Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Jag har själv bokat enstaka SAS resor via travellink, och aldrig märkt någon skillnad under resan mot en sas.se biljett. resan kommer som vanligt in i appen, och poäng intjäning fungerar som vanligt. Därför har jag väldigt svårt att tro att CU skulle vara "borttaget" även om jag naturligtvis inte kan säga säkert eftersom jag inte själv fått en CU på en sådan biljett.

Bokningar via resebyrå ska inte vara diskvalificerade från Courtesy Upgrade.
Om ni får en uppgradering eller inte beror mig veterligen på helt andra faktorer än var själva bokningen gjordes.

Det är helt annorlunda på hotell, vilket man kan tycka att det inte borde vara eftersom det där också historiskt har varit så att resebyråer haft 15-25% marginal (samt ibland tagit en bokningsavgift), nu går de pengarna till tredjepartssajten istället... man blir inte så välbehandlad alltid om man bokat via booking.com...

Då lyckades man inte behålla Diamantkortet. Knappt 15 000 poäng kort och perioden gick ut sista december. Lite extra snopet då jobbplaneringen sket sig i december och har nu istället 2 long haul planerade i januari. Annars hade man klarat sig...

Nu lever man alltså på grace period. Någon som vet om det syns att man är på dekis eller har man fortfarande samma chanser som en "fullvärdig" diamond att bli uppgraderad? Borde vara kvalificerad för en CU ARN-LAX nästa vecka enligt spelets regler men tyvärr ser platstillgången dålig ut.

Har sedan en resa till MIA med familjen om två veckor där tillgången ser bättre ut. Men där är både fru och två barn med i samma pax vilket gör det osäkert. Även osäkert då jag som diamond åker på betald biljett och familjen på poäng.

Nåväl, får hoppas på det bästa in i det sista och jobbar på att återvända in i Diamantvärlden nästa år. Guldet säkras ju iaf redan i januari med Amex elite.

Så vitt jag vet och har hört så ser ingen att du lever på grace perioden. Du bör ha samma chans till upgrade som innan, Diamond som Diamond...

Edit: Jag har faktiskt en bekant som lyckats med CU under grace period.

Då lyckades man inte behålla Diamantkortet. Knappt 15 000 poäng kort och perioden gick ut sista december. Lite extra snopet då jobbplaneringen sket sig i december och har nu istället 2 long haul planerade i januari. Annars hade man klarat sig...

Nu lever man alltså på grace period. Någon som vet om det syns att man är på dekis eller har man fortfarande samma chanser som en "fullvärdig" diamond att bli uppgraderad? Borde vara kvalificerad för en CU ARN-LAX nästa vecka enligt spelets regler men tyvärr ser platstillgången dålig ut.

Har sedan en resa till MIA med familjen om två veckor där tillgången ser bättre ut. Men där är både fru och två barn med i samma pax vilket gör det osäkert. Även osäkert då jag som diamond åker på betald biljett och familjen på poäng.

Nåväl, får hoppas på det bästa in i det sista och jobbar på att återvända in i Diamantvärlden nästa år. Guldet säkras ju iaf redan i januari med Amex elite.
Hur kan du vara på samma PNR som familjen när ni har en betald biljett och en bokad för poäng? Det ska mig veterligen inte gå. Om du får en Courtesy Upgrade då så lär det bara vara du som får den.

I övrigt så borde det gå att få under sin grace period, du är fortfarande Diamond i SAS ögon. Kan dock inte komma på att jag läst någon som rapporterat att de fått uppgradering under sin Grace period.

Hur kan du vara på samma PNR som familjen när ni har en betald biljett och en bokad för poäng? Det ska mig veterligen inte gå. Om du får en Courtesy Upgrade då så lär det bara vara du som får den.

I övrigt så borde det gå att få under sin grace period, du är fortfarande Diamond i SAS ögon. Kan dock inte komma på att jag läst någon som rapporterat att de fått uppgradering under sin Grace period.

Det är sant att vi inte är på samma PNR. I min osäkerhet tänkte jag att vi alla var sammankopplade i ett sällskap och ses som ett sällskap i systemet. Iaf borde det vara så då dom små som är på varsitt bokningsnummer är sammankopplade med mig som målsman. Hade lite strul med att jag var tvungen att boka min biljett först via vanliga bokningen för att sedan boka barnen på poäng och "koppla" deras bokning till mig via Tallin.
Så någon form av sammankoppling finns det ju i systemet ändå. Kanske mer rimligt att jag blir diskvalificerad för uppgradering eller blir det bara frugan kvar där bak :-D

Toppen