Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ikväll klockan 20.00 håller den norska regeringen presskonferens igen. Läget i Norge för tillfälle är allvarligt med högsta antalet sjukhusinläggningar under hela pandemin, trots en relativt hög vaccinationstäckning:
Koronaviruset – Siste nytt – NRK

Norge har för tillfälle den högsta smittspridningen i Europa:
Svår smittspridning i Norge – nya restriktioner väntar | SVT Nyheter

Finns säkert en del Schadenfreude på denna sidan av gränsen. Jag tror vi kommer se nya resekrav i kväll, trots att problemet idag är samhällssmitta och inte importsmitta. Vi ställde in vår resa nu till helgen både då det är bökigt för en helg, samt att min far isolerar sig hemma då han väntar på en bypassoperation, något som framskjuts på grund av både sjukvårdskapacitet (IVA) men också av smittorisker. Så det blir andra julhelgen i följd utan min familj.

Danska myndigheter tror redan nu på onsdag att Omicron tar över:
https://files.ssi.dk/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-12122021-k29d
Skall bli intressant om Danmark också stänger ner gränserna igen.

Just nu är delar av Skandinavien epicentrum för pandemin. Jag skänker en tanke till alla hjältar inom sjukvården som återigen får ta smällen.

Ingen Schadenfreude - men jättetråkigt om man återigen stänger ner gränser. Det hjälper så lite på pandemin och gör så mycket skada på många andra sätt.

Jag har transfer via Oslo på fredag och återigen hänger allt i balansen..

I detta fall så är alla punkter fokuserat på den kraftiga samhällssmitta. Inga nya reserelaterade restriktioner:
Innfører ikke strengere regler for privat julefeiring – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Däremot är det slut på alkohol på krogen i fall det var anledning att besöka Norge.

Däremot är det slut på alkohol på krogen i fall det var anledning att besöka Norge.

Väldig bra att de inte gör nya reserelaterade nyheter. Alkohol förbjudet är väl en politisk grej och tveksam till vilken skillnad det gör. Men om alternativet var att stänga skolor så är det bättre. Det syns som att vi fortfarande kan åka via Köpenhamn->Oslo med DFDS till Sälen på lördag!

Väldig bra att de inte gör nya reserelaterade nyheter. Alkohol förbjudet är väl en politisk grej och tveksam till vilken skillnad det gör. Men om alternativet var att stänga skolor så är det bättre. Det syns som att vi fortfarande kan åka via Köpenhamn->Oslo med DFDS till Sälen på lördag!
Jag säger inte att så är fallet för just dig, men även om det inte är några direkta sanktioner så har en del rederier valt att ställa in avgångar och minska turtätheten till följd av det minskande passagerarunderlaget. Ska man åka sjövägen är det bra att hålla koll.

Ska man åka sjövägen är det bra att hålla koll.

Ja – tack – jag kollar DFDS.DK typ dagligen. Jag kan boka av, men bara till voucher – och har inget problem alls att resa i bil via Oslo – och det är bara om avgången ställs in, att biljetten kan återbetalas.

Norska FHI hänvisade till flera studier (utan att gå in på specifika) både från Norge men också utomlands som bestyrker korrelationen mellan konsumtion av alkohol i en krogmiljö och smittspridning. Det är värt att anmärka att norska FHI på samma sätt som deras danska kollegor i Sundhedsstyrelsen och svenska kollegor på Folkhälsomyndigheten inte är politiska organ, men expertmyndigheter med bland annat epidemiologer och virologer. I det här fallet följer den politiska beslutet (Regeringen) deras egna expertmyndigheters rekommendationer. Så jag vet inte om jag skulle kalla detta ett politiskt beslut i sig själv. Ett av många beslut som tas baserat på rekommendationer från deras egna byråkrater och expertmyndigheter.

Det råder dock liten tvivel att det är spridningen av Omikronvarianten som oroar norska myndigheter då denna fördubblas varannan dag, och att världssamhället fortfarande vet för lite om detta. Det fanns ett FHI-scenario med den lavinartade spridning att det skulle smitta mellan 90.000 och 300.000 människor per dag: FHI: Kan bli opp mot 300.000 daglige smittede om tre uker – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Det är så illa att man mobiliserat försvaret samt Apoteken för att hjälpa till med vaccinering.

Intressant att den norska kurvan följer den svenska för ett år sedan. Ganska lika tal delat i två. Om detta fortsätter lär de ha enorm smitta under jul och nyårshelgerna. Värt att tänka på är att de har mycket mindre immunitet då x antal gånger fler smittats i Sverige. Det ser vi även på antalet dödade av viruset. 15257 i Sverige jämfört med 1136 där.

• Gilla
Reactions: hco
Norska FHI hänvisade till flera studier (utan att gå in på specifika) både från Norge men också utomlands som bestyrker korrelationen mellan konsumtion av alkohol i en krogmiljö och smittspridning. Det är värt att anmärka att norska FHI på samma sätt som deras danska kollegor i Sundhedsstyrelsen och svenska kollegor på Folkhälsomyndigheten inte är politiska organ, men expertmyndigheter med bland annat epidemiologer och virologer. I det här fallet följer den politiska beslutet (Regeringen) deras egna expertmyndigheters rekommendationer. Så jag vet inte om jag skulle kalla detta ett politiskt beslut i sig själv. Ett av många beslut som tas baserat på rekommendationer från deras egna byråkrater och expertmyndigheter.

Förhoppningsvis är den norske regeringen bättre till att ta in hele rekommendationen och all informationen från experterna. Det har man inte varit bra på i Danmark. Så hoppas inte politikerna i Norge blir alltför inspirerade från Danmark...

Givetvis stämmer det, att om man intar mycket alkohol blir man ofta mindre aktsam och accepterar risk som man annars inte skulle ta. Kanske mindre om man tar en öl till sin lunch på den lokale krog i helgen. Men kanske enklare att ta bort alkohol fullständigt, eftersom det också kan våra svårt att förbjuda visselpipor på krogen även om det stora studiet i Österrike i 2020 viste att visselpipa i kombination med alkohol kan förorsaka mycket stor spridning av virus.

Intressant att den norska kurvan följer den svenska för ett år sedan. Ganska lika tal delat i två. Om detta fortsätter lär de ha enorm smitta under jul och nyårshelgerna. Värt att tänka på är att de har mycket mindre immunitet då x antal gånger fler smittats i Sverige. Det ser vi även på antalet dödade av viruset. 15257 i Sverige jämfört med 1136 där.

Det är döda med (läs: inte av) viruset som rapporteras i Sverige.

Är man symptomfri men med positivt provsvar de senaste 30 dagarna och t.ex. råkar köra ihjäl sig på vägen till jobbet så hamnar man i den grupp som ingår i siffran som rapporteras in. Många, särskilt äldre, av de som dog i början av pandemin dog p.g.a. felbehandling med t.ex. för mycket morfin eller för mycket syrgas.

Senaste halvåret har vi haft en snittsiffra på runt 5 personer om dagen som rapporterats som döda med Covid 19. De väldigt låga dödssiffrorna vi haft senaste tiden är inget alarmerande. Man måste tänka på att det dör mellan 2-300 personer om dagen i Sverige. Överdödligheten är obefintlig i Sverige.

Bara en parentes i diskussionen (och ingenting vi behöver fortsätta diskutera här!) men ville bara belysa vad det är de inrapporterade siffrorna egentligen säger.

@MrRob Om vi bortser från sista två raderna av inlägget och eventuellt trafikdöda med virus, tack för förklaring, var inte det syftet med inlägget. Jag är ej läkare.

Jag ville visa de väldigt lika trenderna mellan våra länder exakt ett år senare vilket är intressant tycker jag. Detta trots ständiga nedstängningar, hög vaccinationstäckning.

On topic stänger det mesta ned nu igen, ser det överallt på norska vänners inlägg. Detta påverkar i allra högsta grad resandet till Norge. Jag har varit där tidigare lockdowns -inte kul. T ex släktträffar är dock tillåtna med max 20 deltagare vilket är mer generöst än tidigare.

Last edited:
Vi har en 22 timmars layover i Vancouver på en flygning mellan London och Honolulu i februari. Nu vet jag att mycket kan ändras innan dess men tolkar jag det rätt så blir det rätt knivigt (omöjligt) med de uppdaterade reglerna när de skriver "Overnight connections are not possible at: Vancouver International (YVR)". Planen var att sova över en natt antingen på Fairmont på YVR eller något hotell i stan innan vi flyger vidare till HNL dagen efter.

Källa: Transit through Canada including to and from Alaska – Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca

Har jag tolkat något fel eller bör jag börja rodda i att boka om något av benen?

Toppen