Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
WHO: Virussmittan är en pandemi
På onsdagseftermiddagen tillkännagav Världshälsoorganisationen WHO att covid-19 blivit en pandemi. Det betyder att sjukdomen nu är spridd över världen och att den sprids oavbrutet från en människa till en annan.
– Vi bedömer att viruset nu är att beteckna som en pandemi, sa WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus vid en presskonferens strax efter 17.
Beskedet betyder i sig inte att sjukdomen blivit allvarligare.
Senast WHO klassade en smitta som en pandemi var när svininfluensan drabbade hela världen 2009.
Smittan har nu nått 114 länder och antalet fall har ökat 13 gånger på bara två veckor utanför Kina. 81 länder har inga fall alls.
– Vi räknar med att det kommer att bli värre. Vi kommer att få fler fall, fler dödsfall och fler länder och vi är oroade över antalet fall och över bristen på insatser.
– Vi har aldrig tidigare sett en pandemi orsakad av ett coronavirus.
Tedros Adhanom Ghebreyesus tryckte på att fler länder måste göra mer för att förhindra att smittan sprids.
– En del länder har inte rätt inställning för att förhindra detta.


Börjar ju se mörkare o mörkare ut för vår skidresa till Colorado i april..
 

011430121

Medlem
Vi är ett gäng från Göteborg på 7 personer som ska flyga till Belgrade via Munchien på fredag, vi flyger hem på söndag via Munchien också.
Tror ni att det finns någon risk att man kan hamna i karantän på något sätt ?
Du det är svårt att svara på, utveckligen förändras timme för timme när det gäller Corona influensan
 

niksal

Medlem
Det beror på försäkringen. För min hemförsäkring tror jag det är så, men den företags-reseförsäkring vi har ger full återbetalning vid UDs avrådan. Det krävs dock att de avråder från alla resor, inte bara från icke-nödvändiga. Så just nu omfattas enbart Hubei-provisen och Iran av detta, inte t.ex. Italien.
Nu bor jag ju i Finland och har finsk försäkring, men den täcker även icke-nödvändiga resor då finska UD klassat (i mitt fall) Nordrhein-Westfalen som epidemiområde. Får full ersättning för min weekend-resa dit som skulle ske inkommande weekend.
 

Axxo

Medlem
Jag har en vän som flyger från Genve till Belgrade via Munchien på fredag med Lufthansa. Tror ni att han får komma in i landet? eller menas det att dom endast har blockat flygen mellan Schweiz och Serbien. Kanske är en dum fråga.. hehe

I dagsläget så har Serbien blockat flyg från Schweiz.
 

eliee

Medlem
Jag har en vän som flyger från Genve till Belgrade via Munchien på fredag med Lufthansa. Tror ni att han får komma in i landet? eller menas det att dom endast har blockat flygen mellan Schweiz och Serbien. Kanske är en dum fråga.. hehe

I dagsläget så har Serbien blockat flyg från Schweiz.

Det som gäller för tillfället är följande:
Serbiens regering skrev:
A temporary ban on entry into Serbia for foreign nationals coming from the areas with intense corona virus transmission is introduced.
This applies to persons coming from Italy, certain provinces of the People’s Republic of China, South Korea, Iran and parts of Switzerland.

Källa: Government passes additional measures to avert spread of coronavirus

Edit: Med andra ord kommer han förmodligen att nekas inträde då han kommer från Schweiz men omöjligt att säga med säkerhet då det inte framgår vilka regioner som innefattas.
 

Nemo

Medlem
Har säkert avhandlats tidigare i någon tråd men blir det en paketresa om man köper första hotellnatten av flygbolaget, eller måste man köpa en charterliknande resa?
Kriterierna för paketreselagen är:

  • Resan består av minst två olika typer av resetjänster, till exempel transport, boende, hyra av bil eller motorcykel eller en turisttjänst. En turisttjänst kan vara ett teaterbesök, ett idrottsevenemang eller liknande.
  • Resan pågår i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning.”
Paketreselagen (gäller från 1 augusti 2018) | Hallå konsument - Konsumentverket

Det finns olika sätt att skapa det här paketet, ett är att köpa flygbiljett + övernattning av flygbolaget. Det finns flera andra sätt, se länk.
Klassas det som paketresa enligt lag omfattas du av flera viktiga försäkringar, exvis konkursförsäkring.
 
Toppen