Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jo, det förstod jag, men då jobbar ni hemma också då? Fler smittade i Sverige än i Schweiz, så risken torde ju vara större här.

Ibland känns det som att åtgärderna som tas eldar upp rädslan, både på individnivå och marknadsnivå.

Nu är inte jag en epidemiolog men jag uppfattar att det finns typ (tills en massvaccinering kan äga rum) "bara" ett sätt att begränsa spridning: det är att begränsa rörelse i största allmänhet kombinerat med nitisk renlighet.

Frågan är hur man skapar rätt balans mellan prevention och inte skapa för mycket rädsla. Jag kan tycker de rätt stela byråkraterna på amerikanska CDC beskriver detta väl: 2019 Novel Coronavirus (2019-nCoV) Situation Summary | CDC

The potential public health threat posed by COVID-19 is high, both globally and to the United States.

But individual risk is dependent on exposure.

• For the general American public, who are unlikely to be exposed to this virus at this time, the immediate health risk from COVID-19 is considered low.
  • Under current circumstances, certain people will have an increased risk of infection, for example healthcare workers caring for patients with COVID-19 and other close contacts of persons with COVID-19. CDC has developed guidance to help in the risk assessment and management of people with potential exposures to COVID-19.

However, it’s important to note that current global circumstances suggest it is likely that this virus will cause a pandemic. In that case, the risk assessment would be different.

Så experterna börjar enas om att detta nu börjar likna en global pandemi.

Arbetsgivare har ett juridiskt, moraliskt och medmänskligt ansvar. Vänd på steken: en arbetsgivare skickar iväg en anställd som blir smittat och som smittar ner en hel verksamhet. Jag kan se både kvällspressens rubriker samt fackliga diskussioner framför mig.

Jag är ingen "kris-maximerare" och det skall mycket till innan jag ändrar mitt beteende, men detta börjar känns som något vi verkligen kommer minnas om 10 år. Så jag kommer ändra min resa till Singapore i mars, och kanske t.o.m. ställa in min planerade BCN resa på tisdag.

Håller helt med.
Dock är det inte mitt beslut att ta.
Jag själv är på väg till Bangkok på semester.
Verkar bli 2v karantän när jag kommer hem dessutom efter dagens beslut..

Jo, det förstod jag, men då jobbar ni hemma också då? Fler smittade i Sverige än i Schweiz, så risken torde ju vara större här.

Ibland känns det som att åtgärderna som tas eldar upp rädslan, både på individnivå och marknadsnivå.

Nu är inte jag en epidemiolog men jag uppfattar att det finns typ (tills en massvaccinering kan äga rum) "bara" ett sätt att begränsa spridning: det är att begränsa rörelse i största allmänhet kombinerat med nitisk renlighet.

Frågan är hur man skapar rätt balans mellan prevention och inte skapa för mycket rädsla. Jag kan tycker de rätt stela byråkraterna på amerikanska CDC beskriver detta väl: 2019 Novel Coronavirus (2019-nCoV) Situation Summary | CDC

The potential public health threat posed by COVID-19 is high, both globally and to the United States.

But individual risk is dependent on exposure.

• For the general American public, who are unlikely to be exposed to this virus at this time, the immediate health risk from COVID-19 is considered low.
  • Under current circumstances, certain people will have an increased risk of infection, for example healthcare workers caring for patients with COVID-19 and other close contacts of persons with COVID-19. CDC has developed guidance to help in the risk assessment and management of people with potential exposures to COVID-19.

However, it’s important to note that current global circumstances suggest it is likely that this virus will cause a pandemic. In that case, the risk assessment would be different.

Så experterna börjar enas om att detta nu börjar likna en global pandemi.

Arbetsgivare har ett juridiskt, moraliskt och medmänskligt ansvar. Vänd på steken: en arbetsgivare skickar iväg en anställd som blir smittat och som smittar ner en hel verksamhet. Jag kan se både kvällspressens rubriker samt fackliga diskussioner framför mig.

Jag är ingen "kris-maximerare" och det skall mycket till innan jag ändrar mitt beteende, men detta börjar känns som något vi verkligen kommer minnas om 10 år. Så jag kommer ändra min resa till Singapore i mars, och kanske t.o.m. ställa in min planerade BCN resa på tisdag.
Så är det ju, och man vet inte var detta kommer sluta. Däremot så är det intressant att sjukdomar som drabbar västvärlden genast blir det mest allvarliga vi har här på vår jord. Det som vi ser i tidningar och annan media just nu är ju alarmism Att runt en halv miljon dör av malaria varje år är inget som världens läkemedelsföretag springer benen av sig för att bekämpa. Flera hundratusen barn dör varje år av Rota-virus, men i tredje världen, så inte så noga (däremot så skall vi vaccinera mot det så att vi slipper vabba…). Sen har vi den vanliga influensan som också tar död på flera hundratusen per år, sällan man ser inställda flyg på grund av det..

Självklart är det bra med åtgärder, och att vara medveten om vad som händer, men att skapa panik är bara något som gynnar lösnummersförsäljningen. Att ha ett adekvat tillvägagångsätt inom sjukvården, och inte göra som i Italien strunta i symptom, hade gjort mycket för att begränsa smittan.

Ni tycker inte att denna tråd börjar gå lite väl OT nu? ;)

Som vanligt så hänvisar vi till "anmäl-knappen". I detta fall är en moderator (undertecknande) involverat så det mina trevliga kollegor som får bedöma.

Som medlem utanför min moderatorroll skulle jag argumentera för att diskussionen om konsekvenser av företagspolicyn och på vilka grundlag dessa fattas är relevant för denna tråd då det påverkar resande. Eftersom mitt företag har en anställd nämligen jag, så tittar jag på vilka källor jag skall använda för att riskbedöma mitt resemönster.

Med den information som nu kommer båda från europeiska och amerikanska smittskyddsinstitut så funderar jag på det starkaste att som företagsledare begränsa min anställds resor till noll. I alla fall tills effekten av sportlovsresenärerna till Alperna blir känd. Det baserar jag på informationen från CDC och ECDC.

Cathay Pacific och Singapore Airlines gör det lättare att behålla sin status pga viruset.
Vore bra om SAS också gjorde det för jag kommer nog hamna på 84000 istället för 100000 poäng till sista april.
Coronavirus: Cathay Pacific, Singapore Airlines extend elite status - Executive Traveller
Ja det är verkligen en bra idé, har du tipsat SAS? Jag hade tänkt gå för både BA Gold och SK G/D i år men det kommer nog inte gå som det ser ut nu.

Nej, tråden är lång från OT. Det är en så pass allvarlig sak så det måste få diskuteras och belysas från olika håll. Det är väldigt många arbetsgivare som infört karantän bestämmelser för sin anställda, vilket jag tycker är mycket ansvarsfullt. Däremot rimmar det illa med hur samhället ser på det hela. Om någon anställd hos de ansvarstagande företagen har varit på semesterresa i ett drabbat område får han/hon karantän hemma i 14 dagar. Barnen får man däremot lämna i skolan eller dagis redan från dag 1. Skolor och dagis tillhör ju de större smittoställena. Man blir onekligen fundersam om hur samhället tänker. Tyvärr handlar det mycket om att man är så rädd att någon skall bli kränkt. Vet inte vilket man anser vara värst, att bli kränkt eller livsfarligt sjuk.

Toppen