Senaste nytt

Vad hände med SK997 nu i kväll ?

En A330/340 kan åka med 7 C/C i kabinen (1 C/C per femtio stolar) och 2 framme i flight deck som minimum beroende längd av flight duty period. Med specialtillstånd från sin nationella myndighet kan antalet C/C reduceras till 6 med reducerat antal pax ombord om man till exempel befinner sig på utestation och det är enda sättet att få hem kärran.
 
En A330/340 kan åka med 7 C/C i kabinen (1 C/C per femtio stolar) och 2 framme i flight deck som minimum beroende längd av flight duty period. Med specialtillstånd från sin nationella myndighet kan antalet C/C reduceras till 6 med reducerat antal pax ombord om man till exempel befinner sig på utestation och det är enda sättet att få hem kärran.
Även om man får flyga med 7 i kabinen så är det inget SAS schemalägger för, de har "alltid" 8 personer som jobbar i kabinen på longhaul. Sen kan det självklart uppstå tillfällen där det är färre pga sjukdom eller något anat och man inte lyckas fylla den sista platsen med någon.

SAS A330 har 262 stolar
SAS A340 har 247 stolar

I så fall om det är 1 cabin crew på 50 personer så borde minimum vara 5 för A340 och 6 för A330, eller något jag missar i din uträkning?
Finns det inte regler för att det måste finnas en crew vid varje nödutgång också, eller kan det läggas på passagerare som sitter vid rad 40/41 för den nödutgången?
 
Även om man får flyga med 7 i kabinen så är det inget SAS schemalägger för, de har "alltid" 8 personer som jobbar i kabinen på longhaul. Sen kan det självklart uppstå tillfällen där det är färre pga sjukdom eller något anat och man inte lyckas fylla den sista platsen med någon.

SAS A330 har 262 stolar
SAS A340 har 247 stolar

I så fall om det är 1 cabin crew på 50 personer så borde minimum vara 5 för A340 och 6 för A330, eller något jag missar i din uträkning?
Finns det inte regler för att det måste finnas en crew vid varje nödutgång också, eller kan det läggas på passagerare som sitter vid rad 40/41 för den nödutgången?
Givetvis styr antalet exits också minimum crew, i SAS fall bemannas dörrarna vid rad 40/41 (L3/R3) med en cabin crew. Alla över 7 C/C är att se som service crew men givetvis fördelas uppgifterna vid en emergency mellan samtliga i besättningen. Minsta antal cabin crew regleras (av EASA) också vid certifieringen av flygplanstypen med hänsyn till att en evakuering ska klaras av på högst 90 sekunder till exempel.
 
Fast SAS har väl dubbla crew? En crew sitter ju och sover i den inboxade avdelningen längst bak i ekonomi halva resan och sen byts de av efter 4 timmar då de från start går o sover.

Troligen har det och göra med att det står i avtalet att crew nr två inte går på sitt pass innan halva fighten har passerat så de får inte täcka upp om nån saknas från crew ett.
 
Fast SAS har väl dubbla crew? En crew sitter ju och sover i den inboxade avdelningen längst bak i ekonomi halva resan och sen byts de av efter 4 timmar då de från start går o sover.

Troligen har det och göra med att det står i avtalet att crew nr två inte går på sitt pass innan halva fighten har passerat så de får inte täcka upp om nån saknas från crew ett.
4 crew vilar och 4 crew arbetar, så nyttjas kuben där de sitter. Vid matservering (start och landning) så är det 8 crew som jobbar. Det är med andra ord inte 2 crew ombord, halva crew får dock vila delar av resan.
 
Från AV Herald


Incident: SAS A343 at Copenhagen on Sep 1st 2018, spoiler problemBy Simon Hradecky, created Monday, Sep 3rd 2018 23:02Z, last updated Monday, Sep 3rd 2018 23:02Z

A SAS Scandinavian Airlines Airbus A340-300, registration LN-RKF performing flight SK-997 from Copenhagen (Denmark) to Shanghai Pudong (China) with 243 passengers and 8 crew, was climbing out of Copenhagen when the crew stopped the climb due to a spoiler problem and decided to return to Copenhagen. The aircraft landed safely back about 50 minutes after departure.

A replacement A340-300 registration LN-RKP reached Shanghai with a delay of 3.5 hours.

The airline reported the occurrence aircraft was already delayed by 45 minutes due to a spoiler problem prior to departure. The aircraft was released to perform the flight with expectance it would be able to complete the flight, the crew however found that they could not complete the flight and decided to return.

The occurrence aircraft returned to service about 40 hours after landing back.


Support development of this appSupport the Aviation HeraldOne timeMonthly
 
Toppen