Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag siktar in mig på Uruguay jan 2022. Inte för att dom har mindre smitta utan för att dom brukar ha en lagom skön inställning till saker och ting som gör att jag tror dom kan öppna upp för besökare före andra länder i området. Brasilien kommer ta längts tid att få ordning på pga Bolsonaro.

Jag hoppas vi båda kommer iväg då! Bjuder lätt på en öl om vi råkar befinna oss där samtidigt :)

Jag har en förhoppning om att Argentina, Chile och Uruguay kan få ordning på situationen bättre än Brasilien, men även om Brasilien är ett land jag också vill besöka så finns inga planer att åka dit på den resa som nu planeras, annat än möjligen en layover/byte på GRU. Då det skulle bli min första resa till Sydamerika så är min prioritering enligt nedan:

1. Buenos Aires (Alltid velat besöka staden så länge jag kan minnas)
2. Ushuaia (Faschinerad i många år av läget och vyerna)
3. Santiago (Varit insnöad på Chile sen mellanstadiet, av oklar anledning)
4. Mendoza (Malbec, 'nuff said)
5. Montevideo (Har kommit som en bubblare på senare tid, verkar väldigt avslappnat och "lagom", lätt att ta sig dit från BA)

Inbördes ordning, men med väldigt smala marginaler :)

Information Relating to New Entry Regulation into Japan

Since 9th January 2021, all people who enter Japan from overseas destinations will be subject to inspections at the time of entry, until the declaration of a state of emergency is lifted.

Furthermore, after 13th January 2021, all travellers (regardless of nationality) who enter Japan from all countries and regions will be required to submit a certificate of negative test result of pre-entry COVID-19 test conducted within 72 hours. Passengers who are unable to submit said document will be required to stay at a designated quarantine facility.

Källa: https://www.ana.co.jp/en/jp/topics/notice200501/

Enligt Aftonbladet som citerar den kinesiska statsägda TV-kanalen CCTV, så kommer Kina att börja med PCR-tester i rektum istället för svalget.

"Enligt kinesisk expertis är anala tester mer tillförlitliga när det gäller att detektera asymtomatiska patienter, då virusresterna stannar kvar längre i tarmen än i svalget."

Man blir ju inte direkt mer sugen att åka till Kina nu: * Bend over, siir *... :D
Coronaviruset – följ senaste nyheterna om corona | Aftonbladet

Aj aj aj, nästa grej alltså, blir ju bara värre och värre regler överallt. Det sprider sig garanterat.

Det blir med otur jag då som får rapportera om denna reseupplevelse här på BC. :eek:

Information Relating to New Entry Regulation into Japan

Since 9th January 2021, all people who enter Japan from overseas destinations will be subject to inspections at the time of entry, until the declaration of a state of emergency is lifted.

Furthermore, after 13th January 2021, all travellers (regardless of nationality) who enter Japan from all countries and regions will be required to submit a certificate of negative test result of pre-entry COVID-19 test conducted within 72 hours. Passengers who are unable to submit said document will be required to stay at a designated quarantine facility.

Källa: https://www.ana.co.jp/en/jp/topics/notice200501/

Inte så jättestor skillnad för svenskar dock eftersom vi inte får komma in i landet :(

Den här veckan är det lite mer intressant. Den nya färgskalan är introducerad och ger därmed en lite mer nyanserad bild. Några mindre territorier har också lagts till.

B3E5C0BD-5F49-4776-B7B0-99FB623E29F9.png

Dear partner,  

The United States government has made decisions that may affect the travel of the customers you serve.

As of January 26, 2021, the United States government is requiring proof of a negative COVID-19 test or recovery from COVID-19 for all air passengers arriving in the United States from another country. This also includes U.S. citizens and legal permanent residents 2 years of age or older.   

Travelers must get tested no more than 3 days before their flight to the U.S. departs. Proof of the negative result or documentation of having recovered from COVID-19 must be provided to the airline before boarding the flight. Please refer directly to the airline’s website for more information, as the process for providing proof may vary. 

The requirements above were correct as of January 21 and may be changed by the United States government on short notice. 
We recommend that you visit the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) website before traveling for the latest requirements. 

Your Expedia TAAP team

Källa: Mejl från Expedia TAAP

Toppen