Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Axel55

Medlem
Min arbetsgivare har ställt in alla icke-nödvändiga flygningar. Privat flyger jag precis som vanligt (och relativt mycket). Den enda effekten detta har haft på mig är att jag har blivit bättre på att använda handsprit. Börjar bli svårt att få tag på men går att hitta sidor online som fortfarande säljer (dyrare men klart värt det i mina ögon).
 
Det handlar inte om panik - det handlar om risk. Det handlar om att avvakta och följa utvecklingen, för sin verksamhets skull, sina anställdas skull, och för de samhällen man ska besökas skull, och de samhällen besökare utgår ifråns skull.
Visst handlar detta om panik snarare än risk. Du har betydligt högre risker för andra saker som aldrig tas i beaktande när man bokar resor. Folk kan ju försöka rationalisera sitt handlade om att det är risk management, när det i själva verket är en panikåtgärd just nu.

Om jag ska försöka tolka in substans i ditt svar så är det att du inte tycker det är oseriöst av ett företag att boka in stora konferenser, och ta den kostnaden, när de flesta andra bolag avstår dessa och fler och fler länder inför reserestriktioner. Jag håller inte med dig - och tycker det är oseriöst sätt att hantera företagets finanser och anseende och personal i denna tid.
Nu tolkar du ju helt fel, och ändrar hela frågeställningen. Det handlade om en gruppresa, vilket kan vara allt från några personer upp till några tiotal (med tanke på att de tänker flyga reguljärt). Hur du sen gör tankehoppet från en gruppresa till att man skall boka in stora konferenser förstår jag inte.
Jag har inte drabbats av panik, och håller således inte med dig. Jag tycker inte det är oseriöst att planera en gruppresa till Spanien i slutet av maj just nu. Att sätta allting på paus i 3 månader eller mer är om något ett oseriöst sätt att hantera sin business.
 

squeezen

Medlem
Återrapportera gärna hur det går med Sofitel, har en non-refundable bokning där också och vad jag sett från andra på t ex Flyertalk så har det varit kalla handen från Sofitel i Singapore.

Har också en resa dit bokad och är inte själv oroad men vore opraktiskt att bli tvungen att jobba hemifrån i 2 veckor efter hemkomst.
Vi har bestämt oss för att åka. i samrådan med allehanda instanser (1177, lokala vården, specialläkaren, psykolog, jobbet, jobbets HR, UD, Lufthansa, folk på plats) så inser vi att oturen kan vara framme men Singapore är ju säkrare än Göteborg just nu. Skulle bara få
Tillbaka 1500:- per skalle typ på biljetten och att vaska de övriga 47, samt ev 10-12 på hotellen kändes fel, rationellt sett. Givetvis finns en uns av katastroftänk, tänk om ditt eller datt händer. Största risken känns som mellanlandningen i Tyskland eller öresundståget... tror att det är relativt tomt på folk generellt och det är inte supertrångt i F klass anyway :)
 

Amund1967

Medlem
Jag är personligen övertygad om att det här viruset har stora problem i tropiskt klimat med minst 30 grader och hög luftfuktighet. Hur förklarar man annars att länderna söder om Kina klarat sig så bra trots intensiva kontakter med Kina, för att inte tala om alla kineser i Afrika? Självklart sprids det lätt på ett kryssningsfartyg eller en konferens på Grand Hyatt i Singapore med AC i alla utrymmen, men det är märkligt att viruset inte fått fäste i ett enda tropiskt u-land. Kina, Iran, Korea och norra Italien har en kall årstid.

Om jag har rätt vet jag inte om det påverkar någons riskbedömning av att resa, men det kan kanske vara värt att reflektera över?
 

Maja

Medlem
Vi har bestämt oss för att åka. i samrådan med allehanda instanser (1177, lokala vården, specialläkaren, psykolog, jobbet, jobbets HR, UD, Lufthansa, folk på plats) så inser vi att oturen kan vara framme men Singapore är ju säkrare än Göteborg just nu. Skulle bara få
Tillbaka 1500:- per skalle typ på biljetten och att vaska de övriga 47, samt ev 10-12 på hotellen kändes fel, rationellt sett. Givetvis finns en uns av katastroftänk, tänk om ditt eller datt händer. Största risken känns som mellanlandningen i Tyskland eller öresundståget... tror att det är relativt tomt på folk generellt och det är inte supertrångt i F klass anyway :)
Önskar er en trevlig resa! Hoppas på rapport sen efter resa. :)
 

eliee

Medlem
Jag är personligen övertygad om att det här viruset har stora problem i tropiskt klimat med minst 30 grader och hög luftfuktighet. Hur förklarar man annars att länderna söder om Kina klarat sig så bra trots intensiva kontakter med Kina, för att inte tala om alla kineser i Afrika? Självklart sprids det lätt på ett kryssningsfartyg eller en konferens på Grand Hyatt i Singapore med AC i alla utrymmen, men det är märkligt att viruset inte fått fäste i ett enda tropiskt u-land. Kina, Iran, Korea och norra Italien har en kall årstid.

Om jag har rätt vet jag inte om det påverkar någons riskbedömning av att resa, men det kan kanske vara värt att reflektera över?

Precis som influensa-virusen så tror man idag att smittan främst är droppburen, dvs den sprids som en aerosol vid hostningar och nysningar samt utandning. Om detta stämmer borde din observation vara nära sanningen. Anledningen till detta är att i kallare klimat så är det ofta torrare luft vilket i sin tur gör att vätska avdunstar från de droppar man nyser/hostar/andas ut. Detta gör dropparna lättare så att de kan ta sig längre i luften till skillnad från i varma fuktiga klimat då droppar snabbt faller till marken.

Källa Agnes Wold på Twitter, professor i klinisk bakteriologi:
Agnes Wold on Twitter: "Nu pratar vi om luftvägsvirus, såsom influensa, coronavirus, rinovirus (den vanligaste orsaken till vanlig förkylning). Vart och ett av dem kommer in med inandningsluften. Virus lever inte, utan är bara en partikel bestående av DNA eller RNA (det genetiska materialet), förpackat… https://t.co/eR9cbSS95U"
 

Kimmen00

Medlem
Precis som influensa-virusen så tror man idag att smittan främst är droppburen, dvs den sprids som en aerosol vid hostningar och nysningar samt utandning. Om detta stämmer borde din observation vara nära sanningen. Anledningen till detta är att i kallare klimat så är det ofta torrare luft vilket i sin tur gör att vätska avdunstar från de droppar man nyser/hostar/andas ut. Detta gör dropparna lättare så att de kan ta sig längre i luften till skillnad från i varma fuktiga klimat då droppar snabbt faller till marken.

Källa Agnes Wold på Twitter, professor i klinisk bakteriologi:
Agnes Wold on Twitter: "Nu pratar vi om luftvägsvirus, såsom influensa, coronavirus, rinovirus (den vanligaste orsaken till vanlig förkylning). Vart och ett av dem kommer in med inandningsluften. Virus lever inte, utan är bara en partikel bestående av DNA eller RNA (det genetiska materialet), förpackat… https://t.co/eR9cbSS95U"

På aktuellt sa de ju att viruset hade det svårare att överleva i varmt klimat..
 

DRG

Medlem
Man kan ju diskutera mycket om vad som är seriöst och inte seriöst i och alla får naturligtvis göra sina val. Generellt i risksituationer får man ändå anta att myndigheter fattar rationella och väl övervägda beslut baserat på expertkunskap. Besluten fattas efter den information som gäller just vid det tillfället och man omprövar besluten vid behov. Därför skulle jag inte vara särskilt orolig att resa någonstans dit myndigheter inte har sagt reserestriktioner.
Visst man kan bli smittad när man reser men det kan man också bli i Göteborg eller Stockholm. Största problemet är väl att man kan bli fast lång tid dit man reser om flyg ställs in till eller från landet eller man hamnar i karantän vid ankomst eller under vistelsen.
 

Walter

Medlem
Visst handlar detta om panik snarare än risk. Du har betydligt högre risker för andra saker som aldrig tas i beaktande när man bokar resor. Folk kan ju försöka rationalisera sitt handlade om att det är risk management, när det i själva verket är en panikåtgärd just nu.

Ett exempel: det dör närmare 3400 personer årligen i den italienska trafiken vilket både är högt relativt andra länder i Europa och värre är att trenden går åt helt fel håll. Ändå är det nog få som före corna skulle låta bli att bila runt i Italien och inga företag som skulle förbjuda anställda att färdas med annat än kollektivtrafik, iaf av den anledningen...
 
Last edited:

011430121

Medlem
En liten liten påverkning av Coronan, vi är 3 personer från jobbet som är bokade SAS mellan CDG-ARN klockan 10.30 ombokade till 19.20, finns inga avgångar via CPH eller OSL under dagen
Blir en god lunch i Paris istället.
Blir 4D istället för 1D, saker man får acceptera i dessa tider!
 
Toppen