Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

UD HÄVER AVRÅDAN FRÅN RESOR TILL THAILAND OCH AUSTRALIEN

UD förlänger avrådan från resor till länder utanför EU fram till den 1 juli – med vissa undantag.

Från den 1 juni avråder UD inte längre från icke nödvändiga resor till: Australien, Israel, Nya Zeeland, Rwanda, Singapore, Sydkorea och Thailand.

Sedan tidigare avråder UD inte från resor inom EU/EES/Schengen och Storbritannien.

Positivt att man häver avrådan för vissa länder, men jag skulle vilja se en motivering. Varför just dessa länder och inte andra? Det finns ju länder som ligger närmare oss, inom Europa men inte inom EU (t.ex. Balkan),som man fortfarande avråder till. Några av dessa är dessutom mycket enklare att åka till. Länderna som avrådan hävs för är ju stängda eller så har de hårda restriktioner.

Last edited:
I pressmeddelandet står det: "UD kommer fortsättningsvis att följa EU:s undantagslista och lyfta avrådan för länder som förs upp på listan eller återinföra avrådan om länder tas bort från listan."

Det tolkar jag som att OM det blir så att EU och USA kommer överens om att öppna för inresor, kommer UD att följa det. Har en resa planerad till USA första helgen i juli. Har inte gett upp. Än.

Tänder rökelse, håller tummarna och byter om till kycklingdräkten. Det brukar ge tur.

@Big Birger Samma datum nästan här, inte gett upp, men börjar bli bråttom med nytt ESTA. Idag flyttades flighten också från ARN direkt till CPH. Inget bra tecken kanske, men C i A350 hade varit fantastiskt!

@Big Birger Samma datum nästan här, inte gett upp, men börjar bli bråttom med nytt ESTA. Idag flyttades flighten också från ARN direkt till CPH. Inget bra tecken kanske, men C i A350 hade varit fantastiskt!
Jag ansökte om ESTA i fredags. Gick utmärkt. Kan vara bra att ha OM det öppnas upp med resande till USA. Kan enkelt föreställa mig en våg av ESTA-ansökningar som kan strula till det.

Har du någon bild på den där kycklingdräkten? :D
Ja. Och film.

Var med familjen på Walmart i USA kring Halloween 2019, där de hade en kycklingdräkt i min storlek (1,92 cm och ca 0,1 ton). Jag sprang runt i gångarna med dräkten på tills vi hade ont i magen allihop av skrattande. Har man en gång sett bilderna kan man aldrig ha det ogjort, så jag är försiktig med vilka jag visar av ren medmänsklighet.

UD HÄVER AVRÅDAN FRÅN RESOR TILL THAILAND OCH AUSTRALIEN

UD förlänger avrådan från resor till länder utanför EU fram till den 1 juli – med vissa undantag.

Från den 1 juni avråder UD inte längre från icke nödvändiga resor till: Australien, Israel, Nya Zeeland, Rwanda, Singapore, Sydkorea och Thailand.

Sedan tidigare avråder UD inte från resor inom EU/EES/Schengen och Storbritannien.
Intressant samling länder. Jag ser spontant ingen gemensam nämnare mellan dessa...

Toppen