Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag har SAS voucher som är giltigt tom mitten på april som jag tänkte bokat någon weekend under senvåren/tidig sommar men det blir på sin höjd ett par t&r till ARN och Hilton Slussen för att säkra H Diamond över 2022.

Resor utanför Sverige bokar jag inte fören jag blivit vaccinerad. Jag killgissar att flygbolagen inte kommer bli snabbare med återbetalningen ju längre tiden går, ex BA har fortfarande inte återbetalt mina Tier Points run som var tänkta i november vilka avbokades mot full refund redan i oktober. Min riskvilja att binda upp kapital hos ett flygbolag är noll.

3 (4) resor för våren som jag inte vågar boka ännu. Men jag skulle tro att februari definitivt är kört. Kanske jag bokar hotell för några av de andra. Går ju att avboka.

The Tenerife tourist board has confirmed that there will be no ban on international travellers, despite reports to the contrary this morning.
"International travellers can arrive to Tenerife as long they're tested before arrival with PCR," a spokesperson told Telegraph Travel.

Tour operator Jet2 also confirmed that no travel ban will be introduced: "We can assure customers that we have received confirmation from the Canaries Government that this is not the case," said a spokesperson. "Holidaymakers can still travel to Tenerife."

Travel news latest: Tenerife 'remains open', with no holiday ban
Tack Homer

Kanske fel tråd.
Har försökt att söka mig till svar men blir inte klok på informationen från danska myndigheter.
Jag ska under helgen resa från Arlanda till Köpenhamn för att sedan ta tåget till Skåne.

Är det någon här som vet om detta går att genomföra utan Covid-test? För som jag har förstått det måste man kunna uppvisa negativt test för att komma in i Danmark. Men jag har ju inte min slutdestination i Danmark utan i Sverige.

Kanske fel tråd.
Har försökt att söka mig till svar men blir inte klok på informationen från danska myndigheter.
Jag ska under helgen resa från Arlanda till Köpenhamn för att sedan ta tåget till Skåne.

Är det någon här som vet om detta går att genomföra utan Covid-test? För som jag har förstått det måste man kunna uppvisa negativt test för att komma in i Danmark. Men jag har ju inte min slutdestination i Danmark utan i Sverige.
Kollade upp detta idag också inför en resa och hittade svar här:

For personer, der vil rejse via Danmark | Rejser ind i Danmark | Coronasmitte.dk

"For personer, der vil rejse via Danmark

Du må rejse gennem Danmark (transit) med et anerkendelsesværdigt formål uden for Danmark eller for at tage på ferie uden for Danmark, Færøerne og Grønland. Dette gælder, uanset hvor du har bopæl, og uanset hvilket transportmiddel du rejser med. I disse situationer stilles ikke krav om en negativ COVID-19-test."

Kanske fel tråd.

De brukar vilja se ens tågbiljett innan man går igenom passkontrollen. Har man ingen kräver de att man köper en i mobilen innan de släpper igenom en.

Varför tror du UD avråder från att resa?
Klargörande;
Tror absolut inte på UD-avrådan inom EU, men för att åter referera till våra Fuerteventura vänner.
De som var godtrogna resenärer (aldrig varit inne på BC) och förmodade att allt skulle ordna sig med hemresa osv med hjälp av svenska myndigheter fick en lång instängd tråkig väntan .
När man hamnar i nedstängnings-situation är bara upp till dig själv att ta dig hem.
Kan lite OT nämna en situation som vi fick till oss från Fuerteventura.
En av kvarlämnande svenskarna fick nog av inlåsning i lägenhetshotellet. Tog en en Dino-kasse ( Typ ICA-kasse) för att ta en inköpspromenad.
Blev stoppad av Guardia Civil "var är du på väg, råder utegångsförbud". "Ska handla livsmedel, är tillåtet". "Sorry inga affärer i din riktning."
Slutade med poliseskort till lägenhetshotellet och kraftig böter.
Vill med detta inte vara någon slags "domedagsprofet" men det som är "rekommendation" i Sverige är krass verklighet i många länder.
Upplevde detta f.ö i Portugal vid vår rundresa i oktober. Att gå ut utan mascara (= munskydd) var inte att tänka på.

Min bror fastnade på en mellanlandning för att han hade med sig fel testpapper från covidtestet i Stockholm. Blev hotell några dagar och nya flygbiljetter (dubbla nya flygbiljetter då snabbtestet på det lokala sjukhuset inte godkändes).

Tål att lyftas, problemen med att resa dessa dagar är inte att bli smittad av Covid-19. För de flesta.

Min bror fastnade på en mellanlandning för att han hade med sig fel testpapper från covidtestet i Stockholm. Blev hotell några dagar och nya flygbiljetter (dubbla nya flygbiljetter då snabbtestet på det lokala sjukhuset inte godkändes).

Tål att lyftas, problemen med att resa dessa dagar är inte att bli smittad av Covid-19. För de flesta.
mellanlandning vart?

Toppen