Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Om det är jobbigt med att du inte kan fälla upp armstödet i Plus, varför väljer du då rad 41 i Go? Där är det samma problem med armstödet.

Det är rad 42 (D-F) som har problemet med armstöden.

Men annars så funkar alla stolar 43 och ned om man har isle. Jag brukar boka in mig på 46C om jag inte lyckas ordna en bra plats innan eller får block för då har jag bra överblick över till var man kan flytta sig efter take off.
Som sagt - jag tar hellre en seatblock i snik än en CU i Plus.

Det är rad 42 (D-F) som har problemet med armstöden.

Men annars så funkar alla stolar 43 och ned om man har isle. Jag brukar boka in mig på 46C om jag inte lyckas ordna en bra plats innan eller får block för då har jag bra överblick över till var man kan flytta sig efter take off.
Som sagt - jag tar hellre en seatblock i snik än en CU i Plus.
Nya kabinen så är det rad 41 som är exit row på A330.
Antar att det är mittraden du syftar på, där är det ett fast armstöd mellan 41C/D samt mellan 41 E/F och ett vanligt armstöd mellan 41 D/F (om jag kommer ihåg rätt) på nya A330.

På A340 med nya kabinen så är radnumrena enligt följande, varför är det specifikt bättre från rad 43 och ner och inte från rad 42? Något speciellt med rad 42 som man ska akta sig för?
upload_2016-2-4_10-56-20.png

På gamla kabiinen på A340 så verkar inte ens 46C finnas om man ska tro Expertflyer.
upload_2016-2-4_11-1-26.png

Jag har aldrig flugit 330 eller ny kabin så för att göra det enkelt för oss alla.
Jag väljer det sätet som INTE har fasta armstöd pga att tray finns där. Går inte det så väljer jag SISTA raden oavsett hur "layouten" är.
Allt det "fixar" jag med när jag checkar in på plats.
Finns inte den möjligheten så tar jag det jag får om det går att få "saet block" någon annan stans i planet. Går inte det så tar jag CU i Plus.
My bad att jag gjorde TYPE-O på C istället för D. Skall inte upprepas.

Last edited:
Fick min första CU idag på SK926, ca 17 timmar innan avgång (mail). Planet halvtomt vad jag kan se på Expertflyer, satt i PLUS och blev flyttad till C (som hade mer än halva kabinen tom).
En mycket trevlig perk detta - tar bort hela stressen av att behöva jaga poänguppgradering. Inser att det inte händer varje gång, men sjukt glad över att det hände idag! :)

Fick min första CU idag på SK926, ca 17 timmar innan avgång (mail). Planet halvtomt vad jag kan se på Expertflyer, satt i PLUS och blev flyttad till C (som hade mer än halva kabinen tom).
En mycket trevlig perk detta - tar bort hela stressen av att behöva jaga poänguppgradering. Inser att det inte händer varje gång, men sjukt glad över att det hände idag! :)
Ja och den får oss EBG att drömma om EBD samt er EBD att bli trogna SAS på långhaul. Smart!

Det här med specialmat och CU har diskuterats tidigare i tråden, men jag har inte fått någon riktig klarhet i det.

Är det någon här som har fått CU trots att de beställt specialmat? Jag och min sambo, båda vegetarianer, flyger till Hong Kong om någon månad och jag hoppas förstås på uppgradering (jag EDB, hon EGB), men om jag får välja mellan bättre sittplats och "rätt" mat så väljer jag bättre plats och får väl peta i maten eller ta med något mättande själv. :)

Funderar alltså på att strunta i att beställa specialmat för att förbättra oddsen. Ska fråga Diamond-supporten också om de har något konkret svar.

Jag och min sambo, båda vegetarianer, flyger till Hong Kong om någon månad och jag hoppas förstås på uppgradering (jag EDB, hon EGB), men om jag får välja mellan bättre sittplats och "rätt" mat så väljer jag bättre plats och får väl peta i maten eller ta med något mättande själv. :)
Det finns väl ofta ett vegetariskt alternativ på menyn?

Toppen