Senaste nytt

Curve betalkort

Får inte riktigt de två att gå ihop.
Ett köp i USD mot ett SEK-kort måste väl gå att flytta till ett SAS MC i SEK?
(enligt exempel två i din övre lista)

Det första är från Curves hemsida, det andra den min egen erfarenhet.

Jag gjorde köp i USA i USD genom Curve. Underliggande kort var Revolut som debiterades i USD. Dessa köp kunde jag inte omboka till SAS MC i SEK utan jag var tvungen att matcha den valutan som köpet gjord i på kortet jag försökte flytta köpet ifrån, dvs USD.

Så, om man har gjort ett köp via Curve i EUR med ett underliggande kort i SEK kommer du inte kunna omboka detta till SAS MC och få det i tex EUR för att få dubbla poäng. Det är iaf så det funkat för för. Ursäkta om jag var otydlig i förra inlägget.

Något som kan påvisa att det funkar annorlunda?

Edit: för visst var det det du ville få ut av det hela @inka? Dvs dubbla poäng under kampanjen.

@Mattias Holmén Veckan innan dubbla poäng helgen i mars befann jag mig i Norge och körde köp via annat underliggande kort som jag sedan flyttade färdigväxlat till MC i sek och fick 30p på allt. Tyckte det var smartare än 40p o 2kr i avgift per 100sek. Jag gick in i appen och kontrollerade nyss. Ett exempel av mina köp en vecka innan fredagen så du blir övertygad, vill minnas just detta var en delikatess för typ 89nok på OSL:

8820AB4E-1895-4FCA-A569-97DC93CB772C.png

45736B5C-F2D8-4ABE-B32D-FE6AE5A2A541.jpeg

Nu blir det dock ett annat räknestycke från den 15:e, så har man behov för poäng, kan det löna sig (jämfört med andra alternativ) att köra euro som underliggande.

Last edited:
@Mattias Holmén Veckan innan dubbla poäng helgen i mars befann jag mig i Norge och körde köp via annat underliggande kort som jag sedan flyttade färdigväxlat till MC i sek och fick 30p på allt. Tyckte det var smartare än 40p o 2kr i avgift per 100sek. Jag gick in i appen och kontrollerade nyss. Ett exempel av mina köp en vecka innan fredagen så du blir övertygad, vill minnas just detta var en delikatess för typ 89nok på OSL:

Visa bifogad bild 91896

Visa bifogad bild 91897
Varför fick du dubbla poäng för köp i SEK? Var kampanjen även på SEK?

Edit: Ditt exempel är dock helt annat scenario än det jag beskrev. Så förstår inte vad det är jag ska bli övertygad om :)

Som sagt inget problem att flytta SEK till SEK.

Att det är fullt möjligt att flytta ett euroköp till ett underliggande registrerat antingen i euro eller sek. Kanske trött men trodde det var detta vi avhandlade ikväll? :)

På dubbla poänghelger ger allt dubbelt så då lönar det sig alltid med Curve växling på vardagar då de extra tio kostar 20öre styck annars. Samma pris som att köpa av SAS direkt.

Edit. Ska prova ett köp i euro växlat till sek under någon resa i perioden för att säkerställa att det faktiskt är 100%. Som jag tolkar reglerna ska det gå sålänge det är euro eller pund som valuta.

Last edited:
Att det är fullt möjligt att flytta ett euroköp till ett underliggande registrerat antingen i euro eller sek. Kanske trött men trodde det var detta vi avhandlade ikväll? :)

På dubbla poänghelger ger allt dubbelt så då lönar det sig alltid med Curve växling på vardagar då de extra tio kostar 20öre styck annars. Samma pris som att köpa av SAS direkt.

Edit. Ska prova ett köp i euro växlat till sek under någon resa i perioden för att säkerställa att det faktiskt är 100%. Som jag tolkar reglerna ska det gå sålänge det är euro eller pund som valuta.
Du kan annars prova att göra ett köp i SEK, debitera ditt underliggande i EUR och sedan försöka flytta det till ett annat kort med underliggande SEK.

Det blir samma teori (fast omvänt). Jag fick nej av Curve på det i mars när jag testade.

Edit: ja det kanske är annorlunda med EUR och GBP, jag har bara provat USD.

Toppen