Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Malta har lättat något på sina inreserestrektioner:
Travel To Malta

Den stora lättnaden som jag kan läsa ut är att nu räcker det med PCR 72h eller Antigen 24h för inresa även för ovaccinerade = i mitt fall barn under 12 år då Malta tidigare krävt även att barn 6-12 år skall ha varit vaccinerade.
Helt plötsligt känns sommarsemestern mer genomförbar än för någon vecka sedan.
 

squeezen

Medlem
Reser lördag 30/4 till machester via frankfurt från CPH med LH i business.

Med lättade restriktioner är det endast facemask på planet att tänka på då vi båda har 3 doser?
FFP2 är inget krav då medical face mask väl innefattar den ”turkosa” också?
Lounge entrance i FRA torde vara grönt (har ju vaccinbevis), och entrance i UK inga konstigheter?
 

Kimmen00

Medlem
Reser lördag 30/4 till machester via frankfurt från CPH med LH i business.

Med lättade restriktioner är det endast facemask på planet att tänka på då vi båda har 3 doser?
FFP2 är inget krav då medical face mask väl innefattar den ”turkosa” också?
Lounge entrance i FRA torde vara grönt (har ju vaccinbevis), och entrance i UK inga konstigheter?

Inga vaccinbevis för loungen i FRA behövs numer. (iaf inte i tisdags)
 

bachelor

Medlem
Hoppas få hjälp med en fråga. Ska till Tyskland nästa vecka. Har av våra tyska kollegor fått reda på att restriktioner slopats i Münchenområdet och har inte tänkt mer på det. Men nu fick jag mail från Lufthansa om info inför resan och blev lite fundersam. Det står att det fortsatt finns restriktioner för inresa i landet. Jag har nämligen bara två doser Pfizer men saknar boostern. Kan nån bekräfta om det verkligen är så att jag behöver testa mig för att resa eller om vaccinpass med två doser räcker? Uppenbarligen verkar det i så fall bara gälla flygresan och inte destinationen.
 

Kimmen00

Medlem
Portugal Lifts Face Mask Requirement, Health Minister Says

By
Henrique Almeida
21 april 2022 15:17 CEST

Portugal will no longer require most people to wear face masks, as Covid-19 infections and deaths continue to decline.

The use of face masks will only be necessary in places where people are vulnerable, such as hospitals, and on public transportation, Heath Minister Marta Temido said in a televised press conference after a cabinet meeting on Thursday

Frågan är public transportation.. risk att TAP behåller maskkravet?
 

gneken

Medlem
Nu är det två månader kvar tills jag ska till Korea, men väljer att ställa frågan ändå.

Jag flyger ARN->VIE->WAW->ICN med en 21h layover i VIE och där tänkte jag lämna flygplatsen

Deras krav på PCR-test är 48h innan avgång.
Läste detta på någon sida.

○ Passengers who travel from Country A and transit in Country B before arriving in Korea are required to provide a negative COVID-19 PCR test result issued in:

▷Country A if they have transited in Country B without an entry (i.e no immigration clearance at Country B) OR
▷Country B if they have transited in Country B with an entry (i.e immigration clearance at Country B)



Detta betyder att jag behöver både ta PCR test i Sverige och i Österrike om jag förstår det rätt? Eller kan jag endast checka in till VIE när jag flyger från ARN och sen göra PCR-test i VIE?

Har letat som en galning och lyckas inte hitta ett flyg som ansluter WAW->ICN den 30.e juni. De LOT-flyg jag ser kan man inte jacka på befintlig bokning enligt alla 6-8 agenter jag pratat med.

Jag har letat efter flertalet routings via andra europeiska hubbar (FRA,MUC,DUS,BER,CPH,OSL,BRU) till WAW, men varje gång man eventuellt ser ett alternativ så är det LOT, och agenten får inte upp det flyget i systemet i kombination med min bokning.


Så för att undvika ett PCR-test i Wien så har jag kommit fram till att jag kanske tar kvällsflyget till Wien, landar 22:15 ish och sen går nästa flyg vidare till WAW kl 06:30. Kunde inte se att Wien hade något transit hotell, så lär få dega på någon stol under många timmar.


Har ni något tips på alternativ routing eller annat tips så tar jag gärna emot det!
 
Toppen