Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

uhoh

Medlem
Inom Sverige är det en rekommendation att bära munskydd i kollektivtrafiken ved trängsel. Jag tycker lite att man kan fokusera på vad man själv gör och inte så mycket på vad andre inte gör (eller gör). Att man behöver maskeras och ta bort en jättestor del av den non-verbale del av kommunikationen när man resar är jättetråkigt tycker jag personligen.

Håller med om att det är tråkigt och stör kommunikationen. Dock uppskattar jag det mer än när det var omöjligt att resa smidigt pga konstant ändrade restriktioner och karantänskrav. Just nu ser jag många runt mig insjukna trots vaccin, så smittläget är ju sämre för närvarande. Därför gör jag mig gärna besväret med mask i hopp om att minska smittspridningen och kunna fortsätta resa obehindrat.

Om mina medresenärer vägrar använda skydd kommer många länder återigen införa karantänskrav, testkrav etc. vilket är både tids- och resurskrävande.
 

LarsCph

Medlem
Håller med om att det är tråkigt och stör kommunikationen. Dock uppskattar jag det mer än när det var omöjligt att resa smidigt pga konstant ändrade restriktioner och karantänskrav. Just nu ser jag många runt mig insjukna trots vaccin, så smittläget är ju sämre för närvarande. Därför gör jag mig gärna besväret med mask i hopp om att minska smittspridningen och kunna fortsätta resa obehindrat.

Om mina medresenärer vägrar använda skydd kommer många länder återigen införa karantänskrav, testkrav etc. vilket är både tids- och resurskrävande.


Karantänkrav och testkrav infördes omgående med Omikron. Plötslig var det 10 dagas karantän i UK på hotell om man reser från Sydafrika. Från EU er det typ 1 dags karantän till UK, till PCR test är klar. Mask har varit krav under hele året förutom några veckor i Norden nu i höstas. Jag har rest ett par gångar under året (Kroatien och London) och tyckte då att kravet om mask blev efterlevt rätt så bra. Jag tror tyvärr inte det är 100% användande av mask som gör att vi igen kan resa fritt.
 

mha321

Medlem
Rekommendationer fungerar inte, det måste till förbud med böter innan folk börjar bry sig.
Det beror på om man faktiskt bryr sig om att folk ska följa reglerna. Då funkar det inte. Eller om man bryr sig mer om att det ska se ut som man gör något. Ibland undrar man...

Regionens trafikansvsriga har ju också gått ut och sagt att han tycker det är bra att instruktionerna är otydliga. Så det är rätt uppenbart att man från regionens sida egentligen inte bryr sig om det, utan mer om att det ska se ut som man gjort något.
Fast jag tänker som så att om inte alla rekommendationer förmedlas från alla distanser så vet folk heller inte vad som gäller.
Alla läser inte dagstidningar och håller sig ”up to date”.
Indeed. Om man jämför tex med new York så är det skyltar på alla ingångar till tunnelbanan och i många av vagnarna är åtminstone hälften av reklam skyltarna instruktioner för att och hur man ska bära mask. Med halvt humoristiska instruktioner av typen "don't be thst guy" visades någon som kör masken som haklapp istället osv. Sådant hår hem. Sådant fungerar.

Å andra sidan är det inte många som bryr sig om skyltarna som ändå finns rätt väl spridda över Arlanda och instruerar att man ska ha mask på sig där också, så det handlar inte bara om informationen...
 

GOTBound

Medlem
Välkomna till Sthlm! Jag har som boende här förundras över bristen på information i framförallt kollektivtrafiken denna vecka om dom nya rekommendationer ang hålla avstånd och använda munskydd. Det är så sjukt dåligt handhavande från alla instanser att man blir mörkrädd.
Undrar så hur region Sthlm tänker och resonerar egentligen…
Mrs. GOTBound har anställda som är vårdutbildade som inte förstår att man inte skall till jobbet när man är förkyld utan att testa sig [PCR].
#mörkrädd
/OT
 

palmen

Moderator
Ingen kontrollerade heller covidpass vid boarding, men det kanske inte görs inom Norden?
Finns inget krav på att ha Covid pass på resor inom norden, därmed kontrolleras det inte. Det är endast ett fåtal länder som har krav på detta, och min erfarenhet är att det kontrolleras inte där det inte är krav...
 

uhoh

Medlem
Finns inget krav på att ha Covid pass på resor inom norden, därmed kontrolleras det inte. Det är endast ett fåtal länder som har krav på detta, och min erfarenhet är att det kontrolleras inte där det inte är krav...

Tack, är du säker? Läste att Danmark fortfarande kräver det. Landade just i Nederländerna och de har fortfarande inte kollat covidpass. Vet med säkerhet att det är ett inresekrav här just nu. I jämförelse ger vissa bolag inte ens ut boardingkort i Sverige innan de kollat det, senast förra veckan.

Karantänkrav och testkrav infördes omgående med Omikron. Plötslig var det 10 dagas karantän i UK på hotell om man reser från Sydafrika. Från EU er det typ 1 dags karantän till UK, till PCR test är klar. Mask har varit krav under hele året förutom några veckor i Norden nu i höstas. Jag har rest ett par gångar under året (Kroatien och London) och tyckte då att kravet om mask blev efterlevt rätt så bra. Jag tror tyvärr inte det är 100% användande av mask som gör att vi igen kan resa fritt.

Det slarvas betydligt mycket mer med maskkrav på Arlanda än tex Schiphol enligt min erfarenhet av att passera båda flygplatserna flera gånger i månaden. Inte minst i säkerhetskontrollerna, där personal per definition kommunicerar direkt med passagerare. Jättemärkligt.

När det plötsligt krävs 5+ dagars karantän och resurskrävande testning för att röra sig inom EU påverkas oerhört många. Både verksamheter och familjer har konstruerats utefter förutsättningen att vi har fri rörlighet i området, och stort utbyte mellan länder på daglig basis. Att bära en papperslapp i några timmar är inte ett jämförbart hinder. De som reser klarar bevisligen av att hålla reda på boardingkort och avgångstider, så varför skulle de inte klara av att komma ihåg munskydd?

Det gör mig beklämd att det verkar krävas dryga böter för att folk ska orka göra någon som helst ansträngning för att ta ansvar och minska risken att sprida smitta så vi kan behålla ett fungerande öppet samhälle.
 
Last edited:
Toppen