Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ekf

Medlem
Nu är alla EU-regioner i Sverige orangea baserade enbart på antal fall per 100.000 invånare. Undantaget Mellersta Norrland (orange: 49) och Stockholm (rött: 126).
Det vill säga att andelen positiva prover i förhållande till tagna prover inte spelar in i färgen utom i Stockholm som hade klarat sig som orange och Mellersta Norrland som kunde varit grönt (knappt) om inte andelen positiva prover varit så hög.

52F0F667-C089-4C6D-AD1D-B70251270F6B.png


Edit: missade helt norra norrland som också kunde ha varit orange om inte andelen positiva prover varit så hög. :oops:
 
Last edited:

Zissou

Medlem
Är det någon som vet vilka kriterier Tyskland använder för att kategorisera länder/regioner som högriskområden? Av det jag läst så är Sverige inte klassificerat som det idag men kan t ex det faktum att Stockholm nu är rött leda till det eller använder de andra kriterier?
 

Fredrik

Medlem
High risk areas can be regions with especially high numbers of cases, e.g. a factor of the average seven-day incidence rate per 100,000 inhabitants in Germany. A regular indicator is having a seven-day incidence rate of considerably over 100. High-risk areas can also be areas in which - based on quantitative or qualitative criteria (for example, the rate of spread present there, a high hospitalization rate, a low rate of testing accompanied by a high rate of positivity, or insufficient or reliable epidemiological data) – a high risk for a SARS-CoV-2 infection is assumed. I

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ...gebiete_aktuell_en.pdf?__blob=publicationFile
 

NyfikenGrau

Medlem
Är det någon som vet vilka kriterier Tyskland använder för att kategorisera länder/regioner som högriskområden? Av det jag läst så är Sverige inte klassificerat som det idag men kan t ex det faktum att Stockholm nu är rött leda till det eller använder de andra kriterier?


Skulle precis svara på kartan och säga att jag inte är orolig för mina kommande resor Sverige<->Tyskland, just för att incidensen i respektive land inte längre har någon betydelse i Tyskland när man är fullvaccinerad, enbart om det gäller virusvariantområden (i nuläget enbart Brasilien och Uruguay).

I övrigt har man sedan 1 augusti inte längre "vanliga" riskområden utan bara högrisk (incidens "betydligt över 100" luddigt alltså), virusvariant eller ingen beteckning alls.
Högrisk medför inreseanmälansplikt oavsett vaccinering men en sådan anmälan är ju inget jobbigt direkt. Har inte riktig koll på vad som gäller för ovaccinerade men åtminstone testplikt vid inresa från högrisk.
 

ekf

Medlem
Läste precis på SVT att Gotland har flest antal nysmittade per invånare de senaste 14 dagarna… markant högre än snitt för riket i helhet: 381 att jämföras med 78… Skulle väl gissa att det beror på den stora mängden turister i förhållande till fast befolkning, men ändå en avsevärt stor siffra…

FHM: Trend av ökad smittspridning | SVT Nyheter
 

toer00

Medlem
Ta en dagskryssning från Kapellskär i morg bitti och bunkra upp med lite god Champagne alt från Grisslehamn. :D:cool:
Jaja, jag fattar att det var med att flyga någonstans. Men att ha god Champagne hemma är ack så viktigt det oxå. ;)
Givet att du då flyger upp till Sthlm.
Har gjort det 2 ggr i år. M/S Rosella, har ett riktigt bra och prisvärt sortiment av fina champagner…
 
Toppen