Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Lufthansa har nu stängt alla egna lounger med två undantag: Newark och London

Temporary closure of nearly all Lufthansa Lounges
Due to the spread of the coronavirus, the subsequent decrease of demand and the increasingly restrictive regulations by authorities, all First, Senator and Business Class facilities and First Class services in Frankfurt and Munich as well as all other Lufthansa Lounges in Germany will be temporarily closed as of Saturday, March 21, 2020.

In addition the Lufthansa Lounges at all worldwide destinations will be closed with the exception of London Heathrow and Newark (USA).

https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information#booking

Lufthansa tillsammans med den federala tyska statsmakten har ett antal s.k. "Repratiation Flights" där man fokuserar att få hem tyska medborgare från utlandet. Närmaste 3 dagar:

Date Flight Route
22.03.2020 LH2753 Punta Cana (PUJ) - Munich (MUC)
23.03.2020 LH342 San José, Costa Rica (SJO) - Frankfurt (FRA)
23.03.2020 LH343 Buenos Aires (EZE) - Frankfurt (FRA)
23.03.2020 LH345 Lima (LIM) - Frankfurt (FRA)
24.03.2020 LH347 Mexico City (MEX) - Frankfurt (FRA)

Qatar har ställt in min utresa från Stockholm och flyttat mig till en flight 20 timmar senare och även flyttat hemresan så att jag kommer hem dagen efter. Efter samtal med dem så hävdar de att de inte alls ger refund just nu på grund av rådande situation, bara voucher. Kan det verkligen stämma? Får de göra så? Är det HUACA som gäller. Jobbigt bara då kötiden är ca 1 timme.
Jag har fått en ombokning på lite över ett dygn tidigare avfärd från Arlanda i mitten på april. Med tanke på rådande situation har jag tänkt avboka den och har därmed ännu inte accepterat ombokningen (avresa en dag tidigare fungerar inte heller).

Jag har inte försökt ringa ännu och be om en återbetalning men det låter ju inte så lovande att man enbart blir erbjuden vouchers framöver. Bättre än ingenting förstås men en så pass stor ändring borde ju ge möjlighet till pengarna tillbaka (i vanliga fall åtminstone). Jag får prova på måndag och se om det är nya bud då. Rapportera gärna hur det har gått för dig om du ringt igen.

Sitter och funderar på vilka länder som svenskar får resa in till just nu och vilka länder skulle man teoretiskt kunna flyga till idag som svensk?
(Kanske värt en egen tråd..)
Sydkorea verkar vara ok.
ARN-LHR-ICN
Hongkong?
ARN-LHR-HLK

Fler?

Men självklart så gäller UDs avrådan till resor.

Sitter och funderar på vilka länder som svenskar får resa in till just nu och vilka länder skulle man teoretiskt kunna flyga till idag som svensk?
(Kanske värt en egen tråd..)
Sydkorea verkar vara ok.
ARN-LHR-ICN
Hongkong?
ARN-LHR-HLK

Fler?

Men självklart så gäller UDs avrådan till resor.
Såg (Fligthradar) att Air China börjat flyga på Stockholm igen.

• Gilla
Reactions: Gus
Tyskland vill förbjuder fler än två personer att samlas, gäller inte familjer
Källa Aftonbladet
Här kommer lite mer info
Hur kommer detta att fungera i praktiken? Bussar, tåg: butiker o.s.v.
Källa Aftonbladet

EF69B1B2-EABB-49B1-8155-ECFA9CA74A92.png

Jag brukar boka hyrbilar via British Airways som Executve Club-medlem. Ofta vettiga priser och bra villkor med AVIS.

Hade en sådan bokning att försöka få avbokad men döm om min förvåning då BA på egen bevåg ordnat med avbokning och full refund. Praktiskt för mig i detta fallet - men man kan ju faktiskt vara i behov av sin bokning!

Har du en BA-bokad bilhyra den kommande tiden - var uppmärksam.

Toppen