Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Los Angeles sees 95% drop in plane travel
Los Angeles Mayor Eric Garcetti said during a news conference today that 95% of plane travel has stopped in the city
-- the biggest drop in flights in the airport’s history, he added.

During the 9/11 terrorist attacks, plane travel dropped by about 55% and it took 10 years to come back, Garcetti said.

Återbetalning har ju av och till fungerat uselt, även under normala omständigheter, i massor av år
Här är t.ex en tråd från 2014 Återbetalning av SAS Plus-biljetter - Web vs Kundtjänst | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Att de inte för länge sedan ordnat saken finns det ingen anledning att ha överseende med.
Har aldrig haft problem med återbetalning av skatter på avbokade bonusbiljetter tidigare, har inte sett något i forumet om det heller. Ser inget i tråden du hänvisar till om det heller men kanske läste slarvigt.

Du skrev inte att du specifikt menade bonusbiljetter, men visst har det varit problem med sådana också men inte lika ofta, kanske det bara var de som avbokats via Tallinn?
Jag fick vänta 4 månader för några år sedan, glömde bort det och plötsligt en dag kom pengarna.

Nu har jag väntat 5 veckor på avgifter för bonusbiljetter och lika länge för revenuebiljetter

Last edited:
Får intrycket att det snarare handlar om dåliga system och bristfälliga rutiner så vet inte om det är medvetna lögner. Finns säkert de här som har bättre insyn i hur det hanteras rent praktiskt men jag får ofta intrycket av att många saker hos SAS hanteras manuellt och att det i vanliga fall funkar ok men i extrema situationer så blir det lätt problem. Jag försöker ha förståelse för att de har mycket att göra nu men känner också att det är rimligt att de i alla tar återbetalningar i kronologisk ordning; finns nu en del som tyder på att de inte gör det så börjar också tröttna
Som jag förstått det handlar det om att vissa biljetter återbetalas automatiskt, utan att någon behöver godkänna något - samtidigt som vissa kräver manuell handpåläggning.

Utifrån hur det har fungerat för mig så har det varit så att bonusresor och biljetter där återbetalning är möjligt från början återbetalas automatiskt om biljetten avbokas innan någon flight är inställd. Så fort en flight är inställd har det krävts manuell hantering.

Nu har jag haft alldeles för få bokningar för att kunna säga att det är så det fungerar. Men bekräftelsen för återbetalning har kommit så snabbt att det känns otroligt att någon har hanterat det manuellt. Enligt kundtjänst finns det vissa biljetter där automatisk återbetalning är möjligt.

Jag väntar själv på återbetalning för fyra biljetter. Jag finner dock ingen anledning att kontakta Amex gällande detta, då allt faktiskt tyder på att SAS gör återbetalningar men att det går långsamt framåt.

• Gilla
Reactions: Gus
Som jag förstått det handlar det om att vissa biljetter återbetalas automatiskt, utan att någon behöver godkänna något - samtidigt som vissa kräver manuell handpåläggning.

Utifrån hur det har fungerat för mig så har det varit så att bonusresor och biljetter där återbetalning är möjligt från början återbetalas automatiskt om biljetten avbokas innan någon flight är inställd. Så fort en flight är inställd har det krävts manuell hantering.

Så enkelt är det inte. Jag har flera plus biljetter avbokade för en dryg månad sedan innan flighten ställdes in (och alla de flighterna ställdes inte in) som fortfarande inte har återbetalas.

Ingen av mina avbokade flighter har ställts in.

Jag har gjort 4 avbokningar online mellan 31 mars och 9 april på rena SAS-bonusresor och alla återbetalningarna är registerade hos Bank Norwegian dagen efter avbokningarna gjordes. Men, Bank Norwegian verkar ha haft strul för återbetalningarna dök upp i min transaktionshistorik med en dryg veckas fördröjning.

Nu undrar säkert någon varför jag köper SAS-bonusresor med mitt Bank Norwegian Visa och anledningarna är att kortet är gratis så jag vet att jag aldrig kommer att säga upp det och det går att föra över överskjudande belopp själv hos internetbanken så man slipper ringa in och be dem föra över pengarna till ett annat bankkonto. Därför använder jag även Bank Norwegian Visa för mina Curve GBIT transaktioner, det är himla smidigt att föra över återbetalningarna ifall de kommer in efter brytdatumet för fakturan.

Nu har jag haft alldeles för få bokningar för att kunna säga att det är så det fungerar. Men bekräftelsen för återbetalning har kommit så snabbt att det känns otroligt att någon har hanterat det manuellt. Enligt kundtjänst finns det vissa biljetter där automatisk återbetalning är möjligt.

Jag väntar själv på återbetalning för fyra biljetter. Jag finner dock ingen anledning att kontakta Amex gällande detta, då allt faktiskt tyder på att SAS gör återbetalningar men att det går långsamt framåt.
Stämmer inte, mina har varit rena SAS-flyg och en avbokad via telefon och en via nätet.

Det är helt ok att det tar tid, men då skall de ju följa någon form av kö. Många här vittnar om att de fått återbetalning inom några dagar. Då är det inte acceptabelt att andra får vänta en månad och höra att det är 6 veckors kö.

Självklart finns det anledning att ta kontakt med AMEX, vad händer om SAS går i konkurs tex? Varför skall jag finansiera SAS just nu osv.

Stämmer inte, mina har varit rena SAS-flyg och en avbokad via telefon och en via nätet.

Det är helt ok att det tar tid, men då skall de ju följa någon form av kö. Många här vittnar om att de fått återbetalning inom några dagar. Då är det inte acceptabelt att andra får vänta en månad och höra att det är 6 veckors kö.

Självklart finns det anledning att ta kontakt med AMEX, vad händer om SAS går i konkurs tex? Varför skall jag finansiera SAS just nu osv.

Nej, om liknande bokningar hanteras olika är det ju absolut konstigt och borde lösas.

Om SAS skulle gå i konkurs, går det väl att kontakta Amex då för en chargeback? Men självklart är det ju upp till var och en. Det är ju absolut inget fel i att kontakta Amex (eller kreditkortsbolaget) redan nu. För min del spelar det dock ingen roll om jag får pengarna om en vecka eller fem. :)

SAS kundtjänst rår ju själva för att de får en massa onödigt arbete
Jag ringde efter 2 veckor, fick höra "vi har 3-4 veckors handläggningstid, återkom om du inte fått pengarna efter 4 veckor"
Efter 5 veckor ringde jag och fick då höra "vi har 6 veckors handläggningstid"

typ, Det bidde ingenting, kom tillbaka på lördag

Toppen