Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Agö

Medlem
Jag imponeras av att Danmark har identifierat att 5,15m av den totala befolkningen på 5,84m skall erbjudas vaccination. Av dessa är nu 4,1m fullvaccinerade eller 79,8% av andelen som erbjuds vaccin.
Hänger garanterat ihop med att det krävts test/vaccin för att kunna gå på krog, bio, simhall m.m. i all oändlighet sedan april i Danmark. Visst kan man testa sig två-tre ggr i veckan men i slutändan föredrar nog de flesta att ta ett par stick.
 

Bankiren

Medlem
Munskydd ombord annars inget särskilt.

Skriv ut ditt covidbevis och ta med.

Om du ör nordisk medborgare, krävs bara legitimation att du är det.

Ingenting kollades. Däremot fick jag en tillsägelse om att mitt tygmunskydd inte var tillräckligt när jag klev ombord, och de gav mig då istället ett medicinskt munskydd. Satt därefter helt själv i princip (inga andra på raderna 21-31).
 

Senator

Moderator
Vart står det att antigentest räcker för inresa till London? Fler har sagt att det räcker, men man vill inte falla på en sådan sak.

Google är din vän:

Red, amber, green lists: check the rules for travel to England from abroad - GOV.UK

Coronavirus (COVID-19) testing before you travel to England - GOV.UK

Type of test
The test must meet performance standards of ≥97% specificity, ≥80% sensitivity at viral loads above 100,000 copies/ml.

This could include tests such as:

a PCR test
a LAMP test
an antigen test, such as an LFD (lateral flow device) test
You must check with your test provider that the test meets the standards. You may not be able to travel if it does not.
 

GoranC

Medlem
Nu planerar EU-kommissionen att stoppa turister från USA och fyra till länder att komma in i EU mht Covid. Det genom en ändring av listan på säkra länder. Betyder att det för USA blir stopp i båda riktningarna om så sker, vilket då kan bli fr.o.m. måndag.
 

Hachans

Medlem
Nu planerar EU-kommissionen att stoppa turister från USA och fyra till länder att komma in i EU mht Covid. Det genom en ändring av listan på säkra länder. Betyder att det för USA blir stopp i båda riktningarna om så sker, vilket då kan bli fr.o.m. måndag.

Blir spännande att se om mitt flyg USA-Frankrike går då! Annars blir det ombokningskarusell för hela slanten.
 
Efter att ha skummat igenom mycket av denna tråd (dock långt ifrån alla 519 sidor) så har jag fortf inte hittat svar till min fråga, OM man reser via UK (LHR i mitt fall) behöver man fortfarande boka och betala "Day 2 Test" eller räcker det då att kunna uppvisa negativt PCR Test eller EU Vaccinpass? Jag har en resa ARN-LHR-YVR första veckan i November med 2 timmar layover på LHR. Tacksam för svar och länkar till bra info!
 

Tomas E

Medlem
Efter att ha skummat igenom mycket av denna tråd (dock långt ifrån alla 519 sidor) så har jag fortf inte hittat svar till min fråga, OM man reser via UK (LHR i mitt fall) behöver man fortfarande boka och betala "Day 2 Test" eller räcker det då att kunna uppvisa negativt PCR Test eller EU Vaccinpass? Jag har en resa ARN-LHR-YVR första veckan i November med 2 timmar layover på LHR. Tacksam för svar och länkar till bra info!
För att göra transit i England på väg till annat land krävs:
- Ifylld passenger location form
- Negativt antigentest utfört under en 3-dagarsperiod före avgångstiden (eller PCR-test om man vill det, t.ex. om slutdestinationen ändå kräver PCR)
Du behöver däremot inte boka eller genomföra något dag 2-PCR-test
Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK

Sedan behöver du förstås uppfylla destinationslandets krav också.
 
Toppen