Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

011430121

Medlem
Brittiska transportministern meddelar att alla inreserestriktioner tas bort

Grant Shapps, Secretary of State for Transport:
TRAVEL UPDATE All remaining Covid travel measures, including the Passenger Locator Form and tests for all arrivals, will be stood down for travel to the UK from 4am on 18 March. These changes are possible due to our vaccine rollout and mean greater freedom in time for Easter.
https://twitter.com/grantshapps/status/1503411956950216705

Från Flyertalk
BA removes requirement for masks from Wednesday - Page 2 - FlyerTalk Forums

Tillsammans med det @Homer skriver ovan blir Englands resorna ännu enklare, hoppas nu BA IT hinner få i ordning på systemen så jag kan checka in online igen då varken VeriFLY eller deras egna dokument-check portal fungerar direkt bra.

På torsdag den 17 mars har jag Transfer på LHR kommer från ARN till CLT om jag förstår det hela rätt så är det enklast att jag fyller i någon form av transferpapper.
 

Tomas E

Medlem
Från Flyertalk
BA removes requirement for masks from Wednesday - Page 2 - FlyerTalk Forums

Tillsammans med det @Homer skriver ovan blir Englands resorna ännu enklare, hoppas nu BA IT hinner få i ordning på systemen så jag kan checka in online igen då varken VeriFLY eller deras egna dokument-check portal fungerar direkt bra.
Jag flög ARN-LHR med BA idag, laddade upp vaccinbevis + PLF igår och fick elektroniskt boardingkort. Nu hade jag incheckat bagage så jag gick ändå till manuella incheckningsdisken, men där nöjde de sig med pass p.g.a. att jag laddat upp. Så ibland fungerar det. Men det låter ju som att det var sista gången (åtminstone för den här vändan).
 

Steve

Medlem
(Sorry om jag missat den info jag eftersöker, 664 sidor i tråden blir lite väl mastigt.)
Jag ska ut på resa ARN-MUC-FCO, vad gäller för transit i Tyskland? Behöver jag registrera mitt Covidbevis på Lufthansas hemsida eller gäller det som står här nedan: (I fet stil, att online registrering inte behövs?)
c. Transiting Germany from High Risk Areas and Non-Risk Areas to any destination outside Germany:


All travelers aged 6 or older, departing on an international flight from Germany (this includes travelers who are in transit), must have one of the following medical certificates, additional to the entry requirements of their destination country:

  • a COVID-19 vaccination certificate, stating the traveler was fully vaccinated at least 14 days and at most 270 days before departure
  • a COVID-19 proof of immunity, issued after a positive PCR-/LAMP-/TMA-test, issued between 28 days and 90 days before entry
  • a negative COVID-19 test result. Accepted tests are: PCR, LAMP and TMA, issued within 48 hours before departure from the first embarkation point, or Antigen, issued within 48 hours before arrival in Germany.
An online registration is not necessary.
 

GOTBound

Medlem
Från Flyertalk
BA removes requirement for masks from Wednesday - Page 2 - FlyerTalk Forums

Tillsammans med det @Homer skriver ovan blir Englands resorna ännu enklare, hoppas nu BA IT hinner få i ordning på systemen så jag kan checka in online igen då varken VeriFLY eller deras egna dokument-check portal fungerar direkt bra.
Officiellt från BA via Twitter:
https://twitter.com/British_Airways/status/1503729049050353665?s=20&t=-Edhj4ANT8__sSnU_cp4Xw

Maskkrav tas bort på LHR från och med imorgon:
https://twitter.com/HeathrowAirport/status/1503426668836360202?cxt=HHwWlMC43d-ln90pAAAA

Kuriosa: det där med time to market dagens iOS 15.4 uppdatering innehåller bland annat möjligheten att låsa upp med Face ID även när man bär ansiktsmask...
 
Toppen