Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

kristerj

Medlem
Ang. frivillig avbokning och voucher hos BA, är det någon här som gjort det och fått mail från BA?
Jag claimade för kommande helgs resa igår och det enda jag fick var att jag kommer få ett mail om 5-7 arbetsdagar.
Själva resan ligger kvar i min BA portal.

Jag gjorde likadant med SK för utresan och där fick jag mail direkt och resan försvann ur portalen.

EK

Har fått mejlet angående min resa 15:e april, men inte ansökt om voucher ännu. Har inte bestämt om jag ska vänta och ta en återbetalning eller ta en voucher. Tror att BAs kundtjänst är rätt överbelastad nu, så därför tar det lång tid att få besked. BAs IT är om möjligt ännu sunkigare än SAS ;)
 
Vet inte om jag är i rätt tråd nu men chansar.
Jag försöker att boka ARN-SFT nästa torsdag eftermiddag och hittar plats i plus för 38000 poäng ungefär, med massa tomma stolar när jag går vidare till välja säte. Inga platser i go och när jag kollar på köpbiljett finns det inte ens att välja den flighten.
Är det någon som har en gissning varför det inte går att köpa biljett trots att det är en flight som aldrig är full. Rimligt tro att flighten ställs in?
 

Senator

Moderator
Då är eventet jag skulle på i Austin, TX första veckan i maj flyttat till ett virtuellt event som gör att vår resa blir onödig. Det skall bli spännande nu hur vi skall hantera detta så vi har bokat 2-for-1 Lufthansa/Swiss open-jaw ARN-ZRH-BOS, och hem ORD-MUC-ARN samt American Airlines inrikes på separata biljetter. Dock ligger allt i samma bokning. Det är den här policyn från Swiss som skapar lite bekymmer:

This rule applies to tickets booked up to and including 12 March 2020 and having a confirmed travel date up to and including 30 April 2020. Customers are requested to inform us of their desired rebooking by 1 June 2020. No rebooking fees will be charged. If the original fare is no longer available, the corresponding difference must be paid when the rebooking is made. In addition, customers can also rebook to another destination.

Så med andra ord gäller inte 2-for-1. Dock tror jag inte vi har normal tidtabell på ZRH-BOS den 30:e april så det kommer lösa sig själv. Dock vill jag gärna att vi bokar om så vi kan bidraga så snart som möjligt till att flyget är på banan igen.
 

Homer

Medlem
Austrian to suspend operations completely until 28th March.

LOT has suspended all operations until 28th March.
 

trekker

Medlem
Dock vill jag gärna att vi bokar om så vi kan bidraga så snart som möjligt till att flyget är på banan igen.
Mycket viktigt att stötta flyg och hotell nu. Jag bokade en spekulativ flight med BA i Maj, dels för att jag kanske behöver TP men också för att ge dem revenue redan nu då den ändå jan bokas sv flr en voucher när jag vet om jag använder den eller inte.
 

011430121

Medlem
Vet inte om jag är i rätt tråd nu men chansar.
Jag försöker att boka ARN-SFT nästa torsdag eftermiddag och hittar plats i plus för 38000 poäng ungefär, med massa tomma stolar när jag går vidare till välja säte. Inga platser i go och när jag kollar på köpbiljett finns det inte ens att välja den flighten.
Är det någon som har en gissning varför det inte går att köpa biljett trots att det är en flight som aldrig är full. Rimligt tro att flighten ställs in?

Den kommer nog bli inställd ser det ut som
E7F3CE9D-7454-483A-B913-F0FB1EB6943B.png
 

J S

Medlem
Ang. frivillig avbokning och voucher hos BA, är det någon här som gjort det och fått mail från BA?
Jag claimade för kommande helgs resa igår och det enda jag fick var att jag kommer få ett mail om 5-7 arbetsdagar.
Själva resan ligger kvar i min BA portal.

Jag gjorde likadant med SK för utresan och där fick jag mail direkt och resan försvann ur portalen.

EK

Fyllde i formuläret om voucher häromdagen på en resa till USA om ett par veckor och har inte fått svar än. Baserat på formuläret lär det behövas en del manuell handpåläggning för att utfärda vouchern.
 

Ubbe

Medlem
Då är eventet jag skulle på i Austin, TX första veckan i maj flyttat till ett virtuellt event som gör att vår resa blir onödig. Det skall bli spännande nu hur vi skall hantera detta så vi har bokat 2-for-1 Lufthansa/Swiss open-jaw ARN-ZRH-BOS, och hem ORD-MUC-ARN samt American Airlines inrikes på separata biljetter. Dock ligger allt i samma bokning. Det är den här policyn från Swiss som skapar lite bekymmer:

This rule applies to tickets booked up to and including 12 March 2020 and having a confirmed travel date up to and including 30 April 2020. Customers are requested to inform us of their desired rebooking by 1 June 2020. No rebooking fees will be charged. If the original fare is no longer available, the corresponding difference must be paid when the rebooking is made. In addition, customers can also rebook to another destination.

Så med andra ord gäller inte 2-for-1. Dock tror jag inte vi har normal tidtabell på ZRH-BOS den 30:e april så det kommer lösa sig själv. Dock vill jag gärna att vi bokar om så vi kan bidraga så snart som möjligt till att flyget är på banan igen.

med 2 for 1 menar du då LH-gruppens Business/First erbjudande eller menar du en Amex avard? Avarden är väl alltid avbokningsbar fram till avresa och Business/First är det inte samma på dem med LH gruppen?
 
Toppen