Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
https://www.gp.se/nyheter/världen/troligt-med-tredje-spruta-i-usa-för-alla-1.53028450

DEn amerikanska administrationen överväger en obligatorisk tredje spruta.

Ur ett rese-perspektiv tänker jag mig ett scenario där tre doser kommer krävas även vid inresa till USA.
I dagsläget anser FHM att inte den tredje sprutan behövs för alla [liknande som ej 12-15 åringar behöver vaccineras]. Potentiellt problem för oss i Sverige om fler följer efter med obligatorisk tredje dos [spekulation].

EDIT: ändrat till FHM.
 
Last edited:

Abbs

Medlem
https://www.gp.se/nyheter/världen/troligt-med-tredje-spruta-i-usa-för-alla-1.53028450

DEn amerikanska administrationen överväger en obligatorisk tredje spruta.

Ur ett rese-perspektiv tänker jag mig ett scenario där tre doser kommer krävas även vid inresa till USA.
I dagsläget anser FMV att inte den tredje sprutan behövs för alla [liknande som ej 12-15 åringar behöver vaccineras]. Potentiellt problem för oss i Sverige om fler följer efter med obligatorisk tredje dos [spekulation].
FMV tycker ingenting om hur många sprutor som behövs ;)
 

CardKing

Medlem
Du måste tänka på att du först är full vaccinerad 14 dagar efter andra sprutan

Det beror på destination.
Norge är det sju dagar men de flesta EU-länder är det 14 dagar.


Som 011 påpekade ovan så måste det gå 14 dagar innan du anses vara fullvaccinerad i de flesta EU-länder. Jag skulle därför råda dig att inte planera inresa någonstans förrän tidigast den 1 september.
.



Det var någon som postade reglerna för vad det nu var för land i slutet på förra veckan,
det landet tydliggjorde att testdagen inte räknades,
sedan skulle det vara 14 hela dagar väntan och man fick resa in tidigast dag 15…
dvs i ditt fall den 13:e. Med det sagt så vet jag inte hur Frankrike räknar…

Någon av de ovanför du hänvisade till eller?




men behövs tester om man är i transfer och aldrig går igenom passkontrollen?

Och där ligger nyckelfrågan. Om man får göra det CPH till CPH under nuvarande regler?

Lyfter detta lite.
Det beror såklart på destination.
Vissa länder är dock lite diffusa och hänvisar till generaliseringar som tex:



"document confirming receipt of a full course of vaccination from COVID-19 with WHO-approved vaccines for emergency use: "



dvs de gör det bekvämt för sig och formulerar ingenting själva, utan man får förgäves läsa på om WHO´s riktlinjer baserat
på vaccintypen. (Pfizer i mitt fall)

Är det 14 dagar för transfer till Kastrup då?
Tar det säkra och åker efter 1 September som ni säger.
 

ekf

Medlem
Någon av de ovanför du hänvisade till eller?
Det var UKs regler jag hade sett.

"What counts as fully vaccinated
‘Fully vaccinated’ means you must have had a final dose of an approved vaccine at least 14 whole days before you arrive in England.

The day you have your final dose does not count as one of the 14 days.

If you were vaccinated in 2 doses it must be with the same (MHRA, EMA, Swissmedic or FDA) approved vaccine. For example, if your first dose was Moderna your second dose must also be Moderna.

For the UK programmes you can have 1 dose under the UK vaccination programme and the other under the UK vaccine overseas programme.

If you had an approved 1 dose vaccine, such as Janssen, you are fully vaccinated."

Quarantine and testing if you've been in an amber list country - GOV.UK

Edit: testdagen räknas inte, samt det måste gå 14 hela dagar innan man anses fullvaccinerad.. dvs inresa tidigast testdag+15
 

NyfikenGrau

Medlem
Kul för dem.. men inte för oss ;)
men visst.. rätt håll iaf!

Begränsat kul egentligen när man läser tilläggskraven förutom fullt vaccinerad+2 v:
Varit enbart i Tyskland senaste 21 dygnen, okej inga problem om man bor här och reser lite, men...

Ett PCR inom 48 timmar före avgång, ett PCR vid ankomst på Changi och upp till två PCR på plats i Singapore! :confused: Nä tack..
 

ekf

Medlem
Inte helt oväntat, men läget i Europa fortsätter åt fel håll...

Noterade f.ö. lite skillnader i ljusröda områden, som man vid en första anblick tänker sig har en likartad (upptäckt) smittspridning (exempel):
  • De flesta ljusröda regioner i Sverige har ca 80 upptäckta fall per 100.000 invånare (antal positiva tester 6,5% nationellt)
  • I Greklands ljusröda regioner är det ca 300 upptäckta fall per 100.000 invånare (antal positiva tester 2,2% nationellt)
Sedan undrar jag hur testningen går till i östeuropa... :rolleyes:

8E0DBBE9-FFBC-4604-B2AB-55415C696A3E.png
 
Toppen