Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Utöver hälsorisker, som egentligen inte behöver vara större på många andra platser än där jag befinner mig just nu (Stockholm), finns det tre saker som förhindrar resandet för egen del just nu:

  1. UD:s avrådan - det känns fel att inte följa dessa regler
  2. PCR-tester - dyrt och för mycket administration
  3. Munskyddskrav på flyget - vill ha semesterkänsla, inte sjukhuskänsla

Munskydd lär inte kunna undvikas förrän ett vaccin är på plats. Så länge kommer jag nog inte orka vänta (~ vår 2022?), så det får jag nog leva med. Angående PCR-tester verkar det ändå finnas en del länder som inte ställer det som krav, t.ex. Mexiko. Men UD:s avrådan, de kommer jag nog inte avvika från. Europa avråds ju generellt inte från, men under vinterhalvåret finns det inte så mycket i Europa som lockar. Undrar när UD kommer lätta på avrådan till de första icke-europeiska länderna...?
Efter veckans flygningar, mina första sedan i februari, har munskyddet seglat upp som största "hindret" för fler resor just nu. Helt klart bissar upplevelse. Och immigt, som glasögonbärare.
 
  1. Munskyddskrav på flyget - vill ha semesterkänsla, inte sjukhuskänsla
Efter veckans flygningar, mina första sedan i februari, har munskyddet seglat upp som största "hindret" för fler resor just nu. Helt klart bissar upplevelse.
Konstigt, jag får bära munskydd dagligen i Danmark när jag åker tåg och buss samt när jag går omkring i lunchrestaurangen och jag tycker inte det är så farligt.
 

Kimmen00

Medlem
Efter veckans flygningar, mina första sedan i februari, har munskyddet seglat upp som största "hindret" för fler resor just nu. Helt klart bissar upplevelse. Och immigt, som glasögonbärare.

Helt värdelöst att flyga med munskydd.. T/r till Landvetter från Arlanda i fredags räcker gott o väl.. Varmt o irriterande. Dessutom, 1 timme går väl än.. Men en long haul till usas västkust.. Njaeeee..
Folk meckade runt med skydden konstant, vissa hade inte näsan täckt, andra 'drog' ut skydden så det ändå inte satt 'dikt an'...
 

HCas

Medlem
Tycker heller inte att munskydd är någon större grej, även om det onekligen är besvärligt med glasögonen och dessutom obekvämt vid fysisk aktivitet, som t.ex. att dra en resväska genom Londons tunnelbana. Ett par timmar i en flygstol är dock ingen biggie.

Men jag skulle inte åka på semester till ett land med drakoniska krav, exempelvis på munskydd även utomhus.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är bara att gratulera dem som inte har några problem med att bära mask/munskydd. Jag står visserligen ut i det de 2-3 gånger i veckan jag använder det i kollektivtrafiken här i Berlin ca en halvtimme åt gången, men för mig är nöjesresande och masktvång helt oförenligt oavsett kabinklass eller ressätt över huvud taget.
Starkt bidragande orsak till att vi köpt bil.
 
Toppen