Senaste nytt

Crew Rest ombord på olika bolag

Nu hamnar vi väldigt off-topic från ämnet i tråden - men såhär ser SAS crewrest ut på A340, längst bak I kabinen (Bilderna är lånad av en bekant från Facebook - Mod får ta bort inlägget om det inte är okej med bilderna)

27337342_10156031993398834_1078475973004657460_n.jpg 27336732_10156031993133834_2759430520825605669_n.jpg

När American Airlines fram tills år 2001 flög ORD-ARN-ORD, med B-767, så var ett säte blockat i första klass för Flightdeck. Under en nio-timmarsflygning ARN-ORD så var det nog upptaget i detta säte minst sex timmar (så att varje pilot av de tre vilade ungefär två timmar).

Då upprepar jag mig själv, jag har aldrig sett något annat bolag som är boxat in befintliga säten i kabinen för att personalen skall kunna vila i denna box. Andra bolag tycks kunna lösa detta med befintliga crew rest area som Boeing och Airbus skruvat in.

Och andra bolag lyckas bevisligen gå ut med vagnarna fler än en gång på en Long haul flight. Trots att crew inte sitter o vilar i en box.
Googlade lite bilder på detta och det verkar helt klart finnas på flera än hos SAS även om det nuförtiden är vanligare med att ha "riktig crew rest"
crew rest curtain - Google Search

Såvitt jag förstod det när jag googlade så har många bolag som har "riktig crew rest" på A330/340 det "i källaren". Jag antar att det då tar upp visst utrymme som annars skulle kunna användas för frakt. Min förståelse är att frakt är en ganska viktig del av inkomsten för SAS på deras longhaullinjer, så kan det vara så att det en medveten strategi att hellre offra utrymme där det hade gått att sälja några fler Go-biljetter för att istället ha möjlighet att ta lite mer frakt?

Crewrest finns till för att kunna förlänga crews möjlighet till tjänstgöring, det gör också att stopp i vissa fall kan förkortas eftersom vilan ombord kan räknas till vilotiden som det finns krav på.

Även om man får flyga med 7 i kabinen så är det inget SAS schemalägger för, de har "alltid" 8 personer som jobbar i kabinen på longhaul. Sen kan det självklart uppstå tillfällen där det är färre pga sjukdom eller något anat och man inte lyckas fylla den sista platsen med någon.

SAS A330 har 262 stolar
SAS A340 har 247 stolar

I så fall om det är 1 cabin crew på 50 personer så borde minimum vara 5 för A340 och 6 för A330, eller något jag missar i din uträkning?
Finns det inte regler för att det måste finnas en crew vid varje nödutgång också, eller kan det läggas på passagerare som sitter vid rad 40/41 för den nödutgången?

På SAS 330 är minimum 6 crew. 340 vet jag ej.

Det går dock at flyga med så lite som 4 crew, men då får man reducera antal pax. Minst 1 crew per dörrpar.

Såvitt jag förstod det när jag googlade så har många bolag som har "riktig crew rest" på A330/340 det "i källaren". Jag antar att det då tar upp visst utrymme som annars skulle kunna användas för frakt. Min förståelse är att frakt är en ganska viktig del av inkomsten för SAS på deras longhaullinjer, så kan det vara så att det en medveten strategi att hellre offra utrymme där det hade gått att sälja några fler Go-biljetter för att istället ha möjlighet att ta lite mer frakt?

Vilka krav på crew rest beror ju lite också på vilka rutter som flygs med planen. SAS har även vissa plan med endast en gardin runt några Go-stolar (de äldre 330 har jag för mig) - detta gör å andra sidan att vilan behöver bli längre för att förlänga tjänstgöringstiden som crew kan ha.

Toppen