Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Det är är klart att inreseregler är nationella. Min kommentar var att jag uppfattades att det jublades högt ur en svensk synvinkel för något vi a) inte kontrollerar mao en eller två doser för inresa, b) inte har en susning hur det kommer bli :eek:

Tror fortfarande det säkraste kortet under 2021 är samma som 2020. #hemester

Klart att det är det säkraste kortet.. Men samtidigt det tråkigaste ;);)
Vi har en resa till Kroatien i början av juli. Vi kör på det. Krävs pcr, Antigen eller vaccin.
Ser till att alla hotell i hyrbil är 100% avbokningsbara till dagen innan och flyget är sas direktflyg på poäng..
Skulle allt skita sig och våg 4 skölja som en tsunami över EU får jah ställa allt. Men troligaste är väl tvärtom och mer o mer länder öppnar upp o tar bort restriktioner.

Var står det att EU släpper in amerikaner som inte är vaccinerade?

så trist att läsa falsarium här

Ytterst märklig approach. Ska man hålla sig till att fortsätta kräva corona-test vid inresa oavsett om man är vaccinerad eller inte? EU planerar att släppa in amerikaner men de släpper inte in oss. Jag förstår inte.

Nu är det väl upp till varje nation att bestämma över den egna gränser och regler. USA verkar redan ha beslutat att man inte kommer kräva vaccinpass för inhemsk resande eller för att kunna fritt röra sig: Covid: US rules out federal vaccine passports - BBC News

Eftersom man inte kommer ha ett inhemskt krav gissar jag man hellre inte vill implementera det vid gränsen.

EU har valt att öppna för ALLA inklusive amerikanare som är vaccinerade. USA är inte ensamma i att fortfarande vara stängda för vaccinerade. Australien, Nya Zeeland är två nationer där medborgarna kan komma till EU nu, men inte vice versa. Jag som många andra vill gärna åka till USA så snart jag är vaccinerad men jag tror inte quid pro quo är i deras tankar.

Var står det att EU släpper in amerikaner som inte är vaccinerade?

så trist att läsa falsarium här

Jag ser inget sådant påstående. Jag ser ett konstaterande att EU släpper in vaccinerade amerikanerne men inte vice versa.

1 juni: Friuli Venezia Giulia, Molise och Sardegna.
7 juni: Abruzzo, Veneto och Liguria

Från igår kommer man också in i hela Italien utan fem dagars karantän. Endast test som är Max 48 timmar räcker. För arbetsresor upp till 120 timmar, alternativt transit i egen bil under 36 timmar slipper man även testet.
Nu är det klart att övriga regioner öppnar också, enligt följande:
14 juni: Lombardiet, Emilia Romagna, Lazio
21 juni: Alla utom Aosta, Campania och Basilicata
28 juni: Samtliga regioner öppna (vita)

Nu är det klart att övriga regioner öppnar också, enligt följande:
14 juni: Lombardiet, Emilia Romagna, Lazio
21 juni: Alla utom Aosta, Campania och Basilicata
28 juni: Samtliga regioner öppna (vita)

Länk kring detta? Vad kommer krävas när de "Öppnat upp"? för inres?

Antagligen tar man en risk här, och accepterar papperslappen, eller så kräver man intyg på vaccination, via "gröna kortet". Hur man ska göra med länder som inte har digitala appar är ju en annan fråga.

Gröna kortet är inte en app. Det har hela tiden varit ett krav att den ska kunna fås på papper. I Sveriges fall blir det e-post till digital brevlåda (minmyndighetspost, kivra m fl) som du skriver ut. Enligt uppgift från DIGG så ska det även finnas möjlighet att få i vanlig post om du är helt analog. Dessutom finns det som app. Även om vi talar mest om app och förmodligen tänker mest på det.

Edit: typ femma på bollen. Ber om ursäkt.

Last edited:
Toppen