Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

En fråga som jag inte sett något svar på. UD avråder ju fortfarande från resor till alla länder. Det kan ju komma att ändras och eller tas bort. Men de länder som finns en avrådan mot har jag förstått att det kan innebära problem för försäkringen om något skulle hända. Nåt som vet vad som händer vid eventuell lockdown av land, vid eventuellt benbrott eller akut sjukdom. Kan ju vara allt från hotellnätter till, sjukförsäkring i landet eller i värsta fall sjuktransport hem. Funkar hemförsäkring/Amex/Mastercard på något av detta?

En fråga som jag inte sett något svar på. UD avråder ju fortfarande från resor till alla länder. Det kan ju komma att ändras och eller tas bort. Men de länder som finns en avrådan mot har jag förstått att det kan innebära problem för försäkringen om något skulle hända. Nåt som vet vad som händer vid eventuell lockdown av land, vid eventuellt benbrott eller akut sjukdom. Kan ju vara allt från hotellnätter till, sjukförsäkring i landet eller i värsta fall sjuktransport hem. Funkar hemförsäkring/Amex/Mastercard på något av detta?
Exemeplvis Folksams försäkring gäller fortfarande enligt Spridning av coronavirus - så här gäller din hemförsäkring - Folksam Katastrofskyddet har begränsningar och det är ju rimligt, annars kan man ju åka enkel resa ut och sedan säga att man vill ha en resa hem betald av Folksam eftersom det finns en pandemi i landet man reste till. Inom EU gäller även blåa kortet även om det är covid.

Som musikintresserad har nu New Yorks stora hus som Metropolitan Opera och New York Philharmonic ställt in hela höstsäsongen. De väntas öppna tidigast i januari 2021. En indikation på hur det blir med stora evenemang och USA-resor.

Som musikintresserad har nu New Yorks stora hus som Metropolitan Opera och New York Philharmonic ställt in hela höstsäsongen. De väntas öppna tidigast i januari 2021. En indikation på hur det blir med stora evenemang och USA-resor.
Som boende I new York och som har några av dessa som kunder så ser det inte alls ljust ut alls för vissa av dessa institutioner. De blöder pengar och stor del av personalen har fått gå tyvärr. Håller tummarna att de kommer få igång verksamheten men många skjuter på öppnandet pga pengabrist och inte bara pga Corona. Det var mer spiken i kistan.

Alla resor avbokade - blir olika roadtrip’s norrut samt Sundsvall och Umeå. Trondheim senare i höst om de då släpper in Svenskar. Planerar att ta med min systerson samt mor & far till Gran Canaria på februari lovet, det blir min första resa utanför Sverige/Norge på 1 år.

• Gilla
Reactions: M.K
Jag har drömmar om att fortsätta traditionen med besök till USA över Jul och Nyår och som obotlig optimist ser jag ännu inte det som en omöjlighet. Funderar på att boka platser nu eftersom jag inte hunnit det innan. Givetvis gissar vi, men vad tror vi om USA i december? Och hade ni bokat biljetter (SAS i detta fall) trots osäkerheten?

Jag har drömmar om att fortsätta traditionen med besök till USA över Jul och Nyår och som obotlig optimist ser jag ännu inte det som en omöjlighet. Funderar på att boka platser nu eftersom jag inte hunnit det innan. Givetvis gissar vi, men vad tror vi om USA i december? Och hade ni bokat biljetter (SAS i detta fall) trots osäkerheten?

Ja.. Världen klarar inte denna nerstängning för evigt. Trumpadministrationen driver på öppning. Hoppas på normal inresa till höstlovet.

Ja.. Världen klarar inte denna nerstängning för evigt. Trumpadministrationen driver på öppning. Hoppas på normal inresa till höstlovet.

Samma här. Hoppas USA öppnar upp så det blir en resa dit i vinter. Jag hoppas på en tidig vår resa till Washington och hälsa på vänner där som jag haft länge på Facebook. Läget bör - förhoppningsvis - bli bättre till slutet av året. Jag hoppas och tror det iallafall.

Jag har en *A award till Miami i slutet av oktober. Som det går just nu känns det som att riskfaktorn är huruvida Svenskar släpps in snarare än huruvida Florida är öppet.

Jag har en *A award till Miami i slutet av oktober. Som det går just nu känns det som att riskfaktorn är huruvida Svenskar släpps in snarare än huruvida Florida är öppet.

Tyvärr känns det så:( Begränsningen för oss Svenskar är f.n väldigt utbredd. Men kommer - förhoppningsvis- ändras detta på sikt....

Toppen