Senaste nytt

Då blir äntligen Tokyo verklighet. Tips på boende för familj på fyra med sansad budget?

joa

Medlem
Bokade resan tidigare i veckan och det finns ju så mycket att läsa på om (både jäkligt kul och samtidigt jobbigt då jag gör all planering i familjen...).
Tänkte att jag börjar med att dyka ner i boendet.
Vi kommer att vara där två första veckorna i Nov med några dagar i Osaka mitt i.
Kidsen är 7 och 11 år.
Budgeten för boendet fick jag snabbt öka på så jag har nu satt den till max 3.000 per natt nu. Vi har inte superhöga krav. Det blir inte så mycket tid på rummet i alla fall.
Har en idé om att Shinjuku eller Shibuya är områdena vi skulle vilja bo i. Men det är helt baserat på lite snabbt surfande och var folk vanligvis brukar får rekomendationer kring var man skall bo. Jag är helt öppen för andra ställen (gärna med motivering).
Jag har inte satt någon plan för vad vi skall göra, men jag tror en stor del av upplevelsen är att bara strosa runt, dyka in på olika affärer, matsällen, förbluffas över all neon och allt som är annorlunda jämfört med vad vi upplevt på andra ställen. Lite mandary turistande och sevärdheter kommer ju såklart att ske och en sväg till Disney eller två blir det också.
Kylskåp och sittplatser så man har möjlighet till att fixa egen frukost alt. frukost som in ingår är krav.
Närhet till kommunikation är såklart önskvärt eftersom det säkert kommer att åkas en del.
Som sagt, tidigt i min planering, men skulle vilja städa av boendedelen så fort som möjligt så jag kan fokusera på det andra.

Shoot!
 

bvs

Medlem
Både Shinjuku och Shibuya är trevliga ställen att bo, vi bor alltid i Shinjuku oavsett om vi åker själva eller med barnen. Fördelen är att det är mycket bra förbindelser för att enkelt ta sig dit man vill med tåg/tunnelbana, oavsett var ni hamnar skulle jag försöka att hitta något boende längs Yamanote line.

Det du snabbt kommer märka är att hotellrummen är väldigt små, speciellt om du går utanför de "vanliga" västerländska kedjorna. En annan sak som kan vara lite märkligt är också att många hotell tar betalt per person och inte per rum, så skillnaden mellan en eller flera i samma rum kan vara ganska stor. Med tanke på storleken på rummen kan det också vara svårt att ens hitta hotell som går att boka enrummare för fyra.

Även om frukost ingår så är det värt att dubbelkolla vad det betyder, har ni barn som är lite petiga så se till att det finns typ "western style buffet". Med barnen brukar vi, om vi inte bor på typ Hilton eller liknande, bara dra ut och fixa frukost på Lawson/7-11/Family Mart. Samma ställen är också bra för att snabbt öka på blodsockret lite under dagen.

Vi har bott på rätt många olika genom åren men för att ge ett konkret exempel så bodde vi här https://lagent.jp/shinjuku-kabukicho/ i ett Deluxe Twin Room 2019, två vuxna, två barn. Kylskåp fanns, frukost kan köpas till men det är typ macka och fil alla dagar :) . Relativt billigt, rent, fräscht. Kabukicho kanske inte är området för alla dock :). I höstas bodde vi på Hilton Tokyo (också Shinjuku) men då är det connecting rooms som gäller och priset drar iväg rätt snabbt. Vi har även kört via Airbnb utan problem. Det mesta fungerar helt enkelt.

Vet inte om mitt inlägg säger så mycket egentligen men jag tycker du har rätt inställning med att inte åka till Tokyo för en wowupplevelse på hotell, det är allt det ni gör utanför hotellet som ni kommer minnas.
 

Johan F

Medlem
Håller med föregående talare; kom hem från Tokyo/Kyoto för en månad sedan och det är inte för hotellrummens skull man åker dit :) utan maten och upplevelsen. Vad gäller frukosten så köpte mig oftast på typ Starbucks eller närmaste mini-mart (finns sådana i alla gathörn). Nu vet jag inte hur känsliga dina barn är men tänk på att det är en storstad med mycket folk. Mitt tips är att bo väldigt nära en tunnelbanestation (och gärna då Yamanote-line), vi bodde några nätter i Asakusa vilket vi tyckte var bra för det låg precis vid en park och ett större område med gågator (samt en jäkla massa människor som skulle besöka templet) samt att vi hade flera olika linjer i närheten. Vi besökte ett område per dag och sen käkade vi ute i närheten av hotellet.

Skall ni besöka Disneyland så kan ju ett alternativ vara att bo därute. Men som sagt, ni får nog vara lite flexibla med rummen på hotellet.

Du kan med fördel läsa min reserapport och se om du får lite idéer därifrån.
 
  • Gilla
Reactions: joa

FredrikW

Medlem
När jag varit där med bara vänner och vuxna har vi valt något i Shinjuku/Shibuya då det varit var vi velat spendera större delen av tiden. Men när vi var där med barnen, ungefär i samma ålder som era så valde vi istället att hyra AirBnB lägenhet i en annan stadsdel. Har man bara nära till en station så spelar det inte så stor roll, vi bodde i Ikebukoro, hade 5 minuter till stationen och det var riktigt prisvärt. Vi åkte ändå tåg till någon ny del av staden varje dag för att utforska. Vi var där i tre veckor.
 
  • Gilla
Reactions: joa

J1981

Medlem
Jag gillar bo i akasaka-mitsuke. Väldigt centralt om man vill röra sig runt i staden.
Ginza och marunouchi linjerna på stationen. Sen är den länkad till nagatacho stationen med hanzomon, nambuko och yurakucho linjerna.
Ställen som shibuya, shinjuku, ginza, tokyo station, akihabara ligger typ 10 min bort.

Beroende på hur ni vill bo:
Basic: 2 rum med dubbelsäng i ett "business hotel", bör kunna hittas för ca 2000kr/natt.

Har för mig jag sett connecting rooms på Sotetsu Fresa hotellen. bör landa på 2500-3000kr per natt.

Gjorde även en spontansökning på booking. Detta såg ganska trevlig ut: familjerum
 

intuition

Medlem
Gränsen för när barn är gratis om de sover i existerande sängar går ofta vid 5 (6år och upp = vuxen). Så då är familje rum bästa lösningen, det finns hyfsat utbud av sådana rum.
 

RobHK

Medlem
Kanske du ska kolla på AirBnB istället för boende? Blir väl bra att bo på två olika sidor av Tokyo om du bryter av med Osaka mellan.
 

Sullon

Medlem
Jag tycker att det blir lite för stimmigt att bo vid Shibuya och Shinjuku. Det är tusentals resenärer i rörelse i varje ögonblick. Även om stationerna har gott om anslutningar så är ofta promenadavstånden mellan olika linjer betydande, i trängsel. Jag tycker Ginzahållet är lite lugnare. Riktigt trevligt är någon park som t.ex. Hibiya, väldigt centralt och lugnt närområde.

När det gäller hotell skulle jag satsa på mat och upplevelser istället. Billigast är två dubbelrum på något affärshotell. Går ofta att få för under 500 kr per natt. Frukost äts på något av de otaliga små kaffeställena typ Dutour, 35 kr för en kaffe och en liten baguette med fyllning.
 

joa

Medlem
Tack för all input.
Sällan har det varit så svårt att välja var man skall.
Då vi skall till Osaka mitt i resan i några dagar så är ju ett alternativ att testa två olika delar av staden.

Vi kommer ju såklart att behöva åka en hel del tunnelbana eller buss, men hur tunnelbanesystemet hänger ihop har jag inte greppar. Så vilka/vilken linje i kombination med var man bor och vad man kommer att vilja se känns som en viktig detalj eller?

AirBnB kan vara ett alternativ.

Lägger hellre pengar på uppleverlser, shopping oc mat än boende.

Samtidigt vill jag bo på ett ställe där man kan gå ut på kvällen utan att behöva åka iväg för att uppleva allt som jag tror kommer att vara en stor behållning av resan. Neonet, maten, vending machines, shopping av alla de slag och allt typsikt Japanskt som man inte ser på andra ställen i Asien

Lite saker som står på scehmat så här efter en knapp veckas surfande. Kommer nog att ändras mycket allt eftersom planering fortsätter
-1-2 dagar på Disney
- Åka till Osaka några dagar
- Kawaguchiko för Mt Fiji (tror jag).
- Shibuya crossing och Shibuya sky
- Halloween vid Shibuya crossing
- Kapabashi
- Gashapon Department Store Sunshine City facility in Ikebukuro
- The Pokémon Center Tokyo DX & Pokémon Cafe. Accessible from the Yaesu exit of JR Tokyo Station and Nihombashi Subway Station.
- Tokyo Skytree
- Tokyo Tower
- Nån 100 Yen shop. Kanske Daiso vid Harajuku station
- Samurai Museum in Shinjuku.
- Bara gå omkring och springa över saker allt eftersom. Brukar vara det som blir det mest bestående minnena. Som när jag och grabben, då 4 år stod på 8:e våningen i Hong Kong på en musiksskola och drog en vals om att vi kanske skulle flytta dit för att grabben "aldrig sett en riktig musikskola". Han såg ett skylt nere vid gatan och blev helt exalterad och se hur en sån ser ut :D.
- Legoland Discovery Center Diaba
- Museum of Emerging Science and Innovation
- Takeshita Dori in Harajuku

Har inte plottat ut det på en karta än och försökt lista ut hur man tar sig till de olika ställena så jag vet inte om det finns någon mer eller mindre logisk plats att söka boende.

 

Johan F

Medlem
Låter spontant som lite väl mycket, vi tog 1 stadsdel per dag vilket vi tyckte var lagom.

Ett tips är att åka upp i City Hall, det är gratis och utsikten är magnifik
 
Toppen