Customer relation och trasiga väskor

wenne87

New member
Hej!




Efter senaste resan så gick min väska sönder, hur har det gått för er som det också inträffat för?


På flygplatsen blev jag erbjuden en ranglig låda som komp men tackade nej. Nu har SAS gått med på att betala en ny väska. Har jag haft tur?




Verkar vara en del som tycker dem är gnälliga på customer care, nog fick jsg tjata lite men. Vad har man egentligen rätt till?
 
Det varierar flygbolag till flygbolag.




Min erfarenhet är:


Air China: Bara reparationskostnad.
Cathay Pacific: En ny motsvarande väska.
Japan Airlines: Bara reparationskostnad
THAI: En ny väska(ej motsvarande)
 
LH ny väska = motsvarande

SAS ny väska = motsvarande

Detta är vad jag fått ut helt utan argumentation.
 
Fästet till det utdragbara handtaget gick sönder på en KLM-flight. Fick ett nytt handtag av KLM att byta själv när jag skickat foto på det som gått sönder.
 
Fick en lite väl häftig buckla på en av Rimoworna (aluminium) på väg hem från SFO via CDG i höstas. Visade upp väskan på ARN och fick kontaktuppgifter till en firma som hanterar dylika ärenden för AF:s räkning.... efter att det tagit emot mina bilder och serienumret på väskan fick jag en helt ny likadan skickad till mig.
 
Jag drabbas av det dilemmat minst 2-3 gånger om året...




Det låter som att det varierar kraftigt från fall till fall beroende på vem på flygbolaget man pratar med?! Så här ser det ut för min del:




SAS = Ny KKDK väska (det enda likvärdiga är storleken på väskorna)




Air China = Ny kinesisk "no brand/copy copy" väska.




Air Malta = absolut ingenting... Efter mycket tjafs en adress till en maltesisk allt-i-allo-butik som jag tror skulle lyckas med konststycket att få väskan att vara i värre skick än innan.




Air Canada = Fick gå till valfri reparationsfirma och laga väskan. Återbetalningen tog både mycket energi och lång tid att få utbetald.




Lufthansa = Fick gå till valfri reparationsfirma och laga väskan. Återbetalningen tog både mycket energi och lång tid att få utbetald.




Air France = tjafsade så mycket att jag helt enkelt gav upp...




KLM = ansåg att väskan hade gått sönder vid annat tillfälle, men skickade (efter att jag skrivit ett mycket argt brev) en voucher på 15€ att handla för ombord vid nästa resa (har inte rest med KLM sedan dess).




Eftersom exempelvis SAS/Air China bara har ersatt mig med lågkvalitetsväskor av märken så som exempelvis KKDK så har jag ledsnat på att köpa dyra fina resväskor. Numera är det dessa KKDK och liknande jag använder/lagar.
 
Nu är det lite offtopic då det inte gäller en väska, men jag förlorade mitt haspelspö mellan Ronneby och Arlanda med SAS.



Deras kundtjänst hade enormt bra kundfocus och bara efter någon dag fick jag pengar i ersättning för att köpa en nytt haspelspö. Jag hade kvittot kvar och gav dem en kopia.
 
När det gäller SAS så är nog detta en av få saker de är riktigt riktigt bra på! För mig har det aldrig varit nåt strul när nåt hänt min väska vid ankomst till ARN, brukar bara vara att packa om i en ny fin väska ...
 
SAS=Ny motsvarande väska

Malaysian=Ny motsvarande väska¨

Qatar=Blåst.... Cavalet hårdväska med ett stort hål mitt på, Qatar hänvisade mig till en kedja som jag glömt namnet på där jag fick lämna in väskan. En månad senare så hör de av sig till butiken från Qatar (efter flera påstötningar från mig) de ger mig straxt över 500:- efter avskrivning! Väskan var tre år och kostade ca 5500:-

Sista flygningen med Qatar för mig.
 
DY ingenting. Fick istället ett brev där det stod De ersätter inte väskor av typen plastskal med blixtlås då dessa inte klarar av de påfrästningar som incheckat baggage utsätts för.


Det var en KKDK av denna typ som spruckit KKDK Trolley 4 wheeler., PC/ABS, 73 cm.
 
Fick idag ersättning. Vart lovad 1500, hitta en väska för 2200:-




Fick svar att SAS etsätter hela beloppet! 2200 återbetalt!
 
BA hanterade det riktigt bra.




Pga diverse väskproblem på sista resan inköpts en ny Samsonite (kommer inte ihåg modellen) med 1 handtag på toppen och 1 på långsidan. Vid ankomst till GOT visade sig att handtaget på toppen hade gått sönder. Givetvis en reklamation om detta på Landvetter, men där sa damen i luckan tvär nej.


"BA och nästan alla flygbolag godkänner INTE skadan om det finns ett annat handtag som är helt".




Skickade en in reklamation på BA.com om detta, fick svar via mail 2 dygn senare att BA tar på sig hela kostnaden, pengar på kontot 2 dygn senare.
 
SAS gav oss en ny likvärdig Samsonite på Arlanda. Qatar fixade också ny väska i Doha. Helnöjd med båda bolagens service. Qatar tom erbjöd sig att tvätta upp kläderna eftersom det blivit ett större hål i väskan. Super!



Tock
 
VonMögen skrev:När det gäller SAS så är nog detta en av få saker de är riktigt riktigt bra på! För mig har det aldrig varit nåt strul när nåt hänt min väska vid ankomst till ARN, brukar bara vara att packa om i en ny fin väska ...Klicka för att utvidga...



Samma här. Ny väska utan diskussion, bara att packa om.
 
Finnair = Ny väska (nästan likvärdig) hemskickad efter anmälan hos handling-agent på Arlanda.
 
Annars är ett tips att skaffa en Victorinox väska. Den kommer med lifetime warranty. Så det är bara gå förbi inköpsställe och be dem fixa. Ifall det inte går, ersätter de väskan. Inget behov av att visa upp kvitto, no questions asked.




Själv trodde jag inte det var sant när jag köpte. Väskan blev skadad av goda TAP förra året, efter ca 5 års användning. Gick till NK och lämnade in. 3-4 veckor senare ringde de och sa att jag kunde hämta ut en ny väska. Behövde inte visa upp något papper eller inköpskvitto.
 
Back
Top