John Rambo
Medlem
EU rekommenderar: Öppna gränserna den 15 juni | SvD
Hoppas att detta blir verklighet - samsyn inom EU hade verkligen underlättat..
Hoppas att detta blir verklighet - samsyn inom EU hade verkligen underlättat..
Borde inte EU eller privat aktör snart se att det behövs en sajt med denna info. Lär under hela sommaren och hösten finnas vissa restriktioner till och från vissa länder. Finns ju massvis av sajter som samordnar statistik kring smitta o dödlighet mm både privat och offentligt finansierade. Men detta borde ju vara på plats nu. Rimligen borde det finns 3 rullgardinsmenyer, en med nationalitet, en med frånreseland och en med tillreseland.
I och med att det inte är någon koordination mellan EU-länderna så kommer ju massor av resenärer att "slinka igenom" trots respektive lands regler om max antal smittade i resenärens startland och då blir det hela ganska verkningslöst. För eller senare hoppas jag att politikerna inser det och då har de två val - återinföra strikta gränskontroller eller släppa resandet inom EU fritt.
Typ exakt det jag menade. TACK!Det här kanske hjälpa? IATA har producerat en karta över restriktioner per land.
Källa: IATA publishes Covid-19 entry regulations map – Business Traveller
IATA - International Travel Document News
Hoppas på det men har svårt att se att svenskar kommer släppas in överallt inom från 1 juli. Vore dock bra då jag har ett antal nödvändiga (och några mindre nödvändiga) resor som helst ska göras i juli.EU kommissionären Ylva Johansson tror att gränserna för svenskar kommer att öppnas upp senast den 30 juni
Källa SR Ekot
Kommer efter inslaget om Finlands inreseregler
Dagens Eko: sammanfattning av dagens nyheter 11 juni kl 16.45 - Ekot | Sveriges Radio
Ja det gör ju att alla de siffrorna egentligen blir rätt betydelselösa. Det finns ju många länder som under en längre period testat betydligt mer än Sverige och ändå haft rejält mycket lägre antal smittade. Så hade reglerna kommit tidigare hade Sverige kanske "halkat med" och kommit in också. Samtidigt som det säkert finns andra som fortsatt tester lika lite som Sverige gjorde tidigare.Testar man inga så får man få antal smittade. Vad jag förstår har antalet testade per dygn i Sverige markant ökat de senaste veckorna. Samtidigt finns länder där antalet smittade inte redovisas eller inte redovisas utan censur.
Testar man inga så får man få antal smittade. Vad jag förstår har antalet testade per dygn i Sverige markant ökat de senaste veckorna. Samtidigt finns länder där antalet smittade inte redovisas eller inte redovisas utan censur.