Golfkillen skrev:En väldigt smart moderator bad oss att bara hålla oss till det praktiska. Jag gissar att diskussioner huruvida det är panik eller ej då är en del av det praktiska, så jag väljer att svara på detta.Din matematiska kalkyl föranleder starka åtgärder, håller helt med. Tänk om det istället hade varit luftburet med en dödlighet på 20%, då skulle jag säga att vi gör alldeles för lite. Min poäng är att det hade varit intressant att veta vad du baserar dina parametrar på. Att många kan bli smittade, självklart, men att 20% behöver sjukhusvård, var kommer det ifrån? Vad jag har läst, i kvällstidningarna skall tilläggas, så är det ungefär 80% som visar upp väldigt milda symptom, en stor del av resterande visar upp vanliga influensasymptom (dvs sjuka i runt en vecka), en ytterst liten del är i behov av sjukvård. Så har det i alla fall sett ut hittills, vad föranleder dig till att tro att det helt plötsligt kommer vara 20% som behöver vård?Anledningen till att jag svarar på detta, är för att enligt mig är detta ett exempel på desinformation och ryktesspridning. Jag tycker vi håller oss till officiella siffror och vad myndigheter säger, så att vi minimerar risken för felaktiga uppgifter och risk för felaktig panik!Klicka för att utvidga...