Senaste nytt

Då blir äntligen Tokyo verklighet. Tips på boende för familj på fyra med sansad budget?

Hachans

Medlem
Åker mot Tokyo imorgon för en veckas vistelse. Tar med mig några tips från denna tråd Gärna fler om ni har! Någon som har koll på användningen av munskydd just nu? Använder de flesta det fortfarande? Isåfall får man väl köpa på plats.

I Japan är det artigt att använda munskydd om man är hostig och snuvig. Det är ju kutym sen långt innan pandemin. Munskydd finns att köpa överallt. Hostar man i offentligheten utan munskydd får man typ stå ut med blickar som får en att känna sig som något katten dragit in.
 

bvs

Medlem
Åker mot Tokyo imorgon för en veckas vistelse. Tar med mig några tips från denna tråd Gärna fler om ni har! Någon som har koll på användningen av munskydd just nu? Använder de flesta det fortfarande? Isåfall får man väl köpa på plats.

Vi var i Japan precis efter öppningen i oktober och då såg man kanske en av hundra utan utomhus och i princip ingen utan inomhus. Då var det bara att följa strömmen.

Nu i juni skulle jag uppskatta att mellan 34-45% kör munskydd och det är inte "krav" någonstans, vi har kört utan hela resan utan att känna att vi får några blickar eller gör "fel". Dock fortfarande vanligt på personal i butiker/hotell/restauranger.
 

Sveinung

Ny medlem
Nå kommer vel dette tipset litt sent, men da vi var i Tokyo og Kyoto i november bodde vi på Mimaru-hoteller, henholdsvis Mimaru Tokyo Akasaka og Mimaru Kyoto Shinmachi Sanjo. Begge kan varmt anbefales! Mimaru-kjeden virker å ha nettopp familier som målgruppe

* Store rom med eget område som kan fungere som dagligrum
* Kjøkken med stort kjøleskap, mikrobølgeovn, kokeplate, kaffetrakter, vannkoker etc
* Nytt og rent
* Ganske små hoteller
* Utlån av alt du måtte ønske, inkludert gamingkonsoller, Apple TV etc
* Noen av hotellene har temarom (Pokemon etc)

Prisen da vi var der var veldig lav, men usikker på hvordan det er nå som turismen har kommet skikkelig i gang igjen!

God tur!
 

Maja

Medlem
Disneybiljetter i Japan kan inte köpas på Disney utan Japanskt kredit kort.
SÅ för att köpa biljetter måste man göra det på typ Klook
Parkerna är dock små jämfört med USA parkerna och varje park kan man göra på en halv dag.
Gillar man dock disney så tycker jag att man ska göra parkerna, men inget som riktigt kan jämföras med USA parkerna.
Är man över 193-195cm så komemr man inte få åka alla attraktioner.

Tänk på att biljetterna bara är giltiga parken och datumen ni väljer...
Det fungerade utmärkt i november 2022 för mig att köpa biljetter via den japanska Disneysidan med svenskt kreditkort.
 

filip23

Medlem
Hoppas det är OK att jag lånar tråden snabbt, kan tänka mig att det är av vikt för TS också. Om ni hade en lunch och en middag i Tokyo, vart skulle dom ske isf?
 

bvs

Medlem
Hoppas det är OK att jag lånar tråden snabbt, kan tänka mig att det är av vikt för TS också. Om ni hade en lunch och en middag i Tokyo, vart skulle dom ske isf?

Beror på var du bor, vilken budget du har, vilken sorts mat du gillar och vilken sorts upplevelse du villa ha. Rent generellt är det svårt att hitta något ställe som INTE är bra men det finns ju alltid ställen som lite utöver det vanliga (främst sushi eller biff). Du kan kanske kolla på https://pocket-concierge.jp/en/ som ingår i Amex Plat/Cent "dra av 2k på notan" erbjudande för inspiration om du vill ha något finare.
 

Piffsan

Medlem
Om jag skulle välja en typ av middag och lunch skulle det vara på en bättre teppanyaki restaurang samt en tempura. Kanske shabu shabu också, men man blir så galet mätt sv det
Samtidigt, bättre lunch och ett hål-i-väggen på kvällen är inte heller helt fel då det tillför en annan upplevelse då det är (precis som tidigare nämnts) svårt att hitta en dålig restaurang. Bättre budgetmässigt också.
 

filip23

Medlem
Om jag skulle välja en typ av middag och lunch skulle det vara på en bättre teppanyaki restaurang samt en tempura. Kanske shabu shabu också, men man blir så galet mätt sv det
Samtidigt, bättre lunch och ett hål-i-väggen på kvällen är inte heller helt fel då det tillför en annan upplevelse då det är (precis som tidigare nämnts) svårt att hitta en dålig restaurang. Bättre budgetmässigt också.
Hade gärna testat ett grymt hål-i-väggen ställe, det är väl egentligen den upplevelsen man vill åt. Senast jag gjorde det var i Hongkong för 4 år sen och det va bland det godaste jag ätit
 
Toppen