Senaste nytt

Curve betalkort

nili

Medlem
Kanske finns i tråden men kan inte hitta svaret. Gjorde ett kontantuttag utomlands med Curve. Vad händer om jag GBIT:ar den transaktionen. Blir det kontantuttag på MC eller ett vanligt köp?
 

MrRob

Medlem
Kanske finns i tråden men kan inte hitta svaret. Gjorde ett kontantuttag utomlands med Curve. Vad händer om jag GBIT:ar den transaktionen. Blir det kontantuttag på MC eller ett vanligt köp?

Har transaktionen registrerats på rätt sätt av både banken utomlands och Curve så kommer det att räknas som kontantuttag eftersom det är just ett kontantuttag. Men det har hänt att det gått igenom som köp och inte räknats som kontantuttag - men räkna med kontantuttag så blir du inte besviken.
 

eddo

Medlem
Någon som har koll på Curves svarstider i chatten i appen? Skrev till dem fredag morgon, svar inom en timme. De behövde mer uppgifter från mig vilket jag svarade på inom några minuter, därefter inte hört något från dem sedan morgonen igår. Det står förvisso 2-3 dagars svarstid i chatten och det helg men konstigt med svar inom en timme på ett meddelande men inget svar på nästan 24h därefter? Kan man förvänta sig svar under helgen eller är det endast vardagar?
 

MrRob

Medlem
Någon som har koll på Curves svarstider i chatten i appen? Skrev till dem fredag morgon, svar inom en timme. De behövde mer uppgifter från mig vilket jag svarade på inom några minuter, därefter inte hört något från dem sedan morgonen igår. Det står förvisso 2-3 dagars svarstid i chatten och det helg men konstigt med svar inom en timme på ett meddelande men inget svar på nästan 24h därefter? Kan man förvänta sig svar under helgen eller är det endast vardagar?

Mina erfarenheter är att det sällan tar 1 timme att få svar. Inte sällan fick jag vänta ganska många dagar i ett ärende jag hade med dem i våras.
 
Och där kom nya Terms per mail. Om man vill köra GBIT seriöst så räcker inte längre Curve X. Endast 3st GBIT….

Blir att räkna på om Black är värt det, eller skippa curve.
Uppenbarligen står det fel i villkoren och jag inser att jag har nedgraderat till gratiskortet helt i onödan. :( På supportsidorna i appen står det "unlimited" och även i ett mail jag fick från Curve för ett par timmar sedan. Se även inlägg i dubbelpoängtråden.
 

Jean-Pierre

Medlem
Uppenbarligen står det fel i villkoren och jag inser att jag har nedgraderat till gratiskortet helt i onödan. :( På supportsidorna i appen står det "unlimited" och även i ett mail jag fick från Curve för ett par timmar sedan. Se även inlägg i dubbelpoängtråden.
Fast det är från mitten av november nya villkoren gäller. Där är vi inte ännu.
 

JanneB

Medlem
Jag vill varna för Curves hantering av okända transaktioner. Härom veckan vaknade jag upp med pushnotiser från Curve, flera dragningar varav enbart en krävt godkännande och inte gått genom. Fem andra transaktioner har gått genom utan mitt godkännande och över 20000 SEK är borta.

scam.jpg


Till att börja med är det mycket lång svarstid på supporten, de svarar typ var fjärde dag. Det enda de säger till mig är att de ser att min telefon har varit "aktiv" samtidigt som transaktionerna vilket är helt omöjligt för jag sov och var ensam. Jag tolkar det som att de anklagar mig för att ha godkänt dessa, vilket de borde se i systemet att jag inte har gjort.

Hi JanneB,
Thanks for your response and I'm sorry to hear that there is an unrecognised transaction on your account. We can see that your Iphone was active just prior to the transactions taking place. Can you please provide explanation for this ? I apologize for any inconvenience this may cause, and if you have any questions about this at all, please feel free to reach out to us.

Hi!
Not sure what you mean by active but no, I was asleep from about 1am and the transactions start at 3:29. Also there seems to have been an attempt at a ATM i London so not sure what you are alluding to. See attached picture.

Thank you for your reply.
By active, I mean that you were using your Curve app just one minute prior to the transactions starting. Please see the attached screenshot of this in our systems. Please note that the hour discrepancy is due to the timezone difference between the UK and Sweden. Can you please explain why you were active in the app before the transactions took place?

Någon screenshot fanns inte bifogad. Jag kommer självklart inte använda Curve mer och tänker att det kan vara bra för andra att veta hur sådant här hanteras. Tar gärna mot förslag på vad jag kan göra mer, prata med utgivaren av det underliggande kortet? Försäkringsbolaget?
 

igelkotten

Medlem
Jättemärkligt minst sagt...Hoppas det löser sig. Hittade ingen möjlighet i Curve-appen så att godkännande krävs vid varje transaktion, så det är ju definitivt en stor brist...
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Någon screenshot fanns inte bifogad
Skriv igen att du sov. Efterfråga bevis från dom att din app var aktiv.

Ibland är det lätt att fastna i fel detaljer (speciellt om kundtjänst leder diskussionen åt ett sådant håll). Då får man gå tillbaka till kärnan och det viktiga. Även om du redan skrivit det så upprepa:

Skriv supertydligt att:
* These transactions are fraudulent transactions: [lista med transakionerna]
* I dispute all of the above listed fraudulent transactions
* Please immediately initiate chargeback procedures to revert the fraudulent transactions

Jag har för mig att Curve skriver att de vill hantera fraudulent transactions själva och att de ber kunderna att prata med Curve först (istället för att initiera chargebacks från underliggande kort). Så du kan avsluta med:

If you are unable or unwilling to initiate chargebacks for the above listed fraudulent transactions, I will need to initiate chargeback proceedures through the underlying card.

Olika kortutgivare är verkligen olika samarbetsvilliga för felaktiga transaktioner....

Lycka till.
 

Doctor-X

Medlem
Någon som har koll på Curves svarstider i chatten i appen? Skrev till dem fredag morgon, svar inom en timme. De behövde mer uppgifter från mig vilket jag svarade på inom några minuter, därefter inte hört något från dem sedan morgonen igår. Det står förvisso 2-3 dagars svarstid i chatten och det helg men konstigt med svar inom en timme på ett meddelande men inget svar på nästan 24h därefter? Kan man förvänta sig svar under helgen eller är det endast vardagar?

Skickade ett meddelande via appen förra måndagen har inte hört något än.

En av mina GBIT transaktioner under x2-helgen med endast delvis återbetald på det underliggande debitkortet, men fullt debiterad på SAS MC.

Då jag inte hört något skickade jag även ett Mail till deras support i fredags, men även där total tystnad. Att lita på Curve som reseförsäkring eller de telefonförsäkring de erbjuder känns svajjigt, tacka vet jag AmEx!

Någon som har fått återkoppling som vet hur många dagar som är standard? De skriver ju själva 3-5d, men verkar inte riktigt gälla.
 
Toppen