Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

LPC123

Medlem
Hoppas att det är för att läget är bättre där, har fortfarande visst hopp om att komma iväg på julresan dit. Tror inte jag klarar mig utan lite sol...
Ja det är nig till viss del lite bättre där men den största anledningen tror jag är att den stora turist säsongen startar nu till höstlovet och vara ända fram till mars. Det vore katastrof för Kanarieöarna om dom drogs med i dom nya riktlinjerna för Spanien.
 

MTheC

Medlem
Ja det är nig till viss del lite bättre där men den största anledningen tror jag är att den stora turist säsongen startar nu till höstlovet och vara ända fram till mars. Det vore katastrof för Kanarieöarna om dom drogs med i dom nya riktlinjerna för Spanien.
Hoppas att det är mer faktabaserat än så men det är möjligt att du har rätt... skönt att ha allt avbokningsbart. Får helt enkelt avvakta och kolla utvecklingen

Känner också att det är lätt deprimerande att en resa till Kanarieöarna är det jag nu hoppas på...lite skillnad mot vanliga vintersemestern.
 

RickardG

Medlem
Från och med i morgon och fram till 24 november införs en hel del nya restriktioner i Italien. T.ex. ska alla restauranger och barer hållas stängda från kl 18 och inga sällskap större än 4 personer tillåts komma in. Biografer, simhallar, gym etc. Kommer vara helt stängda. Sen finns det en uppsjö av undantag och reglerna skiljer sig något åt mellan olika regioner.
 

MTheC

Medlem
Hoppas att det är mer faktabaserat än så men det är möjligt att du har rätt... skönt att ha allt avbokningsbart. Får helt enkelt avvakta och kolla utvecklingen

Känner också att det är lätt deprimerande att en resa till Kanarieöarna är det jag nu hoppas på...lite skillnad mot vanliga vintersemestern.
Verkar när jag läser lite mer om det vara baserat på fakta (eller i alla fall så kan man argumentera för det), Kanarieöarna har 81.13 smittade per 100k senaste 14 dagarna (och om jag förstod det rätt även lägst % positiva test), klart lägst för någon del av Spanien (snittet verkar ligga kring 400 och i Madrid kring 800) och lägre än Sverige.
 

Migato

Medlem
Funderar på en kort weekend till Berlin de kommande två veckorna (antingen denna helg eller nästa). Enligt swedenabroad.se gäller följande kring inresa till Tyskland:

Personer som någon gång de senaste 14 dagarna uppehållit sig i dessa regioner (eller i något annat riskområde) omfattas av karantänsbestämmelserna i de tyska förbundsländerna. I regel innebär detta 14 dagars karantän, om man inte kan uppvisa ett negativt corona-test. Detta måste vara genomfört högst 48 timmar före inresan i Tyskland. Testet kan också göras på plats i Tyskland.


Vet någon hur man kan ta ett PCR-test i Berlin? Blir man inte stoppad på flygplatsen?
 

Nahoj

Medlem
Här kommer en uppdatering (och för vissa en förändring, ifall man inte bor i Stockholm), avseende Litauen.

Litauen
har denna vecka listat Sverige som "gult" land. Eftersom Sverige i skrivande stund har ett mindre infektionstal senaste 14 dagarna, hoppades det på att Litauen skulle ta bort den tidigare rödmarkeringen helt och hållet, men istället har man denna vecka börjat lista smittoläget i länder utifrån "trafikljusmodellen", som EU-länderna har aviserat om nyligen, och att länder följdaktligen ska listas som antingen grönt, gult eller rött.

Som nämnts, Sverige är per denna vecka listat som "gult" av Litauen, MEN man har även valt att lista regionen Stockholm som rött. Detta borde innebära att reser man inte från Stockholm (eller har inte besökt Stockholm nyligen, alternativt inte besökt något annat rödlistat område), ska man inte behöva följa några karantänregler eller ha testats negativ (eller testas efter ankomst) för covid före vid ankomst i Litauen. DOCK är det viktigt att var och en kollar upp denna information före avfärd, eftersom Litauen liksom andra länder kan få för sig att ändra restriktioner snabbt. Man ska även fylla i ett formulär före resan. Keleiviams NVSC

Längre ner på följande sida, som länkas till, kan man se Litauens "karta" där Sverige alltså fr.o.m. idag är listat som "gult": COVID-19: Information for travellers (Update... | Go Vilnius

Följande länk leder er till en officiell lista, där det framgår att enbart resande från Stockholm omfattas av restriktioner vid ankoms. Se punkt 22: PAVEIKTŲ ŠALIŲ SĄRAŠAS | Nacionalinis visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos

Ska också tilläggas att det verkar som att en karantän kan slippas, ifall "arrivals present a negative Covid-19 test taken no earlier than 48 hours before departing to Lithuania – or a test taken once in Lithuania – they will no longer be required to self-isolate for 10 days." Detta är dock från en nyhetsartikel, så bäst att vederbörande kollar upp det före avfärd. Lithuania changes entry requirements: no self-isolation after negative Covid-19 test - LRT

Behöver tyvärr också informera om att Litauen har beslutat om att sätta vissa områden i karantän, så om man ska besöka landet behöver man även ha koll på vad som gäller. Se följande artikel om det: Vilnius, Kaunas, Klaipėda to be put under quarantine - LRT

Mycket att hålla koll på, tänk även på att UD INTE har hävt reseavrådan till Litauen, vilket för många innebär att vanlig reseförsäkring (exempelvis via hemförsäkring) oftast inte gäller. Se följande tråd: Reseförsäkring | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Last edited:

Ancistrus

Medlem

Vet någon hur man kan ta ett PCR-test i Berlin? Blir man inte stoppad på flygplatsen?

Vet inget om Berlin, men när jag åkte Köpenhamn-Stuttgart för ett par veckor sedan så fick man fylla i en blankett på flyget (eftersom Köpenhamn räknades som riskområde) med info om var man kom ifrån, adress på hotell mm. Flygpersonalen samlade in blanketten innan landning och i Stuttgart var det inga kontroller alls. Däremot såg jag att det fanns en ingång till en provtagning utanför flygplatsen, så kanske på något liknande sätt i Berlin.
 
Toppen