Senaste nytt

Curve betalkort

Råkade ut för följande idag på mitt Curve kort. Först gjordes en lyckad dragning på 0.01£ av ”International Aid Char”. Samma minut och 3 minuter senare försök till betydligt högre belopp av ”Monisnap @” och ”Para Lcs” men som nekades som tur är då jag för tillfället hade ett debet kort med lågt saldo valt som underliggande kort.

Visa bifogad bild 113610

Vanligtvis hade jag inte blivit förvånad då skimming sker dagligen i världen. Nu har jag dock inte använt mitt Curve kort på 10 månader och ännu mindre lämnat det obevakat. Det jag dock hade gjort var att ta bort och lägga till ett kort i Curveappen ca 1 tim innan och det var första gången jag ens öppnat Curveappen på 10 månader. Det är nästan så man blir lite konspiratorisk...

Självklart blockat mitt Curvekort och anmält...

Art börja med en 0.01E transaktion är ett klassiskt sätt att testa om ett stulet kortnummer fungerar. Båda de andra är ju franska och monisnap verkar ju vara en uppenbar måltavla för stulna kort.

Timingen är onekligen intressant. Pekar ju på risk för att antingen curve eller din telefon är hackad. Kan ju vara en slump, men som du säger, det är lite för bra timing...

Det är en sak jag är förvånad över med Curve, som är en så pass app-centrerad produkt. Varför inga säkerhets-mekanismer?!

Hos Revolut kan man slå på/slå av köp via magnetremsa, kontaktlöst köp, bankomatuttag, onlinetransaktioner. På varje enskilt kort. Plus att man kan ha platsbaserad säkerhet, dvs om appen och kortet inte är på samma ställe så blockeras köpet. Plus att för vissa online-köp blir man uppmanad att logga in i revolut-appen för att godkänna transaktionen.
Curve har... ingenting?!

• Gilla
Reactions: CMH
Jag kan hålla med. Det enda man kan göra är slå av eller på kortet. Kanske är det billigare för dem att ersätta alla bedrägerier än utveckla de funktionerna :)

Var lite het på gröten nu när SAS MC:s har dubbla poäng...
Körde 42 st GbiT mellan kl. 00:20 och 00:40 25/9. Det brukar inte funka med så många transaktioner på så kort tid men det flöt på utan problem så jag körde på. Idag såg jag dock att alla de transaktionerna blev debiterade på original London Curve-tid, dvs 24/9. Så inga dubbla poäng på de köpen...

Var lite het på gröten nu när SAS MC:s har dubbla poäng...
Körde 42 st GbiT mellan kl. 00:20 och 00:40 25/9. Det brukar inte funka med så många transaktioner på så kort tid men det flöt på utan problem så jag körde på. Idag såg jag dock att alla de transaktionerna blev debiterade på original London Curve-tid, dvs 24/9. Så inga dubbla poäng på de köpen...
Händer nästan alltid någon varje kampanj. Varför så bråttom?

Nu är alla kronor tillbaka på det underliggande kort jag gjort betalningarna från. Tagit det lugnt med GBIT och stötte inte på ett enda problem. Bara att tacka att detta fina kort finns.
Jag hade faktiskt en transaktion som strular, står fortfarande som pending på MC. Tur är att den transaktionen är på 38kr så de kan man klara sig bra utan hehe.

Jag hade faktiskt en transaktion som strular, står fortfarande som pending på MC. Tur är att den transaktionen är på 38kr så de kan man klara sig bra utan hehe.
Hörde något liknande från en annan användare innan denna helg. 2 av 5 transaktioner strulade och hamnade i "pending" och han fick inte loss de förens han kontaktade Curve. Så jag var hyfsad nervös över att det skulle strula. Men jag tog det väldigt lungt med GBIT. 2-3 st som mest under 1h

Toppen