Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

eliee

Medlem
På aktuellt sa de ju att viruset hade det svårare att överleva i varmt klimat..
Vilket ju i sig är direkt felaktigt då virus egentligen varken lever eller dör. :)

Men absolut, det finns rapporter som pekar på att viruset inaktiveras snabbare vid temperaturer högre än 30 grader celcius än vid temperaturer lägre än 30. Dock ska nämnas att vi fortfarande pratar om dagar snarare än timmar.

Amund1967

Medlem
Ett exempel: det dör närmare 3400 personer årligen i den italienska trafiken vilket både är högt relativt andra länder i Europa och värre är att trenden går åt helt fel håll. Ändå är det nog få som skulle låta bli att bila runt i Italien eller företag som skulle förbjuda anställda att färdas med annat än kollektivtrafik, iaf av den anledningen...
Ett bra och kul exempel.

Men det rör vid en betydligt större fråga vad gäller riskbedömning och åtgärder; Jag menar att de flesta åtgärder som vidtas mot ett visst hot, får mindre och mindre att göra med verkligheten utan dess drivkraft emanerar utifrån att man vill visa följande:
*Handlingskraft (gäller ofta myndigheter och politiker).
*Beslutsamhet
*Att man har kontroll
*Att förekomma kritik om senfärdighet
*Att man tar ansvar för i första hand kunder och sedan anställda

Helt enkelt att man följer samhällets aktuella diskurs angående i detta fall Corona-viruset.

Vad jag därmed vill uttrycka är att de åtgärder som företag och myndigheter vidtar inte alltid är i linje med verkligheten, utan deras agerande styrs mestadels av människornas känsloläge - Helt i enlighet med devisen att: kunden alltid har rätt!

Vill som exempel nämna hur rymddräktsförsedda linjer av saneringsarbetare besprutar flygplatsgolv i Sydkorea, eller att man desinficerar begagnade sedlar i vissa länder. Bägge exempel är vetenskapligt sett helt meningslösa för att slippa smittspridning - Dock är de viktiga för att visa på myndigheters handlingskraft.

Walter

Medlem
@Amund1967 Håller med dig om ditt inlägg!

Att man tar ansvar för i första hand kunder och sedan anställda

Problemet är ju om dessa åtgärder leder till minskad omsättning vilket i sin tur leder till uppsägningar av samma anställda som företaget menade måna om genom att beordra de att arbeta hemifrån.

För oss som gillar att resa kan ju effekterna tex bli, vilket lyfts tidigare i tråden, att excelnissarna får vatten på kvarnen genom praktiska exempel på att det går att upprätthålla verksamheten med enbart skypemöten...

Vi har bestämt oss för att åka. i samrådan med allehanda instanser (1177, lokala vården, specialläkaren, psykolog, jobbet, jobbets HR, UD, Lufthansa, folk på plats) så inser vi att oturen kan vara framme men Singapore är ju säkrare än Göteborg just nu. Skulle bara få
Tillbaka 1500:- per skalle typ på biljetten och att vaska de övriga 47, samt ev 10-12 på hotellen kändes fel, rationellt sett. Givetvis finns en uns av katastroftänk, tänk om ditt eller datt händer. Största risken känns som mellanlandningen i Tyskland eller öresundståget... tror att det är relativt tomt på folk generellt och det är inte supertrångt i F klass anyway :)
Är ni fullt friska och inte har några problem med att sitta i karantän vid hemkomst ser jag inga problem. Största risken är nog att flyg ställs in pga låg efterfrågan och att ni tvingas boka om osv.

jumbooze

Medlem
Jag hade bokat mera resor om SAS hade börjat med flexiblare avbokningsvillkor likt Delta,United och AA, som det är nu bokar jag resa med poäng istället för cash för att jag inte kan motivera att köpa full flex på biljetterna.

Amund1967

Medlem
@Amund1967 Håller med dig om ditt inlägg!

Problemet är ju om dessa åtgärder leder till minskad omsättning vilket i sin tur leder till uppsägningar av samma anställda som företaget menade måna om genom att beordra de att arbeta hemifrån.

Tack Walter!
Det du beskriver är iofs en logisk följd men det viktigaste för ett företag är enligt mig dess rutiner, agerande och rykte vid olika samhällskriser. Eller kanske det är ännu viktigare hur chefer och ledning agerat och reagerat på den allmänna krismedvetenheten?
Detta har naturligtvis ingenting att göra med det verkliga läget ute i samhället - Det viktigaste är om företaget reagerat i enlighet med samhällets och folkets förväntningar.

Canadien

Medlem
Vilket ju i sig är direkt felaktigt då virus egentligen varken lever eller dör. :)

Men absolut, det finns rapporter som pekar på att viruset inaktiveras snabbare vid temperaturer högre än 30 grader celcius än vid temperaturer lägre än 30. Dock ska nämnas att vi fortfarande pratar om dagar snarare än timmar.

De droppar som hostas/nyses ut kommer heller inte lika lån
Du vill ha flexibla villkor men kan inte motivera att köpa full flex? Vad missar jag?

För dyrt?

D

Deleted member 30163

Guest
Ja, det är oseriöst. Arbetsgivaren har ett ansvar gentemot sina anställda och mot andra stakeholders i stort.
Det är precis det, arbetsgivaren har ju ett ansvar. Ericsson (som ett exempel) har över 100.000 anställda, många i just Kina, man har även tvingats stänga kontor i Europa då tyvärr anställda blivit smittade (finns artikel på DI)

Så risken för ett internationellt bolag är ju stort. Konsekvenserna blir ju rätt katastrofala. Ericsson har 10.000 anställda bara i Kista, där alla sitter i princip på samma ställe, där många är av utländskt ursprung. Jag kan tänka mig många företag som har internationella kontakter är oroliga på riktigt. Vad skulle hända om personal permanent eller tillfälligt blev otillgängliga?

Då har vi inte ens berört den psykologiska effekten, som egentligen är den enda vi kan prata om just nu. Det är många som är livrädda just nu, att då tvingas åka på ett möte, konferens eller mässa i ett annat land kanske skapar en enorm stress som gör att personen i fråga slutar prestera?

Jag tycker varje bolag ska göra sin egen bedömning och anser inte att någon är bättre eller sämre än andra, men att inte göra en bedömning alls utan säga "ja jävlar klart vi ska åka" - då borde man ta sig en funderare.

ESNZ

Medlem
Arbetsgivaren (myndighet som reser mkt globalt) kom idag med reserekommendationer, som i princip bara var en blåkopia av UD:s redan gällande. Allt annat resande kan rulla på som vanligt men man får själv välja bort resor som känns olustiga i samråd med chef. Största risken bedöms vara att någon blir fast i någon karantän på ett hotell - inte att man smittas. Oväntat sansad och icke panikartad hantering - än så länge.

Toppen