Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Just detta ställer till det för min sambo som snart troligen inte har ett giltigt vaccinbevis. Från 12 månaders giltighet sedan sista dosen till 9 månader om EU-kommissionens förslag går igenom. Och vad som är värre, att hon kanske står utan skydd redan. När ska regionerna vakna…!?
Detta är helt hopplöst med giltighetstider hit och dit när dom flesta inte ens har någon möjlighet att kunna hålla sig inom ev tidsramar.
Vi fick på jobbet förra veckan ett mejl om att region Sthlm nu har gett tummen upp för oss som arbetar med covid och andra sköra patientgrupper att vi ska få våran 3’ spruta. Men det ska ju sen organiseras upp på sjukhusen osv osv…
 

Homer

Medlem
Jag är mest oroad för att dos tre ska dröja och sätta käppar i hjulet för resandet nästa sommar. Vi som fick dos två i aug-sep måste ju få dos tre inom nio månader för att vaccinpasset ska gälla - det är i maj/juni. Just nu går det väldigt långsamt här i regionen med dos tre - bara några hundra om dagen...


När du väl fått din 3:e spruta så är det 4:e sprutan med vaccin med modifierat omicronskydd som gäller. ;)
 
Hej,
Jag flyger phuket-singapore-paris-köpenhamn. Behöver jag uppvisa pcrtest på någon av mellanlandningarna? Är vaccinerat.
Finns det någon som har koll som vet bättre än mig. Hittar inget när jag söker.
 

MrRob

Medlem
Hej,
Jag flyger phuket-singapore-paris-köpenhamn. Behöver jag uppvisa pcrtest på någon av mellanlandningarna? Är vaccinerat.
Finns det någon som har koll som vet bättre än mig. Hittar inget när jag söker.

Ja, åtminstone i Singapore. Hur det är i Paris har jag inte koll på. Tänk på att det kan ändras med ganska kort varsel.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om jag minns rätt bor du i Tyskland. Är det inte gratis att PCR-testa sig där? Det är det iaf i Sverige (om man inte måste ha ett reseintyg förstås..)

Jag vet att snabbtest/antigen är gratis här och finns överallt, men PCR kostar rejält vad jag vet, finns på massa privata ställen, tror priserna ligger från 80 euro uppåt beroende på hur snabbt man vill ha det.

"reseintyg" känns som ett unikt svenskt påfund, förmodligen för att man aldrig behöver visa tester inrikes ;) Man får alltid ett kvitto/certifikat inklusive när man testat sig gratis här, förmodligen det som motsvarar "reseintyget".
Det som jag inte fattar är - får man inget resultat att visa upp när man tagit PCR utan reseintyg i Sverige?
 

Tomas E

Medlem
"reseintyg" känns som ett unikt svenskt påfund, förmodligen för att man aldrig behöver visa tester inrikes ;) Man får alltid ett kvitto/certifikat inklusive när man testat sig gratis här, förmodligen det som motsvarar "reseintyget".
Det som jag inte fattar är - får man inget resultat att visa upp när man tagit PCR utan reseintyg i Sverige?
Nej du, det är inte unikt svenskt. I Storbritannien kan inte NHS (den offentliga sjukvårdens) tester användas för resor.
 
Toppen