela familjen gärna vill åka tillbaka till igen.
 

J1981

Medlem
Shibuya sky bör förbokas, speciellt ifall ni vill vara där vid solnedgång. Ligger mitt under inflyg mot haneda, coolt att se när planen fäller ut landningsställen precis ovanför ens huvud.

Akihabara är ett måste. Anime, gashapon, arkadspel, hobbybutiker, yodobashi mm.

Nån av dom större Don quijote (shinjuku, shibuya, ikebukuro, akihabara) butikerna är värda ett besök.

Daiso har ny flagship store i Ikebukuro. Dom har även deras 300yen koncept där med "standard products" och "threeppy".

Team Labs planets som Sullon nämnde är riktigt coolt.

Ska ni köra universal studios i osaka, undvik helger (som med alla större attraktioner i japan). Skulle även satsa på ett express pass ifall det är mycket folk. Tråkigt att ev missa saker när man bara är där en gång.
 

Börnen

Medlem
Nu är det några år sen, man länkar ändå till rapporter från våra resor till Tokyo med sonen. Kanske hittar du något tips.


 
Kawaguchiko går det bra bussar till! Boka online via t.ex. https://highway-buses.jp/course/kawaguchiko.php
Använde dem senast nu när jag var där för knappt 2 veckor sedan.

Biljetter till Disney behöver du boka hemifrån! Vissa har problem att betala för biljetterna via Disneys hemsida, men har för mig att det var Amexkortet som fungerade till slut. Vi var där i november när de precis hade öppnat upp för turister igen och tror inte jag överdriver om jag och dottern var enda europeerna i hela parken den dagen. Japan är underbart men börja med att märk ut allting på en karta och gruppera sedan efter område. Laddade Suica via telefonen som jag sedan fyllde på via Apple Pay. Enormt smidigt! Dock behöver ju barnen egna telefoner för att kunna blippa sig in och ut. Annars finns det 24, 26 eller 72h metrokort, dock så ingår inte alla linjer då det är olika bolag som kör de olika t-banelinjerna. Fungerar utmärkt att få anvisningar via Google Maps eller Kartor direkt i iPhone om du kör Apple.

Halloween vid Shibuya Crossing är säkerligen häftigt men jag är tveksam om jag skulle dra med mig barn på 7 och 11 år dit. Var i NYC en Halloween och dotter var 8,5 år och tyckte till slut att paraden blev lite väl jobbigt då det blev så mycket folk och väldigt mycket trängsel och vissa utklädnader blev helt enkelt lite för mycket för henne. Då ska jag tillägga att vi har besökt Pride paraden i NYC och det gick hur bra som helst trots att det var väldigt mycket folk då också, men Halloween blev värre på alla sätt och viss. Riktigt trångt och väldigt mycket människor. Har ej upplevt Halloween i Tokyo men vad jag har sett/läst så ser det ut att vara rejält mycket folk, men du känner självklart dina barn bäst och vet vad de gillar/klarar av.

Gashapon Department Store är säkert häftigt men du hittar capselmaskiner lite över allt. Kabukicho Tower i Shinjuku ligger närmare och har en ganska många capselmaskiner också om ni hamnar i tidsnöd.

Pokémon café behöver förbokas i god tid och många har problem med att få till sina bokningar.

Oavsett, ha en fantastisk resa! Japan är ett land som hela familjen gärna vill åka tillbaka till igen.
Disneybiljetter i Japan kan inte köpas på Disney utan Japanskt kredit kort.
SÅ för att köpa biljetter måste man göra det på typ Klook
Parkerna är dock små jämfört med USA parkerna och varje park kan man göra på en halv dag.
Gillar man dock disney så tycker jag att man ska göra parkerna, men inget som riktigt kan jämföras med USA parkerna.
Är man över 193-195cm så komemr man inte få åka alla attraktioner.

Tänk på att biljetterna bara är giltiga parken och datumen ni väljer...
 

johan_fbg

Medlem
Kom tillbaka från en japanresa med min son, tema plast och populärkultur. I Tokyo bodde vi på https://www.kimi-ryokan.jp/ vilket var ett enkelt värdshus men oerhört trevligt. Relativt nära en station så vi kunde enkelt ta oss runt till de platser vi besökte. Mycket prisvärt!

Såg inte Ghiblimuseet på din lista, det var värt den nattliga kampen om biljetterna.
 

joa

Medlem
Tack för alla kommentarer och tips.
Plottade ut all saker som ligger med på den nu rätt långa lista och letar nu boenden efter Yamanote linjen som föreslaget här. Den känns rätt när jag ser var saker ligger också.
Nu gäller det bara att hitta nåt...någonstans i närheten av en station som känns prisvärt....
 

Anderoid

Medlem
Åker mot Tokyo imorgon för en veckas vistelse. Tar med mig några tips från denna tråd Gärna fler om ni har! Någon som har koll på användningen av munskydd just nu? Använder de flesta det fortfarande? Isåfall får man väl köpa på plats.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Åker mot Tokyo imorgon för en veckas vistelse. Tar med mig några tips från denna tråd Gärna fler om ni har! Någon som har koll på användningen av munskydd just nu? Använder de flesta det fortfarande? Isåfall får man väl köpa på plats.
Är ingen tvång på munskydd, folk använder det fortfarande men jag har inte rört mitt sedan mitten av Mars.
Vet inte hur det är på flygen men borde inte vara krav på det där.

Det är ca 33 grader och ganska hög luftfuktighet i Tokyo så var beredd på att byta kläder/tvätta ett par gånger under resan.
 
Last edited by a moderator:
Toppen