Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

RickardG

Medlem
Veckans uppdatering. En grön fläck i Finland (och Åland), och Island går från rött till gult. Annars är det knallrött mest överallt. Även Norge har fått sina första röda fläckar.

AE0DA9E6-035E-4D1B-943B-B761C3F30C02.png
 

HCas

Medlem
Finns det något land som faktiskt låter ECDC:s kombinerade indikator styra sina inreserestriktioner, eller är det enbart information i dagsläget?
 

RickardG

Medlem
Finns det något land som faktiskt låter ECDC:s kombinerade indikator styra sina inreserestriktioner, eller är det enbart information i dagsläget?
Jag tror att det i princip bara gäller gröna områden just nu:

Member States have agreed that there will be no restrictions, such as quarantine or testing, on travellers coming from ‘green’ regions.

Member States that consider it necessary to introduce restrictions to free movement, based on their own decision-making processes, could require persons travelling from an area classified other than ‘green’ to:
  • undergo quarantine; and/or
  • undergo a test for COVID-19 infection after arrival.

Så skillnaden mellan röd, orange och grå på kartan säger egentligen inget om vilka restriktioner som gäller utan ger nog mer en indikation om risknivån på destinationen.
 

GOTBound

Medlem
Kategori dagens i-landsproblem;
Ibland slår verklighetens ironi till hårt och skoningslöst mot oss som saknar att resa [jag är bara tvungen att skriva av mig så radera om OT];
Familjen GOTBound [2 vuxna, 1 young adult och 1 barn] har en resa bokad till Teneriffa 21w01 med BA, i dagsläget finns inga förhoppningar eller ens tillstymmelse till förhoppning att komma iväg. Som en liten tease erbjuder BA nu uppgradering av utresans LHR-TFS från Economy+ till Club Europe för 3 800 kr [totalt för hela familjen!]... hemresan är redan bokad i CE.

Bitterheten mot Covid-19 blev omöjligt ännu större, bra pris för 4,5h flygning och 80 extra TP...
 

ZZZebra

Medlem
Detta är coronarelaterat och reserelaterat. Och kan kanske pigga upp fredagsstämningen lite::

I Irland så är det ju Level 5 lockdown med restriktioner för att äta och dricka på restaurant. Vad gör man då?

Earlier this week however, a group of four found a way around the Level 5 restrictions, which has seen all pubs close for indoor dining, and purchased flights for the sole purpose of drinking pints in the airport.

Taking to social media, they said: "When the pubs are closed and the only place serving is the airport, so u book a €9.99 flight (that you have no intention of getting on) to go for beers with the lads, down there for dancing."

Dublin Airport respond after group finds 'loophole' in restrictions and go for pints without boarding flight

Note to self: jobba med dina fördomar, det måste inte vara BC-människor inblandade i sånt här :D
 

HCas

Medlem
Jag tror att det i princip bara gäller gröna områden just nu:

Member States have agreed that there will be no restrictions, such as quarantine or testing, on travellers coming from ‘green’ regions.

Member States that consider it necessary to introduce restrictions to free movement, based on their own decision-making processes, could require persons travelling from an area classified other than ‘green’ to:



    • undergo quarantine; and/or
    • undergo a test for COVID-19 infection after arrival.
Så skillnaden mellan röd, orange och grå på kartan säger egentligen inget om vilka restriktioner som gäller utan ger nog mer en indikation om risknivån på destinationen.

Men en person som bor i den gröna delen av Finland kan alltså redan idag resa fritt inom EU utan karantän eller andra restriktioner? Och om fler områden blir gröna kommer det automatiskt gälla för dem också?

Jag undrar eftersom det kanske blir mer relevant framöver, och idag är det ju väldigt svårt att hålla reda på vilka restriktioner som gäller var eftersom det ändras hela tiden. Så vore ju toppen om man visste att ett grönt område på kartan trumfar alla andra regler.
 

RickardG

Medlem
Men en person som bor i den gröna delen av Finland kan alltså redan idag resa fritt inom EU utan karantän eller andra restriktioner? Och om fler områden blir gröna kommer det automatiskt gälla för dem också?

Jag undrar eftersom det kanske blir mer relevant framöver, och idag är det ju väldigt svårt att hålla reda på vilka restriktioner som gäller var eftersom det ändras hela tiden. Så vore ju toppen om man visste att ett grönt område på kartan trumfar alla andra regler.
Enligt överenskommelsen den 13 oktober, A common approach to travel measures in the EU | European Commission så tror jag medlemsländerna förbundit sig till just det, men det är utanför min expertis. Jag vet inte vad "antagit en rekommendation" och "EU-länderna har enats om att inte införa några restriktioner" innebär rent juridiskt eller konkret.
 

mha321

Medlem
Och frågan är om de har sagt något om connections. Det är väl i princip bara Tammerfors som har internationel flygplats i grönt område, och den verkar corona-stängd? :)
 
Toppen