Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Enligt SVT så har Tegnell sagt så här:

"– Det finns rätt mycket som talar för att i sommar så kommer vi ha så pass lugnt att man kan resa i Sverige. Men resten av världen kommer nog vara en rätt så rörig plats. Det är dock svårt att veta precis hur det kommer vara i varje region i Sverige."
Tegnell: Då kan vi förhoppningsvis resa fritt i Sverige igen | SVT Nyheter
Det som syftas på är ju nedan, där Tegnell dryftar sina tankar om utlandsresor. Dock skall man ju komma ihåg att han är duktig på virussjukdomar och kanske ingen expert på vad som driver oss människor.

För du har ju pratat om att man kanske kan resa inom landet till sommaren?

– Ja, det tror jag man kan göra men som sagt utlandsresor tror jag kommer ta ett bra tag innan det blir som vanligt igen, om det någonsin blir det. Det får vi se.

Det som syftas på är ju nedan, där Tegnell dryftar sina tankar om utlandsresor.
Ja, det är jag med på. Min respons var på frågan om det kommer att "vara stängt" eller om folk bara stannar hemma. Det jag citerade tolkar i alla fall jag som att han menar att det nog kommer att vara svårt att resa utanför Sverige i sommar, pga reserestriktioner, inreseförbud och liknande... som en direkt följd av hur spridningen kan komma att ske framöver...

Förmodligen otänkbart för en del, men det kan också vara så att vi svenskar generellt fortsatt inte är väkomna någonstans i sommar och möjligen ännu mycket längre.

Allt beror på hur detta utvecklar sig och omöjligt veta även om vi såklart måste hoppas och tro på en avmattning både här och globalt. Snarast tack!

Vaknar med oerhörd reseabstinens Google påminner mig om att idag skulle jag ha flygit till USA, sedan vidare till TPE, KUL, SIN, HAN hem via Paris. Har nu inte lämnat Linköping på över en månad, vilket inte har hänt på flera år...

Saknar att vakna av KLM:s morgonflygning från LPI lyfter mot AMS, att sitta och spontant kolla på olika resor, jaga priser på flyg och läsa hotellrecensioner. Saknar att sitta och vänta i loungen och käka "gratismat". Saknar tom väntandet på att poäng och miles ska trilla in på olika konton efter resan! Suck...

Det som syftas på är ju nedan, där Tegnell dryftar sina tankar om utlandsresor. Dock skall man ju komma ihåg att han är duktig på virussjukdomar och kanske ingen expert på vad som driver oss människor.

För du har ju pratat om att man kanske kan resa inom landet till sommaren?

– Ja, det tror jag man kan göra men som sagt utlandsresor tror jag kommer ta ett bra tag innan det blir som vanligt igen, om det någonsin blir det. Det får vi se.

Ja känns onekligen inte speciellt roligt alls.. Är redigt orolig för vår utlandsresa i sommar till Kuala Lumpur.

Skulle varit i Thailand hela April månad som jag brukar vara, Ombokade det till AUG, inser nu att de kanske får ombokas en gång till då de inte är säkert om det kommer fungera att resa då. På Thai hemsidan står det att de planerar börja flyga 1 JUNI från CPH (där jag åker ifrån) men på min bokning står det "Suvarnabhumi International Airport (BKK) might be disrupted on your travel dates" så vi får väl se vad som händer.

Har en resa till Prag 18 Juni som jag kommer att ändra...

Blir intressant att följa balansgången framöver; marknadskrafterna vs eventuell virusspridning.

Skulle man helt vänta ut risken för ny virusspridning, och alla länder är i olika takt, så lär det dröja minst året ut.
En ytterligare risk är väl att de länder som helt isolerat sig, tidigt, inte når någon form av gruppimmunitet.
Med ett virus som sprider sig som detta räcker det ju med att de som aldrig drabbades i en första våg kommer ut från isolering...en smittspridare...och så är cirkusen igång igen.

Svårt att se att ett land som Italien, som tycker att Sverige tagit alldeles för lätt på problemet, skulle släppa in oss så fort man låter sin egen befolkning komma ut från karantän.
Samtidig så har man ju inte kassan att hålla stängt i åratal.

Måste erkänna att detta får mig att fundera på ett semesterboende på någon plats så isolerad att man karantäna sig utan utegångsförbud. Ö, landsbygd eller berg? Klättrar rejält på väggarna i centrala Göteborg just nu...

Måste erkänna att detta får mig att fundera på ett semesterboende på någon plats så isolerad att man karantäna sig utan utegångsförbud. Ö, landsbygd eller berg? Klättrar rejält på väggarna i centrala Göteborg just nu...
Jag har svårt att se varför du måste sitta inne, såvida du inte är sjuk i covid-19. Gå ut och var ute, men håll fysisk distans till andra människor ;)

Toppen