Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mejl idag från hotell i Sydafrika som vi besökt tidigare att regeringen nu beslutat öppna upp för turism igen och de önskar oss välkomna åter.
Dock inga detaljer om ev. testning mm och UD avrådan gäller ju fortfarande

Jag hade munskydd under en kort inrikesresa på cirka 40 minuter. Väldigt obehagligt med värmen, fukten och ens egen cirkulerande luft. Att inleda semestern med 14 timmars munskydd avskräcker. Och sedan kanske behöva ha munskydd i det offentliga i betydligt varmare klimat. Väldigt mycket obehag för något som jag helst bara vill njuta av.

Men kanske bara en vanesak. Kanske.

Lite OT när vi reste runt i Portugal i höstas uppmandes vi ständigt att använda mascaran,
OK för fru ulagun men själv kände jag inte för det.
Skämt åsido mascara= munskydd.
F.ö. längtar vi att kunna återvända så snart som möjligt

Borde bli en konkurrensfaktor för länder som vill ha in turister att ha så få restriktioner och krav som möjligt. Så hoppas på lite fler öppningar när man ser effekterna av vaccinationerna.

Borde bli en konkurrensfaktor för länder som vill ha in turister att ha så få restriktioner och krav som möjligt. Så hoppas på lite fler öppningar när man ser effekterna av vaccinationerna.

Ja det kan man ju hoppas.
'här får du en normal semester.. "

Kan titta på den här sammanställningen för att förstå varför Mexico har valt sin linje:
Visualizing the Countries Most Reliant on Tourism - Visual Capitalist

1 Mexico 15.5%
2 Spain 14.3%
3 Italy 13.0%
4 Turkey 11.3%
5 China 11.3%
6 Australia 10.8%
7 Saudi Arabia 9.5%
8 Germany 9.1%
9 United Kingdom 9.0%
10 U.S. 8.6%

Kan titta på den här sammanställningen för att förstå varför Mexico har valt sin linje:
Visualizing the Countries Most Reliant on Tourism - Visual Capitalist

Väldigt intressant oavsett Covid! Blev förvånad över en hel del länders beroende/oberoende, exempelvis att Montenegro är så överlägset mest beroende av turism i Europa. Men rimligt när man verkligen tänker efter.
Ö-paradis generellt känns ju som de mest (planerings)säkra resmålen utanför EU i alla fall.

Hittar ingen bättre tråd för detta:
Har ett presentkort hos en resebyrå som är i konkurs sedan i somras. Jag hörde av mig till förvaltaren och inget kom från det. Finns det något man kan göra åt detta?
Grämer mig att jag aldrig använde det, även om det är 2500kr hit eller dit. Var några snälla vänner som gav mig det dock...

Hittar ingen bättre tråd för detta:
Har ett presentkort hos en resebyrå som är i konkurs sedan i somras. Jag hörde av mig till förvaltaren och inget kom från det. Finns det något man kan göra åt detta?
Grämer mig att jag aldrig använde det, även om det är 2500kr hit eller dit. Var några snälla vänner som gav mig det dock...
Det enda jag kan komma på är att den som köpte presentkortet kan göra en kortreklamation om han/hon använde ett kreditkort. Risken är dock att det har gått för lång tid sen köpet gjordes.

Toppen