Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Det blev 2-30 november som det blir "lockdown light" i Tyskland, så lite tidigare än tänkt. Inga nöjesresor, inga hotellövernattningar som inte är nödvändiga, inga restauranger öppna utom för takeaway. Gillar personligen inte åtgärden men det är som det är. Förhoppningen är att det ska leda till betydligt friare resande december och jul/nyår, vi får väl se.

Angående icke nödvändiga hotellövernattningar. Vet du om det gäller för hela Tyskland, eller enbart i vissa delstater?

Angående icke nödvändiga hotellövernattningar. Vet du om det gäller för hela Tyskland, eller enbart i vissa delstater?

Allt nu är "bundesweit" som man säger, gäller alltså hela Tyskland.
Thüringen har reserverat sig och säger att man genomför det som minskar infektionsspridningen och är vetenskapligt underbyggt.
Dock inte lättaste delstaten att ta sig till.

sendungsbild-645191~_v-videowebl.jpg

Här är överskådlig kort bild från dagens Tagesschau med de viktigaste inskränkningarna.
Förbjudna turismövernattningar gäller även oss som bor här.
Jag kan tänka mig att Thüringen kommer tillåta dessa men som sagt svårt att ta sig till utan problem under november om man inte redan bor här och har bil.

sendungsbild-645191~_v-videowebl.jpg

Här är överskådlig kort bild från dagens Tagesschau med de viktigaste inskränkningarna.
Förbjudna turismövernattningar gäller även oss som bor här.
Jag kan tänka mig att Thüringen kommer tillåta dessa men som sagt svårt att ta sig till utan problem under november om man inte redan bor här och har bil.
Hur kommer det om man gör transit några timmar på BER för att testa nya flygplatsen plus lounger?

Hur kommer det om man gör transit några timmar på BER för att testa nya flygplatsen plus lounger?

Ska försöka ta reda på detta imorgon men jag kan inte tänka mig att loungerna kommer vara öppna under november då de bör gå under gastronomi, dvs servering av mat och dryck som är förbjudet utom för takeaway. Jag tror inte ens du släpps in i Tyskland om du inte har något bra skäl.
Pratar nu enbart om 2-30 november, därefter bör det väl vara okej.

:D Har också funderat på det. Tänker att det kan uppstå förklaringsproblem vid inresa ifall man inte skulle ha ett giltigt skäl, men det borde inte vara några problem att göra en transit. Om man vill vara extra säker, kan man se till att ha hela resan på en och samma biljettbokning.

Edit: Om loungerna är stängda, vilket föregående nya inkägg handlar om, får det räcka med en currywurst innan man flyger vidare. :rolleyes:

Ska försöka ta reda på detta imorgon men jag kan inte tänka mig att loungerna kommer vara öppna under november då de bör gå under gastronomi, dvs servering av mat och dryck som är förbjudet utom för takeaway. Jag tror inte ens du släpps in i Tyskland om du inte har något bra skäl.
Pratar nu enbart om 2-30 november, därefter bör det väl vara okej.
Kommer alla flygplatslounger att stänga ner i Tyskland under november?

:D Har också funderat på det. Tänker att det kan uppstå förklaringsproblem vid inresa ifall man inte skulle ha ett giltigt skäl, men det borde inte vara några problem att göra en transit. Om man vill vara extra säker, kan man se till att ha hela resan på en och samma biljettbokning.
Så var min tanke att besöka BER några timmar utan att nå "Tyskland".
Dock hade jag kanske tänkt mig flyga via FRA/MUC.

Kommer alla flygplatslounger att stänga ner i Tyskland under november?

Jag har inte sett något specifikt om lounger, men all servering av mat eller dryck på plats är förbjuden, så om loungen är öppen utgår jag från att man måste ta med sig den mat och dryck man tar ut ur loungen. Det känns lite som idén med lounger faller då, så jag gissar att de får hålla stängt.

Toppen