Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Hade lite strul med att jag var tvungen att boka min biljett först via vanliga bokningen för att sedan boka barnen på poäng och "koppla" deras bokning till mig via Tallin.
Så någon form av sammankoppling finns det ju i systemet ändå. Kanske mer rimligt att jag blir diskvalificerad för uppgradering eller blir det bara frugan kvar där bak :-D
Det tror jag inte riktigt på att det gör. Det finns noteringar, men inget sätt att faktiskt knyta ihop två PNR så att de ses som ett sällskap.

Det är sant att vi inte är på samma PNR. I min osäkerhet tänkte jag att vi alla var sammankopplade i ett sällskap och ses som ett sällskap i systemet. Iaf borde det vara så då dom små som är på varsitt bokningsnummer är sammankopplade med mig som målsman. Hade lite strul med att jag var tvungen att boka min biljett först via vanliga bokningen för att sedan boka barnen på poäng och "koppla" deras bokning till mig via Tallin.
Så någon form av sammankoppling finns det ju i systemet ändå. Kanske mer rimligt att jag blir diskvalificerad för uppgradering eller blir det bara frugan kvar där bak :-D
Det är nog som @agehall säger att det har gjorts noteringar i bokningen men det går inte att via systemet faktiskt koppla ihop dom. Tror snarare att det ger er lägre chans om de ens läser informationen. Det sägs att CU ska vara automatiskt men det tror jag inte för en sekund på.

Upplever en konstig sak...

Jag hade en bokning till LAX på söndag som jag inte kunnat välja Plusgrade för. Kommer bara till en sida som säger error och har försökt ett par dagar. Dock kan jag välja Plusgrade för nästa resa som är till MIA den 16:e.
Jag vet att jag står i tur för en CU nästa resa enligt alla regler och tänkte att kanske beror det på det? Fast visst borde man kunna välja Plusgrade även om man står i tur för CU? Någon som upplevt samma?

Det intressanta hände idag då resan till LAX fick bokas om till februari. Direkt efter ombokning kollade jag Plusgrade igen och nu får jag error på Miami istället men kan istället lägga bud på LAX i februari. Någonting gör uppenbarligen att jag inte kan välja Plusgrade för min nästa resa.

Du kan absolut göra plusgrade en nivå och sedan få CU på nästa.

Och de borde ju inte ha börjat processa CUs för en flight på Söndag ännu.

Du kan absolut göra plusgrade en nivå och sedan få CU på nästa.

Och de borde ju inte ha börjat processa CUs för en flight på Söndag ännu.
Nä det borde ju inte processats ännu så jag kan inte alls förstå varför jag inte kan göra en Plusgrade för min nästa resa. Uppenbarligen hade det inte med specifika resan att göra. SAS IT kanske lyckats med något igen...

Pratade med supporten idag men tar deras info med en nypa salt. Ofta brukar kunskapen i detta forum vara mer säker än deras.

Ville försäkra mig om att det inte fanns risk att familjen blir uppdelad om enbart jag blir uppgraderad då vi reser på 3 olika PNR. Enligt personen i supporten skulle alla följa med vid eventuell uppgradering eftersom vi var noterade som ett sällskap. Tror inte den infon var helt korrekt.

Nåväl, man kan spekulera i mycket. Verkar ju som att vissa fått CU även på poängbokningar så man vet aldrig. Att flyga som Diamond är lite som att skrapa en triss....

Ville försäkra mig om att det inte fanns risk att familjen blir uppdelad om enbart jag blir uppgraderad då vi reser på 3 olika PNR. Enligt personen i supporten skulle alla följa med vid eventuell uppgradering eftersom vi var noterade som ett sällskap. Tror inte den infon var helt korrekt.
Klart det finns risk för det om ni reser på tre olika PNR. Enda sättet du kan garantera att det inte sker är att hålla ditt EBD utanför bokningen (så att du inte är aktuell för CU) och låta bli att bjuda på plusgrade. Någon av er kan fortfarande få en OpUp, men de brukar gå att säga nej till.

Pratade med supporten idag men tar deras info med en nypa salt. Ofta brukar kunskapen i detta forum vara mer säker än deras.

Nåväl, man kan spekulera i mycket. Verkar ju som att vissa fått CU även på poängbokningar så man vet aldrig. Att flyga som Diamond är lite som att skrapa en triss....
Min erfarenhet säger att Courtesy upgrade sker manuellt från Köpenhamn. Om den personen som sköter detta inte läser noteringen om att ni är fler i sällskapet på olika biljetter kan det mycket väl bli så att bara du blir uppgraderad.

Alla dessa regler ger jag noll för. Jag har aldrig fått en CU så undrar när det är tur för det? Jag tror det är betoning på tur.
Jag har väldigt mycket tur i så fall då den hittills har kickat in på varannan resa i snitt. Tror mycket har att göra med när man åker, jag åker nästan uteslutande longhaul på fredag-söndag och på linjer med A330. Enda bokningen på A340 fick jag dock bump till Business från GO.

Toppen