Senaste nytt

Curve betalkort

eddo

Medlem
Om SEB Kort ogillar att folk använder sina kort maximalt i samband med kapanjhelger så kan jag inte låta bli att undra; vad hade dom förväntat sig egentligen?!
Det är iofs skillnad på att använda kortet extra mycket under 3 dagar mot att flytta all spend i upp till 120 dagar tillbaka. GBIT har ju i teorin gjort att man haft möjligheten att lägga all spend under poängkampanjer vilket nog inte var/är SEB:s tanke med kampanjerna.
 
Det är iofs skillnad på att använda kortet extra mycket under 3 dagar mot att flytta all spend i upp till 120 dagar tillbaka. GBIT har ju i teorin gjort att man haft möjligheten att lägga all spend under poängkampanjer vilket nog inte var/är SEB:s tanke med kampanjerna.

Dom har uppenbarligen en allt för dålig affärsmodell.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Man inser väl lätt att det största problemet för SEB med Curve är alla galningar som gbitar 100-tals transaktioner inom en väldigt kort tid med efterföljande spärrar och omfattande support för dessa helt oförstående kunder. Beteendet liknar ju kort som stulits och det är förvånande att folk inte fattar det. Några få större transaktioner utspridda över hela helgen bryr de sig knappast om. Bättre hade ju varit att verkligen spärra korten med ett sådant beteende, inte bara tillfälligt i någon timma.
 
Uppenbarligen, och det är ju därför de justerar den nu.

Alternativet vore kanske att fortsätta tillåtande men (rejält?) höja årsavgiften. Men det skulle de nog förlora fler kunder på.

Jag tror problemet är större än så. SEB agerar på flera håll och försöker få folk att inte spendera maximalt med korten. Eftersom deras affärsmodell är så dålig (gissar jag) så är det för liten avans på transaktionerna och man förlitar sig på delbetalning och ränta. Hade dom haft en bättre affärsmodell på transaktionerna hade dom inte haft en affärsmodell som går ut på att begränsa kunders spendering. Tex att kreditgränsen ska täcka 2 månader, spärra topup, begränsa Betalo/Billhop. Ja massa indikatorer på att dom helst inte vill ha högspenderare som betalar fakturan i sin helhet. Är jag helt ute och cyklar?
 

mha321

Medlem
Jag tror problemet är större än så. SEB agerar på flera håll och försöker få folk att inte spendera maximalt med korten. Eftersom deras affärsmodell är så dålig (gissar jag) så är det för liten avans på transaktionerna och man förlitar sig på delbetalning och ränta. Hade dom haft en bättre affärsmodell på transaktionerna hade dom inte haft en affärsmodell som går ut på att begränsa kunders spendering. Tex att kreditgränsen ska täcka 2 månader, spärra topup, begränsa Betalo/Billhop. Ja massa indikatorer på att dom helst inte vill ha högspenderare som betalar fakturan i sin helhet. Är jag helt ute och cyklar?

Kostnaden för transaktioner kan de ju inte göra jättemycket åt, det finns ett tak där från EU.

Begränsningen av att betala vad som i princip ses som cash (eftersom de vid betalo osv inte vet vem som är mottagare) fallet nog till en viss fel under AML. Inte lika hårt krav där men dessa tjänster är ju väldigt populära för manufactured spend vilket i praktiken är samma sak som penga tvätt (förutom att den ju har ett helt annat syfte).

Kvar är i princip begränsningen på att spendera över gränsen för 2 månader. Vilket vi ju har många bevis för att det inte är en faktiskt hård gräns utan att den är flytande baserat på mönster.

Så jag tror visserligen inte du är helt ute och cyklar i din analys men du är det om du tror att det är något de kan påverka. Det finns helt enkelt inte så många andra alternativ till den modellen för kort i Europa. Hade det funnits det så hade det funnits konkurrenter som var bättre.
 
Kostnaden för transaktioner kan de ju inte göra jättemycket åt, det finns ett tak där från EU.

Begränsningen av att betala vad som i princip ses som cash (eftersom de vid betalo osv inte vet vem som är mottagare) fallet nog till en viss fel under AML. Inte lika hårt krav där men dessa tjänster är ju väldigt populära för manufactured spend vilket i praktiken är samma sak som penga tvätt (förutom att den ju har ett helt annat syfte).

Kvar är i princip begränsningen på att spendera över gränsen för 2 månader. Vilket vi ju har många bevis för att det inte är en faktiskt hård gräns utan att den är flytande baserat på mönster.

Så jag tror visserligen inte du är helt ute och cyklar i din analys men du är det om du tror att det är något de kan påverka. Det finns helt enkelt inte så många andra alternativ till den modellen för kort i Europa. Hade det funnits det så hade det funnits konkurrenter som var bättre.

Okej, då borde alltså AMEX ha identiska förutsättningar. Förklaring till varför SEB affär uppenbarligen är sämre?
 

mha321

Medlem
Okej, då borde alltså AMEX ha identiska förutsättningar. Förklaring till varför SEB affär uppenbarligen är sämre?
Nej, amex har andra förutsättningar, de är inte en bank. EU reglerna skiljer sig. Amex är i interchange systemet en tredje part, medans åtminstone de flesta (alla?) mastercard och visa utfärdas av en bank och när det bara finns de två parterna så gäller andra regler.
 

Renato

Medlem
Hur många säger upp sina Curve nu när SAS Mastercard slutar ge poäng, från och med 6 februari 2024?

Källa: https://saseurobonusmastercard.se/korten/korttjanst/poang-med-mastercard/

Tack för tipset @Jonas C!

Ja intressant. Där dog det där också.
Utgick också ifrån att det var så men hittade annan info efter att ha läst din post (tack för det!)

Verkar bero på vilket kort du har: https://help.curve.com/how-to-downgrade-my-subscription-SkK1hbGOq

Gick själv från X till Black i samband med senaste försämringen och kommer nog nedgradera inom kort. Hade sett fram emot att flytta tre månaders spend till nästa kvalificeringsperiod men det kommer ju tyvärr inte att hända.

Om SEB Kort ogillar att folk använder sina kort maximalt i samband med kapanjhelger så kan jag inte låta bli att undra; vad hade dom förväntat sig egentligen?!

Jag tror att W familjen är less på SAS därav försämringen med eurobonus. Sen är det en slump att curve blir collateral damage. SAS har inte direkt varit en skattkista.
 
Last edited:

Renato

Medlem
Hade det bara varit Gbit så hade det definitivt haft ett värde kvar. Men jag tar nog fortfarande med mig sas kortet separat när resultatet annars blir att jag får noll poäng på mina privata transaktioner.

Växelkursen får man räkna på och bedöma om det är värt att betala de procenten för att få poäng. Men det är klart att det är större sannolikhet att man är villig att betala (=använda sas mc direkt utan curve) när skillnaden är inga poäng istället för som tidigare färre poäng.

Men även i sådant fall då finns det ju andra poänger. Om man tex använder kontanter på resa så har man ju fria uttag om man drar det genom curve (begränsade belopp såklart), och de får man ju ändå inga poäng på om man använder sas mc direkt. Behövs väl en hel del kontanter för att räkna hem en månadsavgift, men sitter man på legacy black så...

Vad är begränsningen på gratis kortet?
Jag hitta info på resterande kort Där var det. 300, 500, och 1000 pund.

Tack
 
Toppen