jacoph
Medlem
Italien inför den 6 augusti krav på att visa upp ett nationellt ”Green pass” för att få äta på restaurang inomhus, komma in på museum, använda lokaltrafik, åka tåg etc. etc.
I praktiken kommer man vara väldigt begränsad utan detta och jag har svårt att se att det går att få en normal semester utan ett godkänt sådant pass. Passet behövs inte för de under 12 år, och förutom genomgången infektion eller antigen test max 48h gammalt kan man få passet 14 dagar efter första dosen vaccin.
För de som inte är italienska medborgare kan man visa upp Covidbevis istället för det nationella Green pass. Det som är oklart för mig är hur man hanterar situationen om man inte är vaccinerad i dessa fall. I teorin måste man ta ett antigen test var 48:e timme när man är i Italien, men dessa registreras inte i svenska covidbevis. För de som redan uppfyller villkoren gällande vaccineringen bör det inte vara några bekymmer alls att resa till/i Italien.
Det här kan innebära en del utmaningar för oss som nu är på plats i Italien (eller planerar att resa hit) och har barn i åldern 13-18, bl.a. är det oklart om man behöver ta ett test för att få lämna landet, eftersom en av begränsningarna är att man inte får flyga utan green pass. Lite oklart om det gäller endast inrikesflyg eller ej, och inte helt klart om passet behövs för att få komma in på flygplatserna. Jag ska forska vidare i ämnet och återkommer
Räcker ett svenskt covidpass med bara en dos också?