Senaste nytt

Curve betalkort

Jag har en skum grej på ett av mina kort.

Jag har Curve Black med 4-5 underliggande kort.
På ett av mina kort (Standard Chartered Mastercard - Asia Miles) blir jag debiterad 1% extra från banken upptäckte jag nyss.
(HKD är korrekt inställt som underliggande valuta)

Istället för 194HKD blev det 195.94HKD

Frågade Curve om de visste men de säger att de bara dragit 194HKD...
Väntar på svar från Standard Chartered

Någon som har varit med om liknande? Övriga kort funkar utan strul!
IMG_7032.png
IMG_7033.png
Skärmavbild 2020-02-06 kl. 23.39.05.png

Utan att veta specifikt i detta fall men med flerårig erfarenhet från att hantera korttransaktioner globalt gissar jag att Standard Chartered ser inköpsstället, Curve i London, som någon sorts ”utlandstransaktion” även om beloppet är debiterat i den underliggande valutan. Eftersom utlandstransaktioner är dyrare att hantera så finns det ibland i villkoren att särskilda priser och villkor gäller för dessa transaktioner. Ställ frågan till Standard Chartered och be om en specifikation därifrån.

Låter rimligt som Berglund skriver. Kortutgivarens variant på "fee in lieu of foreign exchange fee" på en "utländsk" korttransaktion.

Vill minnas att jag råkat ut för något liknande med Thailändskt kort och "utländskt" THB-transaktion för några år sen. Ej relaterat till Curve alltså.

Märkligt förfarande av Standard Chartered. Du borde kolla upp detta med den banken då originaltransaktionen från Curve var fortfarande 194 HKD.

Ser i tråden att Curve inte kan läggas till i App Store från Apple, då det syns som ett utländskt kort.

Finns det kanske något fiffigt sätt att komma runt detta?

Min tanke är att spendera på App Store i dagarna och använda Curve för att i efterhand ändra betalningen till SAS Premium nästkommande helg, då det är dubbla poäng :rolleyes:

@lunkens, Köp App Store-presentkort, antingen direkt via Apple om det går, annars via valfri site som ger dig värdekoden elektroniskt. Ladda på saldot på ditt konto och köp vad du skulle köpa...

Jag gjorde en betalning med mitt Curve-kort igår kväll. Allt såg bra ut i terminalen (Noterade att kortterminalen kommunicerade till mig på Engelska) och jag fick ut en slip och mitt kvitto.

När jag nu kikar i Curve-appen ser jag inte denna transaktion. Detta var mitt andra köp någonsin via Curve och den tidigare transaktion jag gjort, dök upp i appen relativt omedelbart. Denna transaktion gjordes samma dag kl17:38

Jag har läst om avgift för valutaväxling som sker på helger. Men att appen inte uppdateras med transaktioner gjorda på helg? Är det också fallet med Curve? Har någon haft liknande erfarenhet?

Jag gjorde en betalning med mitt Curve-kort igår kväll. Allt såg bra ut i terminalen (Noterade att kortterminalen kommunicerade till mig på Engelska) och jag fick ut en slip och mitt kvitto.

När jag nu kikar i Curve-appen ser jag inte denna transaktion. Detta var mitt andra köp någonsin via Curve och den tidigare transaktion jag gjort, dök upp i appen relativt omedelbart. Denna transaktion gjordes samma dag kl17:38

Jag har läst om avgift för valutaväxling som sker på helger. Men att appen inte uppdateras med transaktioner gjorda på helg? Är det också fallet med Curve? Har någon haft liknande erfarenhet?

Det har hendt et par ganger at transaksjoner ikke kommer med engang (både helg og ellers). Det ordner seg stort sett ganske fort.

Har betalat lite grejer senaste dagarna med mitt underliggande SAS mc. Kan jag flytta till ett annat kort med gbit och sen flytta igen tillbaka till SAS mc när kampanjen kör igång nästa helg?

Toppen