Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

• Gilla
Reactions: hco
Blir intressant att se om det blir en motsvarande öppning åt andra hållet, alltså att Danskar, Finländare och kanske till och med Svenskar får resa in i Norge på kortare tjänsteresor utan karantän.

Vad jag har uppfattat så finns det en diskussion på nordisk nivå om ett gemensamt nordiskt upplägg som skall presenteras inom några veckor. Har ett svagt minne av detta men hittar inte källan nu.

• Gilla
Reactions: hco
Vad jag har uppfattat så finns det en diskussion på nordisk nivå om ett gemensamt nordiskt upplägg som skall presenteras inom några veckor. Har ett svagt minne av detta men hittar inte källan nu.
Stämmer. Det var i de diskussionerna som en finländsk (om jag minns rätt) representant inofficiellt uttalade att "Sverige är ett problem". Men det ska nog gå att lösa, våra västra brödraländer kommer komma ihåg hur vi stod upp för dem under andra världs.. oh. Right. Well, Finland kanske släpper in oss iallafall!

Det var den finländske statsepidemologen Salminen som uttalade sig så. Om gränsen för svenskar öppnas är i slutändan ett politiskt beslut så det spelar ingen roll vad han tycker eller inte tycker.

Det är Sanna Marin, Erna Solberg och Mette Frederiksen som bestämmer. .

Uppdatering kring Cambodia Ankor Air. Fick till slut ytterligare ett svar från bolaget där de lovar full återbetalning inom cirka 2 veckor. Verkar som det till sluta kan bli så att vi får tillbaka allt som var betalt i förväg.
Ytterligare en uppdatering kring min inställda resa med Cambodia Angkor Air.

Idag hände det! Pengarna betalades tillbaka till mitt Curve-kort. Trodde faktiskt att detta skulle bli bland det svåraste att få tillbaka, men gick ju snabbare än t.ex. SAS ;)

Norge och Danmark har nu enats om att öppna upp för semesterresor mellan länderna:
Regjeringen åpner for Danmarks-ferie – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

"Reiser til Sverige uten karanteneplikt er fortsatt til vurdering."

"Statsminister Erna Solberg (H) presenterer nå råd for ferie- og fritidsreiser.

Solberg sier de egentlig ønsket et felles regelverk i Norden,

– Der er vi ikke nå, sa Solberg og la til at de starter med avtaler mellom enkeltlandene."

Med tanke på läget i båda länderna så är det förståligt att man känner det går att öppna upp. Norge kommer tillåta danska turister att köra via Sverige in i Norge. Oklart om det gäller andra vägen.

Sitter i samma sits gällande vår bokning med Scoot, som tidigare bara ville omboka, men nu har ändrat till vouchers. Flyger är inte inställt (än), så vet inte om jag har så mycket annat att välja på än att ta den där vouchern, eller?
Kan meddela att flyget ställdes in, de betalade ut voucher automatiskt. Någon vecka senare kom ett nytt mail om att man kunde få kontant återbetalning med att det då skulle ta 14 veckor.

27 mars ställdes flyget in
28 mars fick jag mail med vouchers för det inställda flyget
9 april fick jag mail om att de nu erbjöd full återbetalning eller 120% värde i vouchers
14 april var min återbetalning registrerad hos dem
22 maj var pengarna återbetalade till mitt Amex.

Lite skillnad mot SAS. Är inne på 10 veckors väntetid och Diamondsupporten vet ingenting och säger att mitt ärende ligger i kö. :eek:

Jag tycker det är intressant hur Corona får EU att falla som ett korthus. Pratet om fri rörlighet var just bara prat. Nu när länder öppnar upp igen så kan man välja russinen ur kakan, som Grekland som öppnar upp för vissa men håller stängt för andra EU-länder.

Kanske har det varit uppe innan och ber i så fall om ursäkt, man har någon läst eller sett något ifall Fly Premium kommer att ändra regler/krav för nivåer? Antar svårt för många (inkl mig själv) att håva in 200.000 poäng när nu man inte kan flyga på länge eller hyrbilsbolagen kör feta kampanjer...?

Någon med intel?

Toppen