Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Valley

Medlem
Men för arbete är det undantag på karantänplikt. Se mitt tidigare inlägg samt Forskrift om endring i forskrift om karantene mv. etter reiser utenfor Norden - Lovdata

§ 1. Karanteneplikt
Personer som ankommer Norge, skal oppholde seg i karantene i 14 dager etter ankomst til Norge.

En person i karantene skal oppholde seg i eget hjem eller annet egnet oppholdssted. Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet såfremt nærkontakt med andre personer unngås. Med nærkontakt menes kontakt med an
dre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. Tredje punktum gjelder ikke for helsepersonell som bruker forsvarlig beskyttelsesutstyr.

§ 2. Unntak fra karanteneplikt
Personer som i arbeidsforhold reiser mellom bolig og arbeidssted, og i den forbindelse krysser grensene mellom Norge, Sverige og Finland, er unntatt fra § 1 når de reiser til og fra arbeid
[...]”

Hade jag haft en anställning i Norge och boende i Sverige eller tvärtom hade det varit annorlunda.
Nu när jag är konsult så anser man att det är en annan sak och jag i så fall skall omfattas av karantän.
 

Nemo

Medlem
Hade jag haft en anställning i Norge och boende i Sverige eller tvärtom hade det varit annorlunda.
Nu när jag är konsult så anser man att det är en annan sak och jag i så fall skall omfattas av karantän.
Märkligt. Som om konsulter varken arbetar eller bidrar med något nyttigt. Kan inte din uppdragsgivare skriva ett intyg?
 

Alf

Medlem
Qantas förlänger status för alla med 12 månader! Skönt ingen poängstress.

Nu åter i Australien efter 48h i Sverige (skulle varit 2 veckor). Helsingborg Arlanda med nattåg. Uppgraderad till första klass av den vänliga tågvärdinnan. Sedan genom tomma flygplatser och halvfulla flyg LHR-HND-NRT-BNE. En lätt surrealistisk känsla att vara en av de få på planeten som var på resande fot.

Önskar alla lycka till med hälsa och resande.

Fick lite sällskap under min karantän häromdagen.

Visa bifogad bild 107770

Det måste väl kännas lite onormalt att sitta i karantän med tanke på din profession:) Då kanske du har tid att skiva en reserecension av samma trevliga kaliber som du brukar göra men med inriktningen på resa i dessa coronatider, service på flyget, utbud mm och annat som varit struligt. Lycka till med karantänen.
 
Last edited:

Samosaguas

Medlem
Banyan Tree då är det väl Accor:s regler som gäller? om du bokat direkt
https://all.accor.com/help/specialevent/information.en.shtml

For hotels in Australia, Cambodia, Greater China (including mainland China, Hong Kong SAR, Macau SAR and Taiwan, China), Fiji, French Polynesia, India, Malaysia, New Zealand, South Korea, Singapore, The Philippines and Vietnam:

• Guests scheduled to arrive prior to April 30, 2020 may cancel their reservation and be refunded without penalty.
Fick svar från Banyan Tree Lang Co och tydligen gäller bara fri avbokning om man bokat via Accors hemsida och inte direkt via ett Banyan Tree som vi gjort. Gör mig dock inte så mycket då man ändå kan byta till annat hotell fram till slutet av april 2021.

Avbokade också Anantara Hoi An Resort och fick trots att det var en non-refundable rate alla pengar tillbaka, trots att deras policy bara säger att man kan ändra datum och hotell.
 

Maja

Medlem
Inte just nu kanske men du kan ju alltid vänta till sista dagen och ta vouchern då istället. Om de bokar av innan dess så blir det full refund.
Kom fram till samma slutsats! Har satt en notis i kalender för att hålla koll närmare avresan och se hur läget är då. Just nu har ju Thailand gått ut med hårdare regler så ingen kan i princip komma in i landet. Det bör göra att de ställer in flyget (kan jag hoppas).

Thailand Immigration Update: De Facto Ban For All Arrivals Who Can't Produce a 72hr Fresh Medical Certificate & $100k Insurance Coverage | LoyaltyLobby
 

mischadee

Medlem
Qatar har ställt in min utresa från Stockholm och flyttat mig till en flight 20 timmar senare och även flyttat hemresan så att jag kommer hem dagen efter. Efter samtal med dem så hävdar de att de inte alls ger refund just nu på grund av rådande situation, bara voucher. Kan det verkligen stämma? Får de göra så? Är det HUACA som gäller. Jobbigt bara då kötiden är ca 1 timme.
 

danielhog

Medlem
Singapore stänger nu gränsen:

In view of the heightened risk of importation of COVID-19 cases into Singapore, all short-term visitors will now not be allowed to enter or transit through Singapore. This is also to conserve resources so we can focus on Singaporeans.

MOH | News Highlights
 
Toppen