Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

tidyverse

Medlem
Sedan i går, 1 mars, behöver passagerare till Jordanien inte längre uppvisa ett negativt PCR-test före avresa. Inte heller göra några tester vid ankomst. Vaccination behövs inte heller för inresa, utan det räcker att fylla i formuläret nedan.

https://www.gateway2jordan.gov.jo/form/

Har länge funderat landet så kanske blir en resa senare i vår!
 

Senator

Moderator
Då har Tyskland tagit bort kravet om inresedokument för alla länder från och med igår (den 3:e mars, 2022). Jag skulle fylla ut detta eftersom Norge fanns med på listan, men inte Sverige såg jag tidigare i veckan inför en resa i morgon till MUC.

"As of 03.03.2022, there is no current classification of countries in Corona High Risk or Virus Variant areas".
https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html
 

Palazzi

Medlem
Jag var där 7-11 feb. Visa covidpass (green pass) överallt. När jag var där var det FFP2-munskyddskrav inom- och utomhus. De släppte dock på utomhuskravet den 11 feb.

@Johans00

Om du inte åker väldigt snart så kan jag uppdatera inom kort, då jag ankommer Rom på tisdag. Är även en kortis i norra Italien innan och efter Rom-resan, så får en chans att observera skillnader.

Dels så befinner sig ju regionerna Lazio (där Rom ligger) och Lombardiet (där jag kommer också kommer vara) i olika smitto-zoner (gul respektive vit, så mindre spridning i Lombardiet) men jag har också hört rykten om att färre i södra Italien valt att ta av sig maskerna i offentligheten trots att kravet ej längre kvarstår.

Kommer under resan både hinna med utrikesflyg, inrikesflyg, lokaltåg, snabbtåg, kontor och semester-destinationer. Borde därmed få en rätt bra bild av hur reglerna (som ter sig rätt komplexa och ryms i ett åtta sidor långt dokument från myndigheten) tolkas i praktiken.
 

Johans00

Medlem
@Johans00

Om du inte åker väldigt snart så kan jag uppdatera inom kort, då jag ankommer Rom på tisdag. Är även en kortis i norra Italien innan och efter Rom-resan, så får en chans att observera skillnader.

Dels så befinner sig ju regionerna Lazio (där Rom ligger) och Lombardiet (där jag kommer också kommer vara) i olika smitto-zoner (gul respektive vit, så mindre spridning i Lombardiet) men jag har också hört rykten om att färre i södra Italien valt att ta av sig maskerna i offentligheten trots att kravet ej längre kvarstår.

Kommer under resan både hinna med utrikesflyg, inrikesflyg, lokaltåg, snabbtåg, kontor och semester-destinationer. Borde därmed få en rätt bra bild av hur reglerna (som ter sig rätt komplexa och ryms i ett åtta sidor långt dokument från myndigheten) tolkas i praktiken.
Ankommer på söndag så jag hinner före dig, tack ändå! :)
 

Palazzi

Medlem
Rapporterar lite snabbt om läget i Italien, då det diskuterades ovan. Fortsatt strikt kontroll av certifikat på flyg och tåg, men på lokalbussar verkar kontrollen begränsas till stickprover samt skyltning om beläggning för stunden.

Det är även, fortsatt, kontroll på alla restauranger och andra offentliga lokaler. Troligen har kontrollernas begränsningar inte påverkat restauranger/lokaler i större städer men har uppmärksammat en stor minskning i aktiviteten i t.ex. Bergamo. Det är många lokaler som begränsat öppettider, flera som bommat igen och av de öppna restaurangerna ser beläggningen inte värst hög ut.

Ansiktsmasker av nivå FFP2 gäller på alla publika transportmedel men kirurgisk mask är tillräckligt på andra platser inomhus. Ibland upplevs det väl strängt där man får sätta på sig masken påväg till/från toaletten på restaurangen. ALL personal jag sett bär mask konstant, och bara enstaka lite slarvigt neddragen för att exponera näsans luftvägar.

Idag testades jag också för feber, innan påstigning på Frecciarossa.

Summa summarum så går samtliga tester mycket smidigt MEN ansiktsmaskerna förtar mycket för mig personligen. Det är svårt att slappna av när masken ska av/på med 20min mellanrum och det är ibland svårt att kommunicera när både man själv och personal talar genom en FFP2-mask.

Jag skulle faktiskt rekommendera att boka sin Italien-resa efter 31:a Mars, då masktvånget troligen försvinner. Är dock lite orolig för att återgången till en hyfsat "normal" miljö kan dröja.
 
Toppen